Page 1 of 1

Motordelar till SWB S

Posted: Thu Jan 26, 2006 10:12 pm
by Parced911
Jag har ramlat på en -68S motor som inte är komplett och jag kommer att behöva lite skrot till den. Den saknar S-kammar, Webers, fläkt och fläktkåpa. Jag minns min gamla -67 S med förtjusning och drömmer att en dag bygga en 911R replika på SWB men med 2.0S motor med rallykit. Möjligt är att utgå från en rostfri CA 912:a. Det kommer att bli senare dock, måste bli klar med lite annat först.

Min VD garvar bara när jag berättar om mina bil och prylköp. Han är själv biltok men känner sig väldigt normal i mitt sälskap. Fattar inte varför....

Pär

Posted: Fri Jan 27, 2006 11:28 am
by mposch
f-n Pär du är forumets egen "ekorre" (i extremt positiv bemärkelse :wink: ).

Du har tagit tesen om att man kan inte ha för mânga bilar bara för smâ garage till en högre nivâ! Själv har jag problem att hâlla batterierna laddade i fyra bilar och en vespa...... Respekt!

Ps. kolla Craigslist SF, rätt mycket 911-12 pâ sistonde Ds.

Posted: Fri Jan 27, 2006 11:18 pm
by Parced911
Det är för många bilar och motorer just nu. Men det är ju så coola pryttlar och när det ligger där framför näsan?! Jag har alltid undrat lite över de där killarna som har 8-15 bilar och undrat om det verkligen kan vara kul. Snart är man där, det är sant som du skriver. Det handlar mer om yta och garage än för många bilar. Det viktiga är att någon eller några är så pass mycket samansatta att de erbjuder körglädje.

BTW köpte en cool pendlarbil idag, limmad aluminium kaross. Respekt! En -04 Audi A2! Knarrar lite men perfekt till stan.

Pär

Posted: Fri Jan 27, 2006 11:57 pm
by Jonas Y
Okej, då är vi alltså minst 3 här på forumet med combon 911+A2, du, jag och Tommy. (Ja fast du kör ju iochförsig 911+911+911+A2 om man skall vara korrekt).

Våra är svarta med glas tak, vad har du?

Posted: Sat Jan 28, 2006 8:34 am
by Parced911
Min är inte lika cool, min är en röd -04 med plåttak. Jag hämtade den igår. Första gången i livet jag köpt av handlare, jag börjar nog bli gammal. Jag får se hur länge jag får köra den. Risk att frun snor den...då blir det famijens skogaholmslimpa, A6.

;-)

Pär

ps. Ingen som behöver en råttsoffa? Golf III i bruksskick med endast 27 500 mil på mätaren. Har tuffa M-options som dragkrok och motorvärmare. Pris 12 000:- alt bytes mot två sportstolar......

Posted: Mon Jan 30, 2006 10:38 pm
by Parced911
Hade min röda A2 till jobbet idag.

BMW 320 ägare: Söt, i den färgen, en riktig frökenbil....

:-(


Pär

Posted: Tue Jan 31, 2006 9:12 am
by Jonas Y
Du får trösta dej med att det gick åt dubbelt så mycket sopa för 320-snubben att ta sig till jobbet.

Tips, du får skaffa en sån där dekal som Hobbex sålde när jag var liten (men ändra lite på texten så att det blir): "Skratta lagom - min andra, tredje och fjärde bil är en Porsche". :wink:

Posted: Tue Jan 31, 2006 7:35 pm
by Parced911
:-)

P

(jag stortrivs i alla fall med den. Perfekt pendlarbil. En BMW i den prisklassen har redan börjat lukta. Min luktar fortfarande nybil, men den kanske bara är bilhandlarsprej......)

Posted: Sun Feb 05, 2006 9:52 pm
by Johannes
Måste ju vara underbart att ta klivet upp tilll 2211 mm...

:D

Posted: Sun Feb 05, 2006 10:07 pm
by Parced911
Lite trög 2211? Är det en kommentar över att jag skaffar en 2 liters S-motor eller att jag åker rymdbil?

Bilen drar 0.6 milen blandad körning. Jag står över att min kollega Fredrik säger att det är en frökenbil..... Den hade inte blivit mer maskulin svart eller blå.

Pär

Posted: Sun Mar 26, 2006 12:39 pm
by Johannes
2211 är hjulbasen i millimeter på SWB. Det är bara att sparka igång med R replican...

/AJ

Posted: Sun Mar 26, 2006 12:42 pm
by Parced911
Ett projekt till?!

Jag har kommit i kontakt med ägaren till en Svensksåld -68S som är totalt förstörd, Turbo-look i svart plast och inte en detalj kvar av sitt ursprung. Den är tydligen rejält rostig också. Men visst, tanken lockar!

Pär

Posted: Sun Mar 26, 2006 6:57 pm
by Johannes
Slå till!

...annars får du väl korta av hjulbasen på nån av de du redan har igång!


Autofarm gör ju "back" dates på på 3.2 or till tidigt sjuttiotal...


För att vara seriös denna snöiga eftermiddag så hade det nog varit en riktig fullträff om Porsche hade fått in den insprutade 2.0 S motorn som kom -69 redan från början. Fast förgasarvarianterna -67 / 68 fick ju fler hästar för den som köpte rätt spec.

175 på förgasarvarianten med rätt rutor ikryssade på ordersedeln mot 170 på insprutarn.


Hur som helst så tror jag inte att det finns speciellt många SWB S kvar i landet.

Förmodligen 5-10 st. Lite beroende på hur man räknar. Helt ombyggda, delvis ombyggda, bortglömda eller original.

Finns ju en gul öster om Vänern som de flesta känner till och så den där som riktigt snabba som Strandell renoverade. Gick som testobjekt i Automobil för kanske 20 år sedan. Lätt breddad och med dubbeltändningsmotor.


Hur många S före -73 skall vi gissa på 50?

/AJ

Posted: Sun Mar 26, 2006 11:00 pm
by Parced911
Lätt störd som jag är så räknar jag bara coupe..

Jag har en lista med ca 20 st -72 S, jag vet också att det finns 4-5 -73 S dvs ca 25 st på bara två modellår. Benny har nog koll på 2.2 S, vad skall man tro? 20 st 2.2?

Om man bara räknar coupe så kan det bli 50. Tar med med Targa kan det nog bli upp mot 100 i olika stadier av förfall. Av -72:orna var det inte många som var på reggade- Jag skulle tro att många är avstannade renoveringar......

Pär