Spacers till 6" Fuchs fälgar

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Erky
Posts: 88
Joined: Wed Oct 22, 2008 11:59 pm
Location: Stockholm/Hässelby

Spacers till 6" Fuchs fälgar

Post by Erky »

Hej
Tänkte sätta på 15 x 6" Fuchs (deep dish) bak istället för de 15 x 7" jag har idag. (Jag har en - 68 som är något breddad). För att det inte ska se för tomt ut i hjulhusen funderar på om man ska montera spacers. Vilken tjocklek rekommenderas, ska fungera att åka lite slalom och bana med.

//Eric
Porsche 911 T -68
De Tomaso Pantera -72
(PCS #11479)
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Lite off topic - men det finns mycket kompetens i klubben och jag är ny på porsche så jag frågar när spacerfrågan ändå är uppe: Jag har fått lära mig att det alltid finns en fara med spacers eftersom de förskjuter den axiala tyngdpunkten i axeln/hjullagret jämför med originalspec. Man får en skev belasting av lagret och riskerar onormala slitbanor och kortare livslängd. ELler gäller detta framförallt koniska lager? Men dom kan ju göra mycket för attityden och utseendet på bilen erkänner jag. You win some - you loose some? Är 911ans lager rejäla överdimensionerade saker för våra relativt lätta bilar - så att det inte spelar nån större roll?
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Erik:
Du byter från ET23 till ET36, så vill du har fälgen lika långt ut så köper du ett par spacers på 26mm.
Här kan du räkna på lite olika ET
http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp

Christoffer:
Har aldrig hört att någon kört ner sina hjullager pga spacers på en Porsche. Så det är troligen ett mycket litet eller obefintligt problem.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Lagrena fram på en 911 är inte jättekraftiga direkt. Jag har sett flera spindlar där lagret skurit och gått runt på axeltappen.

Det som också kan hända är att yttre hjullagrena börjar glappa på spindlarna när de går varma, t.ex. vid bankörning. Känns som obalans som dyker upp efter ett tag eller som skeva bromsskivor vid inbromsning. Det hände t.ex. på min gamla S. Efter tips så knackade jag försiktigt i en hel hög med smågropar på lagerbanan på spindeln med ett avrundat dorn så att ytan blev lite skrovlig. Diametern på spindeltappen blir då någon my större och lagret sitter fast bättre. Funkade utmärkt, vibrationerna försvann helt.

Har också hört att själva hubben i alu kan bli utmattad eller möjligen är rent allmänt klen och kan ge upphov till liknande vibrationsproblem.

Belastningen på lagrena ökar med ökad offset, men å andra sidan minskar de med minskad hjulbredd, så sammantaget kanske det inte är någon större skillnad alls. Det hela bör ju iofs inte vara någon omöjlighet att räkna på med normala gymnasiekunskaper i fysik. Tyvärr har jag glömt bort det mesta inom området... ;)
Jonas Thiger
997 turbo -09
Post Reply