Leverensdata 914

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Niklas
Posts: 122
Joined: Wed Mar 04, 2009 6:02 pm
Location: Skivarp

Leverensdata 914

Post by Niklas »

Hej!
Går det att få reda på leverensdata på 914 nånstans?
Jag skulle vilja ha reda på det för jag har köpt en idag.
Det är en -72 med 1.7 liters motor.

Plåt behöver:
Vänster framskärm
Golv

Jag kan dokumentera hela renoveringen här om intresse finns.

För en månad sen så köpte jag en komlett ny 1.8 liters motor
med dubbla 34 mm förgasare som passar 914/VW 411/Buss.
Ska jag flytta över insprutningen till denna motor eller tycker ni jag ska behålla förgasarna? Allt är helt nytt. Aldrig använd.

Jag är egenligen VW skadad men det är ju samma familj så nu har jag nog kommit rätt eller hur ?


Niklas

----------------------------------------------
Sen ska man skriva sina bilar eller hur...

Typ 1 - 1956
Typ 1 - 1969
Typ 1 - 1972
Typ 2 - 1973 dubbelhytt
Typ 2 - 1979 pickup
Typ 2 - 1979 pickup
Typ 2 - 1978 liftbil
Karmann-ghia 1961
Passat W8
Nissan Navara 2008

och så den viktigaste 914 - 1972
User avatar
Challe
Posts: 95
Joined: Fri Feb 29, 2008 11:14 am

Post by Challe »

Hej och grattis till ditt nya inköp,
Lägg gärna upp bilder på bilen
Framskärmarna är lite trixiga att få tag på och tyvärr så är priset ganska saftiga, försök att hitta begagnad som är rätt kapad från en reservdelsbil.

Vad det gäller motorn så upfattar jag som att du nu har 1,7 litersmotor med insprutning och att det är den insprutningen som du vill flytta över till 1,8 litersmotorn. Om 1.8 litersmotorn har förgasare så har den troligtvis en kam som är anpassad för förgasare och då blir det inget vidare om du flyttar över insprutningen. Det samma gäller omvänt.

Lycka till och visa lite bilder ;)
Niklas
Posts: 122
Joined: Wed Mar 04, 2009 6:02 pm
Location: Skivarp

Post by Niklas »

Ok jag förstår. måste skrämma upp den lite till.
Får bli avgassystem och ny fördelare så den går bättre.
Eller ni har andra förslag ?
Vad kan en original 1.8 liters typ 4 motor ge med förgasare ?

Ok då ska jag försöka laga skärmen.
Den som hade den innan tappade framhjulet.

Hur lägger man upp bilder ?

Niklas
User avatar
Challe
Posts: 95
Joined: Fri Feb 29, 2008 11:14 am

Post by Challe »

Här står det hur du kan lägga upp bilder

viewtopic.php?t=7&start=0&postdays=0&po ... highlight=

Svårt att säga hur stor effekt som kan förväntas utan att veta vad det är för kamaxel, försök få veta lite mer om motorn som du har köpt till av den tidigare ägaren.
Niklas
Posts: 122
Joined: Wed Mar 04, 2009 6:02 pm
Location: Skivarp

Post by Niklas »

Helt ny NOS 1800 enligt dem jag köpt den av så ska den ge 68hK
och vara en AP 1800 motor.
Aldrig använd.

Niklas
User avatar
TobiasL
Posts: 67
Joined: Fri Aug 01, 2008 7:48 am

Post by TobiasL »

Grattis till köpet!

1.8 liters motorn på 68hp är anpassad till en VW buss och bör ge en ganska obalanserad upplevelse i en 914.

Original 1.7 liters motorn är på 80hp och har betydligt bättre flås i topparna (och, gissar jag, en sportigare kam). Jag är ingen typ 4 expert, men jag skulle gissa att hela motorn är mer byggd för sportighet (lättare svänghjul etc.).

Med tanke på den totala VW buss hysterin borde det gå att få bra betalt för en NOS 68hp motor. Pengar som skulle kunna användas till en sportigare motor i en 914!
User avatar
RS Jesper
Posts: 178
Joined: Sun Feb 24, 2008 5:13 pm
Location: Amsterdam

Post by RS Jesper »

Jag har en kompis, som har en VW buss och är klart intresserad utav motorn. OM den blir till salu...
J
User avatar
Challe
Posts: 95
Joined: Fri Feb 29, 2008 11:14 am

Post by Challe »

Precis som Tobias tidigare skrev så är ju AP motorn gjord för bussen.
Den ger 68 Hk redan vid 4000 rpm och max vrid 140NM redan vid 2200 rpm
Vilket kan jämföras med 914s 1,7 litersmotor som ger 80Hk vid 4900rpm och maxvrid 130 Nm vid 2700 rpm. Så AP motorns karaktär är ju gjord för ett fordon som kan bli tungt lastad.

Om du seriöst skall öka effekten så är det mest kostnadseffektivt att sälja 1,8 dyrt ;)
och använda 1,7 blocket...

Det är ingen slump att de flesta som vill få upp effekten på sin 914 konverterar till en 6a. Det finns dock bra alternativ idag om man vill behålla en 4, Jack Raby har fantastiska trimsatser till typ 4 motorer, han satsar dock på tillförlitlighet och kompromissar sällan så man kommer snabbt upp i samma priser som en konventering till en 6a skulle ge.

Bifogar länk till Aircooled Technology där det finns en hel del läsvärt.

http://aircooledtechnology.com/Home_Page.htm
User avatar
TobiasL
Posts: 67
Joined: Fri Aug 01, 2008 7:48 am

Post by TobiasL »

För att få upp effekten i typ 4 motorn så kanske hjälp kan finnas på forumet SCLF ( http://www.aircoolers.com/sclf.asp ). Genom sökfunktionen kan du hitta många intressanta typ 4 trådar!

Lycka till!

(Är det någon som försökt lägga in en typ 1 motor i 914? Mycket billigare trimdelar och betydligt lättare.)
Niklas
Posts: 122
Joined: Wed Mar 04, 2009 6:02 pm
Location: Skivarp

Post by Niklas »

1800 motorn är inte till salu.
Den var dyr för mig också.

Är det inte bättre att ha 68 friska hästar än 80 lite tröttare+
Jag kan skrämma upp den med nytt avgassystem och lättat svänghjul.

Motorn i 914 har stått i 10 år. Jag ska försöka få liv i den igen.
Jag har fått igång vw motorer som stått längre.
User avatar
Challe
Posts: 95
Joined: Fri Feb 29, 2008 11:14 am

Post by Challe »

Klart att du skall köra med 1800 motorn om du skall behålla den, men släng inte över insprutet från 1700 motorn, D-jetronic systemet är statiskt, elektroniken går inte att mappa om till en annan motorspec utan vill du köra med insprutning så satsa på en megasquirt eller annat system som går att mappa.

Skicka mig ett PM om du vill ha Porsches verkstadshandböcker som PDF:er
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Jag håller nog med TobiasL när det gäller motor. 1.8 till buss är en seg historia som passar bäst där den kom ifrån. Samma sak med förgasarna - solex enkelportare var inte speciellt mycket att hänga i julgranen ens när de var nya.

Mitt tips är att sälja bussmotorn till någon som uppskattar den och lägga pengarna på renovering av originalmotorn. Garanterat bättre den dagen du ska sälja också.
Niklas
Posts: 122
Joined: Wed Mar 04, 2009 6:02 pm
Location: Skivarp

Post by Niklas »

Jag har nu varit runt och kollat lite forum.
Porsche 914 1.7 och 1.8 motorer är samma som i motsvarande vw det är bara placeringen av oljepåfyllning som skiljer. Samma block, samma toppar och samma vevaxel. Ok enligt vad jag hittat.
Insprutningen skiljer då vissa kör med förgasare.
2 liters fyran i 914 skiljer sig den har vassare kam och vassare toppar.
VW 411/412 är exakt samma motor som sitter i 914.
Blocken ska vara identiska på alla typ IV/porsche motorer.
Slaglängden skiljer mellan 1.7 , 1.8 och 2.0 då de har 66 mm och 71 mm slaglängd.
Lite portning i mina toppar och vassare kam kan kanske ge lite extra fart.
Eller bygga om till 2 liter och vassare kam och toppar.
Någon som har annan information ?
Hittade ett forum som visar nummer på de olika topparna som finns.
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Det skiljer även på placeringen av oljestickan...
Jag bytte min dåliga 1,7 originalmotor mot en 412 från en Variant med automat (1,8 blev det då tack vare automaten).
Det var en del pyssel att få till det, men jag kan bekräfta att karaktären på de två motorerna är väldigt lika. Det extra vridet som man fick i och med ökningen från 1,7 till 1,8 utgjorde en märkbar skillnad till det bättre.
En bussmotor vete tusan... Jag hade en buss -72 med förgasare och det var INTE ens liknande motorkaraktär som 914/412 med insprutning. 914/412 var en varvvillig och pigg motor, bussen varvade man inte gärna utan körde mer på vridet långt ner i vartalen.

Jag skulle välja sprut alla gånger även om det var D-jetronic...
Niklas
Posts: 122
Joined: Wed Mar 04, 2009 6:02 pm
Location: Skivarp

Post by Niklas »

Buss 1972 har väl en vanlig typ 1 motor 1600cc och den är trött.
54 Hk som har tröttnat med åren. Har själv en liftbil med 1600cc
och det är som att trampa en död katt på ryggen.
Har en 1979 pickup med 2 liters motor på 70Hk och den är riktigt pigg.
Elektronisk tändning,nytt avgassystem och KN filter så blir den riktigt bra.
Håller på att kolla med typIV specialisterna i USA vad de rekommenderar.
Jag ska försöka skrämma igång motorn som sitter i 914 nu.
Den har stått i 10 år men ska göra ett försök.
Niklas
Posts: 122
Joined: Wed Mar 04, 2009 6:02 pm
Location: Skivarp

Post by Niklas »

Hej!

Har nu kollat lite mer om min motor.
Motorn är en typ 127 med solxförgasare 36-40 PDSIT.
Toppar är av typ 021101371s. 41 mm insug och 34 mm avgas.
Topparna verkar vara väldigt eftertraktade.
Har fått förslag på att montera annan kam och annan kolvcylindersats.
Då höjer jag kompressionen till 9.0:1 och motorns volym ökar till 96x66 mm dvs 1910 cc. Cylindrarna är slip in så motorn behöver inte tas upp i större storlek. Effektuttaget ska enligt uppgift bli ca 100 Hk.
Niklas
Posts: 122
Joined: Wed Mar 04, 2009 6:02 pm
Location: Skivarp

Post by Niklas »

Oljepåfyllningen och oljesticka på en industrimotor typ 127
och en porsche 914 är identisk.
User avatar
Per Ericson
Posts: 29
Joined: Mon Aug 27, 2007 1:52 pm

Post by Per Ericson »

Med undantag för tändfördelare och avgassystem så överensstämmer industrimotorn med 75 hk bilmotorn som satt i 412/L. Det som skiljer den från 85 hk versionen som satt i 412 S/LS och 914 är kolvarna och förgasarbestyckningen.

Tänk på att byta till ett 914 svänghjul, startkransen sitter djupare in i kopplingskåpan än på VW.

Tveksamt om du hittar 25 hk bara genom att byta kolvar och cylindrar.

Är din motor 12- eller 24-volt?
Niklas
Posts: 122
Joined: Wed Mar 04, 2009 6:02 pm
Location: Skivarp

Post by Niklas »

Jag tänkte byta till 96x66 cylindrar från AA i USA.
Se länk : http://aapistons.com/index.php?main_pag ... ucts_id=60

Måste även sätta i en vassare kam.
Vet bara inte riktigt vilken.
Det räcker kanske bara med en originalkam från en 914.
Enligt uppgift ska jag ha ca 100 Hk då.
Niklas
Posts: 122
Joined: Wed Mar 04, 2009 6:02 pm
Location: Skivarp

Post by Niklas »

Idag är motorn en 24V.
Ny generator behövs. Vet inte om jag måste byta tändfördelare.
troligtvis. Någon som vet var man kan se vilka kamaxlar VW
använde?
Porsche 914 -1971, 1972, 1972, 1973
Porsche 912/6 -1967
Porsche 928 - 1982
VW EH 1979
VW liftbil 1978
VW DH 1973
Karmann-Ghia 1961
VW 1302S 1972
VW 1200 1956
VW Passat W8 2002
RAM 1500 2018
Ford 1934/928
Beach buggy 1967
Opel Insignia 2016
BMW Isetta 1960
User avatar
Per Ericson
Posts: 29
Joined: Mon Aug 27, 2007 1:52 pm

Post by Per Ericson »

Kamaxeln är densamma som i 75 och 85 hk bilmotorer. Öppningstiderna finns att hitta i original rep.handbok. Jag kan nog gräva fram uppgifterna om du inte har den pärmen i dina samlingar.
Om du ska köra med originalkam och tillhörande förgasare så bör du använda en fördelare som heter 022 905 205 S. Den sitter på bl.a. AN-motorn (914 1,8/VW 412S). Fördelaren som sitter på din motor har inte samma tändkurva.
Niklas
Posts: 122
Joined: Wed Mar 04, 2009 6:02 pm
Location: Skivarp

Post by Niklas »

Hej!

Borde fungera med en Bosch 009 fördelare utan vakuumklocka.
Fungerar perfekt i mina andra bilar.
Sitter en sån i min -56 ovalruta.
Sen monterar man brytarlöst tändsystem inuti den.
Har du någon spec på kamaxlarna hade det varit bra.
Ska kolla i mina verkstadshandböcker för typ 4 motorer till VW.


Niklas
Porsche 914 -1971, 1972, 1972, 1973
Porsche 912/6 -1967
Porsche 928 - 1982
VW EH 1979
VW liftbil 1978
VW DH 1973
Karmann-Ghia 1961
VW 1302S 1972
VW 1200 1956
VW Passat W8 2002
RAM 1500 2018
Ford 1934/928
Beach buggy 1967
Opel Insignia 2016
BMW Isetta 1960
Niklas
Posts: 122
Joined: Wed Mar 04, 2009 6:02 pm
Location: Skivarp

Post by Niklas »

Hej!

Nu har jag kollat kolv/cylinder.
Jag byter till 96x66 cylinder kolv vilket ger 1900 cc typ 4 motor.
I industrimotor så finns samma kamaxel som i 914!

Enligt uppgift så kommer jag att få 90 hk motor.
Perfekt.

Niklas
Porsche 914 -1971, 1972, 1972, 1973
Porsche 912/6 -1967
Porsche 928 - 1982
VW EH 1979
VW liftbil 1978
VW DH 1973
Karmann-Ghia 1961
VW 1302S 1972
VW 1200 1956
VW Passat W8 2002
RAM 1500 2018
Ford 1934/928
Beach buggy 1967
Opel Insignia 2016
BMW Isetta 1960
Post Reply