Hur skiljer man 17" CUP original från kopior?
Hur skiljer man 17" CUP original från kopior?
Hej!
Jag har en uppstättning 17" CUP-fälgar över, som jag tänkte sälja iväg. Hur ser man om det är original eller kopior? De är tillverkade i Italien, 7,5 + 9", men inga porscheloggor eller 911.-nummer instansat.
Mvh Johan
Jag har en uppstättning 17" CUP-fälgar över, som jag tänkte sälja iväg. Hur ser man om det är original eller kopior? De är tillverkade i Italien, 7,5 + 9", men inga porscheloggor eller 911.-nummer instansat.
Mvh Johan
Re: Hur skiljer man 17" CUP original från kopior?
Finns det inget Porsche reservdelsnummer är det kopior. Alla Cup med lågt ET är kopior, då Porsche aldrig tillverkade några sådana.jsoderbe wrote:Hej!
Jag har en uppstättning 17" CUP-fälgar över, som jag tänkte sälja iväg. Hur ser man om det är original eller kopior? De är tillverkade i Italien, 7,5 + 9", men inga porscheloggor eller 911.-nummer instansat.
Mvh Johan
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Jag har läst någonstans att Porsche överlät eller sålde rättigheterna till Cup 1-designen till Mille Miglia, och att deras fälg är egentligen inte kopior utan i praktiken en fortsättning på Porsches egen serie, utan Porsches reservdelsnummer men med samma kvalitet. MM gjorde då dessutom fälgar med lågt ET för att passa tidigare bilar. Om det hela är sant eller ej vågar jag däremot inte svara på. Italienare och kopietillverkning har det ju t.o.m. skrivits böcker om...
Det finns även andra Cup-kopior, Borbet har gjort en del olika Porschekopiefälgar, bl.a. Cup 1, och det kanske kan finnas andra märken. Men MM är nog absolut vanligast ute på beg-marknaden.
MVH Jonas
Det finns även andra Cup-kopior, Borbet har gjort en del olika Porschekopiefälgar, bl.a. Cup 1, och det kanske kan finnas andra märken. Men MM är nog absolut vanligast ute på beg-marknaden.
MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
Tack Jonas, då blev jag lite fundersam. De är märkta med något som ser ut som ett M, så det kan nog stämma. Någon som kan bekräfta det?
Jag skrev "kvalitetskopior" i annonsen, så det stämmer väl i så fall. Det syns dessutom på gjutningen att det inte är någon porig kina-gjutning....
6500 kr för 4 st i halvbra skick, är det rimligt?
mvh Johan
Jag skrev "kvalitetskopior" i annonsen, så det stämmer väl i så fall. Det syns dessutom på gjutningen att det inte är någon porig kina-gjutning....
6500 kr för 4 st i halvbra skick, är det rimligt?
mvh Johan
Skicket bör styra pris, att "renovera" kan ju kosta mer än hela settet. Om de bara är att skruva på bilen 8000:- - 10 000:- men om de behöver snyggas upp kanske 6500:- är rimligt. "Kopior" eller ej, det viktiga är ju om det är en bra fälg. MM uppfattar jag som en kvalitetstillverkare.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
8-10.000 för beg fälgar låter lite dyrt i mina öron. Det går ju t.ex. att hitta nya Keskin 18" Speedlinekopior för det priset (iofs ej till älder bilar). Kanske även kartongnytt Cup 1 även om de är lite besvärliga att jaga tag i numera. Mer än 6-7.000 skulle inte jag betala för beg om det är med dåliga däck eller utan. Fast det betyder ju inte att det inte finns folk som betalar mer
Sålde faktiskt ett fint set med lågt ET i vintras för 4.000:-
I och för sig var väl det osedvanligt billigt även om en av fälgarna hade lite lackskrap på några ekrar.
MVH Jonas
Sålde faktiskt ett fint set med lågt ET i vintras för 4.000:-
I och för sig var väl det osedvanligt billigt även om en av fälgarna hade lite lackskrap på några ekrar.
MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
- Jesper von Wowern
- Posts: 135
- Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
- Location: Vellinge
Jonas, Lucas bråkar på mig att jag inte hänger i prisutvecklingen, 8-10 kanske gällde när de var heta, på 80-talet.
Last edited by Parced911 on Tue May 12, 2009 10:25 am, edited 1 time in total.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
ET = Einpresstiefe på det vackra tyska språket. Offset på engelska.
Åtta till tio tusen fick man nog år 2000, men nu verkar det vara billigare. 7x17, 7.5x17 och 9x17 är billigast. Dyrare är 8x17 och ovanliga 7.5x17 med jättehög ET som används fram på 928. Jättedyra är magnesiumcup till 964 RS.
Åtta till tio tusen fick man nog år 2000, men nu verkar det vara billigare. 7x17, 7.5x17 och 9x17 är billigast. Dyrare är 8x17 och ovanliga 7.5x17 med jättehög ET som används fram på 928. Jättedyra är magnesiumcup till 964 RS.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
CUP 1
De första CUP-fälgarna kom 1990 på, surprise, 964 CUP-bilarna. De kom sedan på 964 RS. Dessa fälgar gjordes av Speedline för Porsche och de var lätta, sköra och i magnesium.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau