Rödvit sladd från generatorn...

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Rödvit sladd från generatorn...

Post by SuperFly »

Har problem med laddningen trots byte av generatorn förra året. Har en sladd som kommer ut från täckkåpan som är röd och vit. Har någon nån aning om vart den skall gå? Kollat i Haynes men kan bara få fram "B+" som när någon säger det säkert kommer vara solklart men just nu står det lika stilla som bilen.... :shock:

/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Tror att det är samma plint på generatorn som går till Startmotor/batteri.

Vilket fabrikat på generatorn?

Kan kolla lite nogrannare sena under dagen. Då jag ändå är mitt uppe i ett generatorbyte.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Marshall

Har kollat att alla polerna på generatorn sitter ordentligt, men behöver som sagt veta vart den rödvita skall kopplas sen. Eftersom jag inte har orginalmotorn verkar det som det har blivit några sladdar över även vid installationen av denna. Tror att det b.l.a. kan vara att man kopplat bort mojängen som stryper bensintillförseln/slår av när man släpper gasen.

/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Bumpar tråden...
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Om det är någon tröst har jag också en röd/vit sladd som kommer ut där och är "över" men det verkar ju gå lika bra för det...
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Om du har bilen körbar så finns det en generatorfirma i Årsta på Bolmensvägen som var väldigt hjälpsamma när jag skulle koppla in min motor. De kan mäta på generatorns sladdar vilken sladd som ska gå till B+, D- o.s.v. På kontaktsockeln till laddningsreläet tror jag sedan att det står de beteckningarna vilket underlättar avsevärt, och då är det bara att koppla in.

Obs! Om du har luftkåpan på motorn och råkat flytta på den/dra i kablarna när du monterat den efter generatorbytet finns det en möjlighet att någon av kabelskorna lossnat inne vid generatorn, (ja gissa hur jag vet det :roll: ) Detta är ju omöjligt att se när kåpan sitter på! kan också vara värt att kolla/ha i beaktande ifall den inte laddar fast allt är "rätt gjort".

edit: såg nu längre upp att du redan kollat det sistnämnda.

Om vi gör så här: Hur många kablar har du kommer ut från generatorn? Fyra har jag och min funkar som den ska.
På laddningsreläets sockel står det: D+ och D- och Df. Den fjärde går till batteriets pluspol. (är sannolikt den som heter B+)

Hoppas det löser sig!

Mvh

Christer 914 (6)
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Hej igen.
Jo det låter väl riktigt, att den ska gå till batteriets pluspol. Men eftersom sladden har en pol i ändan och batteriet sitter i framluckan borde det ju finnas ett ställe i motorrummet som polen skall sitta på.....? :?

/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Flytta motorn till batteriet eller batteriet till motorn :lol:
Låter rimligt... O.k. så du har alla kablar till reläet inkopplade rätt och bara B+ kvar?

Jag har ju 914 och där sitter ju batteriet i motorrummet. Men jag skulle gissa att den i sådana fall ska gå till startmotorn och att man använder startmotorn som "kopplingsplint" Från startmotorn går det ju garanterat en fet kabel till batteriet.

Eller omvänt: Den tjocka pluskabeln till startmotorn, följ den och se om den går till en kopplingsplint eller om den går hela vägen till batteriet.
I kabeln mellan startmotor/batteri går det ju så hög ström att det inte är några problem att låta generatorn ladda den vägen. (och det är troligen så det är original sedan är bara frågan var sladden ansluts)

Någon här med 911 kan väl titta vart den enda kabel som inte går till reläet tar vägen?

Christer
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Bumpar tråden
Någon här med 911 kan väl titta vart den enda kabel som inte går till reläet tar vägen?

Christer
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
Post Reply