Underhållsladdare

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
RS Jesper
Posts: 178
Joined: Sun Feb 24, 2008 5:13 pm
Location: Amsterdam

Underhållsladdare

Post by RS Jesper »

Har införskaffat mig en permanent inkopplad underhållsladdare som jag anslutit på det högra batteriet närmast säkrings dosorna. Båda batterierna är inkopplade till bilens elsystem. Min fråga är måste jag skifta laddaren emellan batterierna, eller får det vänstra batteriet också laddning via bilens elsystem? :? Tacksam för svar...
J :)
Carrera RS-73
Citroën 2CV Sahara
Subaru WRX STI
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Jag kopplade alltid laddaren på det batteriet som sitter på motsatt sida från säkringshållaren. Om jag kopplade in laddaren på batteriet närmast säkringsdosan så började det andra batteriet att koka. Det var samma sak när jag hade bytt batterier så det berodde inte på det. Fråga mig inte varför...

//Roger
User avatar
RS Jesper
Posts: 178
Joined: Sun Feb 24, 2008 5:13 pm
Location: Amsterdam

Post by RS Jesper »

Usch då, det låter inte kul. Min tanke var att det högra var ett slags "huvudbatteri" och ombesörjde så att det andra fick laddning, och som i sin tur fungerade som ett slags extra batteri. Hade du också en sådan laddare som laddade med väldigt låg spänning, och som ändå fick det andra och koka? Och tack för ditt inlägg...
J
Carrera RS-73
Citroën 2CV Sahara
Subaru WRX STI
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Är kass på bilel, men nog borde det väl krypa över?, blir inte det som när man kablar igång en bil, och du har ju bara en generator annars.

Förresten ni har väl sett att världens bästa batteriladdare Ctec (ifrån Dalarna) finns med porschelogga :D
Image
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Det hände både med Ctec laddaren och en annan laddare. Första gången så kokade batteriet (ett underhållsfritt) så mycket att det svällde upp som en ballong. Jag höll knappt på att få ur det ur batterilådan.... :-(
User avatar
felix83
Posts: 1012
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Enligt nedanstående länk krävs det att man laddar parallellkopplade batterier (vilket jag antar att det rör här) kopplar minuspolen på laddaren till jord i bilen. Detta för att utjämna spänningsskillnaderna mellan de båda batterierna. Dock låter det osannolikt att det skulle bota ett kokande batteri.

http://www.nyc-arecs.org/Connecting_Bat ... rallel.pdf

(Avsnittet jag talar om börjar på sida 6)
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
stefan11438
Posts: 191
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by stefan11438 »

Man bör alltid byta båda batterierna samtidigt, se också till att jordflätorna och kablarna mellan batterierna är ok.
När man laddar batterierna så kan man mäta spänningen på båda batterierna, spänningsskillnaden bör inte vara mer än 0.2-0.3V annars blir de båda batterierna olika laddade.

Laddaren kan inte koka batteriet men om det ena batteriet tar mera laddning i början så riskerar det att börja ladda det andra batteriet efter en stund och det fulla batteriet kan ge flera hundra ampere kortvarigt till det som är mindre laddat som då kan börja "koka".

Kemin bakom det hela är lite komplicerad men kort kan man säga att ett oladdat batteri bygger upp ett sulfatskikt på blyplattorna som bryts ned när spänning läggs på och batteriet laddas. Om det ena batteriet får högre spänning i början på grund av spänningsfall i kablarna så kommer det snabbare bryta ner sitt sulfatskikt och ta laddning, när batteriet med lägre spänning brutit ned sitt sulfatskikt en stund senare så börjar det laddas från det andra batteriet med ovanstående fenomen med höga strömmar som resultat.

//Stefan
Porsche 911T Coupé 1969 Hellelfenbein
Porsche 911T Coupé 1970 Irish Grün
Porsche 911S Coupé 1971 Conda Grün
Citroen DSuper5 1974 Beige Vanneau
Ferrari Mondial Spider 1992 Ferrari Rosso
Lotus Esprit S2 1979 English White
Lexus CT200h typ brunaktig :-)
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Ursäkta att jag frågar. Men har en 911:a två batterier? (vikt!) Känns ju mest husbil för mig, med ett förbrukningsbatteri och ett som alltid går att starta med. Är det jag som är dum? :roll:
Christer
914 (6)
993 C2
stefan11438
Posts: 191
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by stefan11438 »

Båda batterierna är "startbatterier"

När man på 60-talet gick över till 12V system så var det många bilar som hade två 6V batterier i serie, detta på grund av att det var svårt att få tag på de "nya" 12V batterierna. 911:ans två batterier är troligen ett konstigt arv därifrån.

//Stefan
Porsche 911T Coupé 1969 Hellelfenbein
Porsche 911T Coupé 1970 Irish Grün
Porsche 911S Coupé 1971 Conda Grün
Citroen DSuper5 1974 Beige Vanneau
Ferrari Mondial Spider 1992 Ferrari Rosso
Lotus Esprit S2 1979 English White
Lexus CT200h typ brunaktig :-)
User avatar
Sven
Posts: 598
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Njae, så konstigt är det inte. Man ville få bättre viktfördelning, och då placera den vikten så långt fram som möjligt.
Tidiga bilar hade även två järnvikter som satt framme i hörnen på stötfångarna. Jag har för mig att de var på närmare 10 kilo styck.
Allt för att balansera den högre vikten som en sexa bakom bakaxeln orsakade jämfört med fyran i 356:an.
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Sven wrote: Tidiga bilar hade även två järnvikter som satt framme i hörnen på stötfångarna. ...
Btw, här står det lite om tyngderna:

In 1966, a high-performance version of the 911 hit the market – the 911 S. With a relatively high 9.8:1 compression ratio, the 911 S was rated at 119kW (more in later models). Suspension, wheels and brakes were also upgraded to suit but, by this time, the 911’s difficult handling characteristics were becoming increasingly obvious. With poor weight distribution and a relatively short wheelbase, the rear-end could suddenly break away from an inexperienced driver. Porsche temporarily ‘solved’ the problem by placing ballast in the corners of the front bumpers...

Hela texten
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Men bilarna hade väl inte 2 batterier från början, det kom väl senare?
Garagekollegans -68 har bara plats för 1 batteri.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

När vi är inne på ämnet batterier...
http://www.automotorsport.se/news/19901 ... -sex-kilo/ 8)
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Rickard M wrote:När vi är inne på ämnet batterier...
http://www.automotorsport.se/news/19901 ... -sex-kilo/ 8)
Måste beställa! var min första tanke. Tills jag kom fram till sista stycket, om pris :(
Jonas Thiger
997 turbo -09
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

tigerman67 wrote:
Rickard M wrote:När vi är inne på ämnet batterier...
http://www.automotorsport.se/news/19901 ... -sex-kilo/ 8)
Måste beställa! var min första tanke. Tills jag kom fram till sista stycket, om pris :(
Jag satte mig genast och började tejpa ihop gamla uttjänta mobiltelefonbatterier. Nån som vill köpa? :? Kan tänka mig att vara lite billigare än Porsche 8)
Christer
914 (6)
993 C2
Post Reply