Logfynd?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Logfynd?

Post by HenrikW »

Vad är rätt pris på ett logfynd? Det är en Prosche 912 från -66.
Bilen rostlagades och "garagelackades" för 15 år sedan. Sedan dess har den stått på en loge.
Den går att provstarta. För bruksskick behöver bromsar ses över, ny lack, service av motorn samt oljebyten.

Vad är rätt pris? Jag har inte sett bilen själv, endast foton. Ägaren verkar tro bilen är guld värd!
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

För 15 år sedan var en 912 inte mycket värd, lagningar gjorda när Porschar är billiga brukar brukar stå i paritet med det aktuella värdet...
Mao kan det bli dyyyrt att åtgärda.
Men jag kan ha fel i just detta fall!
:D
User avatar
912
Posts: 151
Joined: Fri Aug 12, 2005 3:03 pm

Post by 912 »

Hej Henrik!

Att värdera ett logfynd är inte enkelt, särskilt när man inte sett bilder eller klämt på objektet :) Men om det är som du/säljaren beskriver och bilen är komplett (ej plastgris) så får du nog räkna med minst 30kkr och för en som är besiktad och körklar från 80kkr och uppåt. Sedan jag köpte mitt första logfynd (Porsche 912 -65)2004 för 14kkr rostig komplett med råttätna säten ;) Orginal i kaross (förutom rs ducktail poppnitad på bakluckan) och med en motor som gick att dra runt med skiftnyckel så har priserna gått upp rejält. Idag skulle jag nog få 14kkr bara för motorn. Men man kan ju fortfarande göra fynd så bara du och köparen är nöjda med priset. Maila gärna bilder! Någon annan som har synpunkter??

/Mvh Roger
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Det beror ju alldeles på klassen på rostlagning och lack, men efter vad jag sett när jag var runt och tittade på bilar brukar man tyvärr sällan bli positivt överraskad.

Ofta brukar ju säljaren kolla in vad en fin bil kostar, i detta fall kanske 100k. Sedan drar han av 15k och begär 85k för sin egen muggiga häck, när det verkliga värdet snarare ligger i trakten av 20-40k.
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Hjälper HenrikW med att lägga upp några bilder som han mailade till mig:

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Det är lite lite som man ser på bilderna ovan, men på plussidan kan man definitivt säga att om tröskellisterna sitter kvar och dessutom passar mot tröskeln så är antingen rostlagningen bra gjord eller också har bilen aldrig varit speciellt rostig. En orörd inredning brukar också vittna om ett bra objekt.

Av det man ser på bilderna så ser den bilen definitivt bättre ut än några av de vrak som jag tittade på.
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Post by HenrikW »

De prisindikationer ni anger ligger långt från vad ägaren begär.
Jag har till och från scannat blocket.se efter 911 och 912 (tom årsm -73) det senaste två årn, men har ännu inte sett några bra renoveringsobjekt för 30-40´eller bruksbilar under 100´
Såg en på köp och sälj för omkring 150´

Vad är de verkliga priserna? Finns det många logfynd som står och skräpar, så att man ska vänta till nästa tillfälle för en originalbil?
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Vad begär han för den då?
/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
912
Posts: 151
Joined: Fri Aug 12, 2005 3:03 pm

Post by 912 »

Ser väl ut att vara ett bra objekt som ser väldigt orginal ut (på dessa bilder)förutom ratt och fuchs fast det är inga problem :). Ser lite rostangrepp på några ställen. Ser ut som om dom monterat en soppa pump brevid tanken? Kletat in tankgivaren ? Kul att den är ihopskruvad och inte kommer i lådor. Men du måste göra ett besök och kolla dom känsligaste ställerna för rost se
http://www.912register.co.uk/porsche912buyers.html
http://www.911t.org/articles/rust/rust%20inspection.htm

mera bilder??

/Mvh Roger
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Det farliga med de här halvbra bilarna är att kostnaderna drar i väg ordentligt när man börjar snygga till bilen. Den där bilen i riktigt bra bruksskick som bara behöver en bromsgenomgång innan besiktining är tyvärr sällsynt.

T.ex. bilen här i tråden: Säg att man köper den och lämnar iväg den på lagning av den synliga rosten. Redan där går ett antal tusenlappar iväg om man vill ha lite klass på jobbet. Sedan lämnar man in bilen på lack och redan första dagen ringer lackeraren och berättar att han hittat några fula lagningar och för mycket spackel på några ställen från 90-talsrenoveringen.

Okej, tillbaka till plåtslagaren och plånboken lättas på några tusenlappar till. Lackeraren tar över och gör ett bra arbete, men tar 25 tusen för det.

När bilen sedan ska plockas ihop efter lack inser man att det mesta av det gamla gummit är torrt som fnöske eller har färgkladd från den tidigare omlacken. Att spendera tio tusen på gummilister och diverse småplock som krävs för att montera ihop bilen igen är inget problem.

Äntligen börjar det bli dags att provköra bilen, först måste bara bromsarna fixas. Nya slangar, huvudcylinder och renovering av oken lättade plånboken på några tuselappar ytterligare.

När bromsarna är fixade är det äntligen dags för en provtur. Stötdämparna visar sig vara tvärslut och de flesta bussningarna knarrar eller glappar. Dessutom är de gamla däcken hårda som bakelit. Där gick tio tusen ytterligare på chassiet.

När man börjar köra bilen inser man varför den ställdes av första gången i början av 80-talet. Det var för att motorn hade dåligt kompression och brände/läckte olja. Dessutom var synkningen på tvåan och trean dålig. Ur med motor och växellåda som skickas till Perry för genomgång. De kommer tillbaka i renoverat skick och plånboken lättas på ytterligare 35 tusen.

(Själv köpte jag ett objekt, så jag lever inte som jag lär, men man måste ju ha något att göra på fritiden också..... ) :D
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Tyvärr är ovanstående inlägg sant, fast hjärtat vill inte erkänna det.
Det finns ett utryck inom hästvärden som lyder:
"Dom dyraste hästarna är dom man får gratis."
byt ut hästarna mot Porscharna.

Fast nu vet du vad du eventuellt ger dig in i och vet mer hur du skall värdera detta objekt. Samt inte minst fårstår den dagen en fin bil dyker upp att den är mer prisvärd och bättre har totalekonomi (om man kan ligga ute med pengarna).

Jag tycker rent allmänt att priskurvan är för flack i sverige d.v.s. dåliga bilar för dyra och bra bilar för billiga.

Samma sak med hopphästar. alldeles för flack priskurva
Det finns skojjare som importerar risiga hästar med flashiga härstamningar från Tyskland och Holland.
Och min sambo exporterar bra hästar till Europa och USA.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
912
Posts: 151
Joined: Fri Aug 12, 2005 3:03 pm

Post by 912 »

Ja visst är det så Henrik L ,håller med! Det kostar att renovera upp en bil även om man gör det mesta själv. Lämnar man bort jobben så blir det dyrt! Ju mer man byter ut så finns det alltid nått nytt på bilen som skämmer :) Alltid nått nytt att förbättra! Tar både mycket tid och pengar. Då kanske det är bättre att lägga på lite pengar och köpa en renoverad för 150-200kkr. Ställa in den i Garaget, putsa lite, åka på träffar och ha en massa tid för annat. Jag funderar ibland i dom banorna istället för 4 objekt, hyra stort garage och ha en massa verktyg :lol: Var är det roliga i denna kaos :lol:

/Mvh Roger
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Post by HenrikW »

Säljaren begär 85´, prutat och klart. Bilen har en gång varit röd.
Är det någon här som kollat på bilen?
Ska man stå över och vänta på något bättre?

Vad ska denna bil kosta, om flera av HenrikL´s profetsior uppfylls?
Vad ska den kosta, om det räcker med ny lack, service av bromsar och motor?
Vad kostar en färdig bil?

På blocket ser man bilar för närmare 200´

http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... ?ca=14&w=3
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

HenrikW wrote: På blocket ser man bilar för närmare 200´

http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... ?ca=14&w=3
Gällande just den bilhandlaren som säljer den bilen kan du läsa här, deras priser är väl inte vad markanden betalar
viewtopic.php?t=2550

Tycker bilen som diskuteras ser juste ut, men svårt att säga vad som döljer sig under skalet. Kommer den ut på marknaden så lär den nog sälja fort till de pengarna. Logfynd är ju inte så vanliga.
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Tänk också på att det kostar, nästan i alla fall, samma pengar att renovera en 912 och en 911S. Jag vet vad jag helst kör i det läget! Jag har just gjort en grov budget på min 912/911S och gör jag allt själv utom lack och svets hamnar jag på 250 000:-, förutom inköp. Skärmar runt om kostar bara de 46 000:-.

Om man inte nödvändigtvis skall ha en SWB eller boxer 4:a så upprepar jag mig igen och säger, köp en fin 2.4 E. De är mest Porsche för pengarna! Min blå framstår idag som billig, frisk i plåten, renoverad motor och ny lack för 275 000:-. Jag skulle ha sparat den........
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Jesse
Posts: 1690
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Jag betalade cirka den pengen för en -66a i bättre skick karossmässigt sett till rosten men med mycket jobb kvar i framförallt underredet.

Hade jag köpt 912a idag hade jag köpt ett "finare" objekt men sen har man ju det där med utbud också, dessutom så sägs det att man blir klokare med tiden... Men men, gjort är gjort och jag ångrar inte en enda sekund av sommarens problemfria 300mils körning!

Svårt att vara så extremt rationell när man köper drömmar..
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Köp den Det ordnar sig. 8)

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Jag resonerade som att - speciellt om man spenderar aningen mer än man vill - att man ska ha känslorna med sig hela vägen.

Om man känner att man får precis den bil man vill (vare sig man vill ha en renodlad originalbil, en ratlooker eller en tokmoddad banbil?), om köparen är en bra person och på sitt håll blir nöjd, om arbetet står i relation till njutningen (ibland njuter man på vägen - ibland är garagearbetet rena terapin det med?) - så kan det inte bli fel.

Självklart ska man försöka gå till botten med VAD man köper iform av rost, kostnader osv... Det finns mängder med information och dessutom vänliga människor som kan hjälpa till på vägen - (vi är ju trots allt ENTUSIASTER!!?, eller hur?).

Men om man gör en affär där man inte blir 100% nöjd med objektet såväl som allt runtomkring - så kan du ge dig DEN på att du kommer att svära över din egen idioti VARJE gång du måste köpa en ny pryl - oavsett om det är en ynka säkring eller en ny växellåda. DET är ett för högt pris att betala! Titta galet nogrannt, räkna som en pessimist, ta en ordentlig marginal och känn med hjärtat! Det ska vara KUL!!

:-D // C
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Post by HenrikW »

Vad säljaren sätter för pris är en sak, men vad är rätt pris?
Jag har antytt tidigare för säljaren att jag tycker 75´känns rätt om bilen motsvarar skicket som säljaren beskriver, men är nu tveksam.
Beskrivs som rostfri, utöver ytrosten på bilderna. Bilen har tidigare rostlagas, det lilla som fanns. Inredningen har delvis omklätts. men är fin.
Bilen gick bra i motor och lådan när den ställdes undan. Ägaren som gjorde i ordning bilen ställde undan den för att han hade andra projekt och att 90 hk kändes för slött.
Det är inte alla som har koll på sina bilar, och skicket kanske är sämre än beskrivet.

Tror att säljaren behåller bilen om han inte får det han begär!? Han skrattade åt 75´, men kontrade trots allt med 85´.

Är 55-60 mer rätt pris?
User avatar
Jesse
Posts: 1690
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Får han ut den på marknaden så går den nog för 85k, rätt pris kan vara lätt att diskutera islolerat men blir svårt när man skall beakta alla hundratals parametrar som avgör marknadspriset.

Go for your gut feeling!

:twisted:
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

10 000:- hit eller dit är skitpengar när du ser till vad bilen kommer att kosta i slutändan. Gå på magänslan!

Kolla om det är en Karmanbyggd eller Reuterbyggd. Jag har fått lära mig att det knappt finns kvar några Karmanbilar från den tiden. Överhuvudtaget får jag känslan att SWB rostar värre än LWB. De som klarat sig bäst är 73 S med galvat golv. Det gör faktiskt skillnad.

Rostlagning. All lagning som har gjort på min 912/911S måste göras om. Man lagade med annan ambitionsnivå förr.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Post by HenrikW »

Egentligen vill jag ha en 911, men antar att det är andra priser när det är en 911 i jämförelse med 912.
Det är sällan man ser tidiga 911:or. Och så är 912 ett substitut.
User avatar
Jesse
Posts: 1690
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Komplement!!

The more the merrier
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

HenrikW wrote:Egentligen vill jag ha en 911, men antar att det är andra priser när det är en 911 i jämförelse med 912.
Det är sällan man ser tidiga 911:or. Och så är 912 ett substitut.
Tro inte att du sparar pengar med att köpa ett renoveringsobjekt jämfört med att köpa en "färdig". Detta gäller generellt, och ännu tydligare om det handlar om en 912 som i sig alltid kommer att ligga under en 911 i pris.
Om det är en 911 som du egentligen vill ha så finns det inte en endaste anledning till att ge sig på att renovera en 912 - slutpengen som du ska ut med är i stort sett densamma som för en 911. Men resultatet är inte en 911...


"Alla" är alltid optimister innan de har köpt... (vilket är en mycket skrämmande tanke för en sann pessimist). :shock:
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Pär,

250! har du så bra rabatt på grejorna...
Post Reply