Importproblem!

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
bjornart
Posts: 100
Joined: Wed Sep 19, 2007 9:21 pm

Importproblem!

Post by bjornart »

Någon som har erfarenheter av USA-import där "eget bruk" inte kan tillämpas? Alla tips och råd emottages tacksamt!

Björn
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Gissar att du har köpt bilen på ett företag? Eller? Det går alltid att sälja den till en privatperson tex under båtresan, men det beror på vad problemet är.

Det går även att skicka bilen till Tyskland, regga den där och sedan ta hit den. Kostar runt 30 lappar.

Att besiktiga för "vanligt" bruk, tex om bilen ska användas som yrkesfordon, är i princip kört, för det brukar inbegripa rätt stora ombyggnader. Dock lättare för en Porsche än för en USA-bil....

Exclusive Cars brukar hjälpa till med sådant. Ring och kolla med dem!


Mvh Johan
User avatar
bjornart
Posts: 100
Joined: Wed Sep 19, 2007 9:21 pm

Importproblem!

Post by bjornart »

Bilen, en 911 -79, är intagen av privatperson i slutet av 2007. Ursprungskollad och tilldelad reg.nr. och t.o.m. små reg.skyltar. Sedan köpte jag den i början av 2008, innan reg.bes., vilket gör att "eget bruk" reglerna (förmodligen) inte kan tillämpas.
Har "ringt runt" till SBP, Transportsyrelsen, Porsche i Karlstad och Dekra. Kommer förmodligen att krävas en "hel drös" med intyg (och kronor...), såvida man inte kan exportera och importera på nytt...? Kanske nå´t annat "kryphål"?

Björn
User avatar
emul
Posts: 29
Joined: Sat Mar 22, 2008 2:30 pm
Location: Laholm / Stockholm / Öland

Post by emul »

Jag plockade hem lite för många Sonetter under en kort period..kryssade frikostigt i rutan "Annat orsak" eller "Annan anledning" eller vad det nu var. Funkade utan några som helst problem.... Visserligen är de inte regbesiktgade än men jag hoppas att det inte blir några problem med det heller. Förregistrering är gjord utan att det krånglade.
// Emil Bengtsson
Drabbad av den så kallade Saab-sjukan men också 911-sugen..
Saab 9-3SC 2,0T BioPower -08
Saab 9000 A50 2,3T -98
Saab 96 V4 -77
Saab 95 V4 -76
Saab Sonett III -73
Saab Sonett V4 -68 & -69
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hmm, det låter underligt. När man har tagit hem för många bilar från USA är det precis så man gör, dvs man säljer den till någon närstående. Fast nu när jag tänker efter är det FÖRE ursprungskontrollen som bilen säljs.

Det finns en mycket enkel lösning på problemet: Betala importören en lagom stor summa pengar för att regbesiktiga bilen! 5000 spänn är det lätt värt för dig, och för importören är det en hyfsad timpenning. Det finns dock en risk för dig, i och med att bilen måste byta ägare.

Mvh Johan
User avatar
bjornart
Posts: 100
Joined: Wed Sep 19, 2007 9:21 pm

Importproblem!

Post by bjornart »

Lär inte fungera enl. SBP, eftersom det då uppenbarligen inte är "för eget bruk" i och med flera ägarbyten.

Björn
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Det låter onekligen illa. Jag trodde inte de var så stenhårda.

Du får helt enkelt jämföra kostnaderna för en tysklandsresa mot vad du får för bilen i delar. Men kolla först upp exakt vilka intyg som behövs, för även om det är avgasreningskrav på en -79:a så borde de inte vara ouppnåeliga krav.

Mvh Johan
Post Reply