Ingen olja på nivåstickan, oljerök från bil som stått länge?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Ingen olja på nivåstickan, oljerök från bil som stått länge?

Post by jsoderbe »

Hej!

jag ställde samma fråga på porscheklubbens hemsida, men jag tänkte att jag kunde testa här också!

Jag har en -69:a med en 2,7 från -76 monterad. Den har stått i flera år, minst 6 år, innan jag startade den nyligen. Tyvärr har den stått dessa år med nästan ingen olja i, pga en sprucken returledning.

Motorn är topprenoverad (cylindrar osv uppmätt ok) av JSP för bara 5-600 mil sedan, även om det är 10 år sedan. Såvitt jag vet har han väldigt gott rykte, och jag räknar därför med att motorn mekaniskt är i ordning, och bra ihop-plockad.

Hur som helst, när jag startade den så blårök den något fruktansvärt, jag var tom tvungen att rulla ut den ur garaget för jag kunde inte andas. Oljetrycket var kanonbra och motorn gick hyfsat för att ha stått så länge.

Problemet förutom röken var att jag inte fick upp någon oljenivå på stickan, dvs den stod på tomgång och gick och jag läste av nivån. Jag har ägt bilen för 15 år sedan, och då var det inga problem att läsa av oljenivå i alla fall. Jag fyllde och fyllde, men när jag fortfarande inte hade någon olja på stickan efter att ha fyllt i 11,5 liter så insåg jag att något var konstigt och slutade. Bilen har ingen oljekyl i fronten.

Dock blårök motorn mindre och mindre, eller i alla fall tog det längre tid innan den började ryka. Sista gången jag startade den så rök den inte alls de första 5-10 minuterna, och sedan började det igen. Fast mindre än från början.

Så jag tömde ur oljan, 7 liter ur motorn och 4 liter ur tanken, kollade sumpen, blåste rent nätet, kände på pickupröret, blåste igenom oljeledningar, plockade loss returslangen osv. Fyllde på först 6 liter, motorn startade, lika fint oljetryck. Efter 5-10 minuter började den ryka igen. Jag kollade nivån, naturligtvis ingen olja på stickan, i med 2 liter till (det ska väl gå i 9 i en 2,7:a?). När jag startade den efter påfyllning rök den först inget, sedan kom det mer och mer som vanligt. Ingen olja på stickan nu heller.

Motorn går som den ska, men går lite ojämt på tomgången (speciellt när den är varm) men det kanske inte är så konstigt i och med att jag inte bytt stift innan jag den slutar blåryka, och tändkablarna är dessutom kassa.

Tips/råd? Jag är nu inne på att det är två fel; röken beror på olja i avgassystemet som måste brännas ur, nivån har jag ingen aning om alls förutom om kanske oljetanken rostat sönder inuti. Så alla tips är välkomna!


Mvh Johan
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Oljepumpen består av 2 stycken pumpar. En som trycker ut olja till motorn och en som suger olja från sumpen upp till oljetanken. En gissning är att själva pumpen eller packningen mellan pumpen och oljereturen har gett sig så att oljan inte sugs upp till tanken och att du då får för hög oljenivå i motorn. Då ryker det ordentligt...

//Roger
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag klöv en 2.4 jag köpt en gång. Där hade packningen kommit snett vid sammansättning. Tror Roger har rätt.

Roger, tror du man kan se något med fiberlampa och tandläkarspegel? Troligen inte......

Bad karma...


:(
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Ajajaj, då är det motorklyv som gäller? Hmm, det grusar mina planer en aning, för att uttrycka mig försiktigt. Sitter det någon packning eller nåt mellan pumpdelarna, eller var kan läckaget i så fall uppstå?

Men, en sak som talar emot det: Borde inte motorn ge Lützendimma omgående när jag startar om den då? För om den inte ryker när den är kall eller mellanvarm, då tyder väl det på att oljenivån i motorn är normal då?

En annan sak: Varför skulle den då ryka mindre nu än efter att jag startade den för första gången?

En sak jag funderar på är hur en oljekylare mår efter att ha stått utan olja i 5-6 år, i kallgarage. Det blir väl kondens, och kanske ärgar den?

Motorn ska ändå ur bilen snart, men jag är måttligt sugen på att klyva motorn. Det skulle kännas bättre att lägga de pengarna på ekonomiplåt och en ny mattsats.... :(



Mvh Johan
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Jag är också inne på Rogers förklaring. Något står uppenbart inte rätt till med retursidan. Pumpen klarar inte av att skicka tillräckligt med olja till tanken så antingen är det ett igensatt rör, taskig pump eller en packning som hamnat snett och läcker.

Angående kylaren så sitter den inte på returen utan där är det raka rör från pumpen och in i tanken. Så den borde inte ha med problemet att göra. Har du redan kollat röret från sumpen och silen till den så återstår bara returröret till tanken, eller själva pumpen.

Dessutom verkar det som att du har extremt högt oljetryck också, 6 bar på tomgång kall samt 3 bar varmt (enligt vad du skrev på PCS forum) är ju åtminstone dubbelt mot det normala, så det kan mycket väl vara något som spökar på trycksidan också. Kan alltså tänkas du har två fel!

Hade jag varit i dina kläder skulle jag nog plocka ner maskinen :(
Men är man bara lite händig så går det att göra jobbet själv och då kostar det ju inte mycket mer än en packningssats, speciellt som motorn är ganska nyrenoverad. Jag skulle då även spola igenom alla oljekanaler så att det inte kommit något skit i dessa, med tanke på oljetrycket.
Jonas Thiger
997 turbo -09
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Fast jag tycker i alla fall att det är konstigt att den inte börjar blåryka direkt när jag har startat den om det är för mycket olja i sumpen. Det dröjer alltså 5-10 minuter första gången, och när jag startar om den halvvarm så dröjer det 5 minuter till. Stämmer det verkligen med för mycket olja i sumpen?

En annan fråga: hur mycket olja har ni i oljetanken, när ni tömmer den vid kall motor?

Rörande oljetrycket så är jag inte alltför orolig, för motorn blir väl inte riktigt varm när man bara står på tomgång och kör. Den kommer säkert att gå ner till 2 bar när motorn är genomvarm, men eftersom den börjar ryka så kan jag inte gärna ha den på tomgång längre än en kvart.

Fast det kanske bara är önsketänkande allt det här....


Mvh Johan
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Man skulle kunna tänka sig att kolvringarna har fastnat lite efter viloperioden, det är mer eller mindre standard. Då får du mer vevhuskompression. Om inte vevhusventilationen räcker till eller har tätnat skulle det mycket väl kunna bli så som du beskriver.

Man kan ju alltid ta bort slangen till vevhusventilationen och prova...

//Johannes
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej Johannes,

tackar för svar. Jag är dock inte riktigt säker på att jag förstår? Påverkar det oljenivån eller blåröken?

Vevhusventilationen, då menar du den som går till oljetanken från motorn? För den som går från oljetanken till luftburken (K-Jetronic) har jag kollat och den funkar som den ska.

Mvh Johan
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det är röken jag tänkte på, men har läst tråden lite grundligare nu,

Det kan nog vara pumpen som krånglar. Fast om pumpen inte ger rätt på returen så kan man ju fundera på varför den inte krånglar direkt efter start. Eller så händer det något när det blir varmt och oljan tunnare.

Oavsett vad som händer med motorn efter stillestånd så skall det givetvis komma olja i returen...annars är det något galet.

//Johannes
Post Reply