Montera innertak i cupé

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Åke
Posts: 5
Joined: Tue Jan 05, 2010 12:20 pm

Montera innertak i cupé

Post by Åke »

Tar tacksamt emot tips på hur man ska få ett bra resultat utan veck vid motering av nytt (Ferdinand) innertak. Har kämpat hela helgen men får inte till det vid bakrutan. Ska man börja där bak och jobba sig framåt??

Åke
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Re: Montera innertak i cupé

Post by Izvor »

Hej Åke,

Jag monterade mitt innertak før några månader sen, jag har dock taklucka.
Jag gjorde så hær:
1. La ut innaraket på ett pingisbord, smørjde de værsta vecken med glycerin (køpt på apotek) och la några bøcker som press i ci 2 dygn. Om innertaket har legat længe førpackat så kan det vara vældigt svårt att bara spænna bort de vecken under montage. Lægg bakplåtspapper så att bøckerna/vikter inte færgar av sig.

2. Køper en massa små klæmmer, plåtklæmmor før papper.

3. Børja framifrån i mitten på framrutan och sen utåt på sidorna. Så fortsæter du baklænges. Længst bak runt bakrutan var det før mig faktiskt lættast. Dær kunde man verkligen spænna bort væcken. Det svåraste stællet før mig var længs fram från takluckan ena framhørn till A balken. Om du har taklucka så måste du hålla koll på dragkedjan så att den inte blir sne.
Se till att du har ordentligt med material længs bak længst nere. Tyget ska ræcka en bra bit in på bakersta sidorutan.

4. Klipp inte ut før B stolpen før tidigt.

5. Sen får man hålla på med klæmmor fram och tillbaka tills man ær helt nøjd. Limma inte førræn du ær helt nøjd. Jag har andvænt vanlig kontaktlim.

6. Jag blev inte av helt med vecken från "førpackningstiden" men de ger sig med tiden.

Jag satte upp innertaket sjælv men det ær inte dumt om du kan få hjælp med ett par hænder till.

Jag har några bilder på resultatet under "Presentation av medlemmar", kolla efter Izvor 912:a från 67

Hoppas att det hjælper dig lite på vægen.
Åke
Posts: 5
Joined: Tue Jan 05, 2010 12:20 pm

Post by Åke »

Tack för ett utförligt svar men jag tycker att jag gjort nästan exakt som du beskriver förutom att jag fick bort vecken med ett strykjärn och låg värme.

De tre första facken från framrutan och bak blir helt perfekta men vid bakrutan får jag mycket material "över". Hur jag än bär mej åt så blir det stora veck mellan sista takbågen och bakrutan.
Eftersom materialet är enkelt att sträcka så trodde jag att det kanske var enklare att börja bakifrån för att sedan succetivt sträcka materialet något.

Ska i varje fall testa denna variant till helgen. Taklucka elle ej borde väl knappast vara hela skillnaden?

Hälsningar Åke
Post Reply