Tjuvstannar

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Ja, nu har jag kört min testslinga. Den här gången i något svalare väder än förra gången.
Slingan går Väsby – Sigtuna - Märsta –Väsby. Väsby – Sigtuna - Märsta mest 70- och 80-sträckor, tog ca 25 min. Härlig körning. Bilen är smidig och accelerationsvillig. Från Märsta tog jag motorvägen, 110-väg. Pumpar på i jämn fart med ca 3200 rpm. Förra gången kom kom tjuvstoppet efter 5 min. Idag efter 6. Vet inte om jag vill betrakta det som en framgång. :cry:
Spänningen över batteriet som nu matar både Ignitor och MSD var 14 V. Kollade voltmätaren hela tiden.
Återstarten: rullar på med kopplingen nere, slår av strömmen till Ignitorn och MSD, säger några väl valda ord :twisted: :evil: , slår på strömmen, släpper upp kopplingen och kör vidare som om inget hänt.
Efter åkturen kändes MSDn varm men inte het, svalare än förra gången. Fördelaren var dock het, framför allt rotorn. "Sockerbiten" i Ignitorn varm men inte het. Har egentligen ingen aning om hur varm/het fördelaren ska vara. Hoppas någon på forumet vet.

Känns som jag är tillbaks på ruta ett igen. Visserligen något kunnigare men saknar idéer om vad jag bör göra.
//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
Niklas
Posts: 122
Joined: Wed Mar 04, 2009 6:02 pm
Location: Skivarp

Post by Niklas »

Hej!

På min vw -56 med magnettändning så var det tidigare som din porsche.
På den var det en kondensator i fördelaren som blev för varm.
Flyttade ut den utanför fördelaren så gick den perfekt.

Niklas
Porsche 914 -1971, 1972, 1972, 1973
Porsche 912/6 -1967
Porsche 928 - 1982
VW EH 1979
VW liftbil 1978
VW DH 1973
Karmann-Ghia 1961
VW 1302S 1972
VW 1200 1956
VW Passat W8 2002
RAM 1500 2018
Ford 1934/928
Beach buggy 1967
Opel Insignia 2016
BMW Isetta 1960
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Hej Niklas!
I mitt system finns det beklagligtvis inget att flytta ut. "Den röda sockerbiten" och den svarta magnetringen måste sitta där de sitter.
Image
Hälsningar
Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
MagnusW
Posts: 3015
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

En Pertronix Ignitor?
Jag har läst på Pelican att de kan vara notoriskt opålitliga.

Testa att byta tillbaka till brytarspets och se om tjuvstoppen försvinner.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Eftersom bilen går så bra (innan den dör på motorväg efter 40 minuter) vill jag verkligen försöka få Ignitorn och MSDn att samverka hela tiden. Kanske är det som Magnus skriver den notoriskt opålitliga Ignitorn som är boven.

Jag har, som jag nämnt tidigare, dragit direktledning med matarström till MSDn från batteriet. Styrström till MSDn går också direkt från battriet över en brytare.

Likaså går, som jag också nämnt tidigare, ström direkt till Ignitorn från batteriet över en brytare.

För att förvissa mig om att jordningen är ok har jag nu dragit en kabel från batteriets minuspol till MSDn och den konsol som härbärgerar de flesta elektroniska prylarna till vänster i motorrummet (varav många jordar i konsolen). Har svårt att se att Ignitorn nu skulle kunna lida av för låg spänning (borde väl vara samma som över batteriet).

Jag har valt att lägga in en brytare i stället för att koppla över tändningslåset. Inbillar mig att spänningsförluster mm minimeras på det sättet. Bränslepumpen och startmotorn går över tändningslåset och MSDn och Ignitorn över brytaren. Det är viktigt att slå av brytaren först och nyckeln sedan. Omvänt så riskerar man, gissa jag, soppatorsk.

Ledningsdragningarna och kopplingarna är som de ska och bilen startar bra. Några varv runt kvarteret gick som väntat bra. Det blir testkörning den vanliga slingan på måndag eller tisdag.

Fungerar det inte trots alla mina försök måste Ignitorn bytas ut. Men är alternativet brytarspetsar? Finns det inget annat elektroniskt system som är möjligt? Finns det goda resp dåliga Ignitorer och kan det löna sig att försöka få tag på en annan?

Vad vet forumet om det?

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Det fungerade inte :cry: . Tjuvstopp i samma situation igen. :cry:

Men innan jag installerade de gamla brytarspetsarna ville jag pröva att förbikoppla adaptern PN 8910-EIS och koppla Ignitorn och MSDn direkt till varandra. Jag var skraj att varvräknaren skulle fungera dåligt men den fungerade bra. Och tro det eller ej men motorn har fungerat perfekt i hastigheten 100 - 120 km per tim (3000-3500 rpm) sedan dess. Körde i den hastigheten under en timme utan någon indikation på motorproblem. :) :D

Är det här slutet på den här historien? Jag hoppas det. Om inte så har Customer Service at Pelican Parts erbjudit mig att sända tillbaka Ignitor för utbyte. :)

Tack för alla idéer och uppslag. Jag har några frågor om temperaturen på CDI-boxen och fördelaren samt generatorns laddningsspänning men det tar jag upp i en ny tråd.

Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
Post Reply