Rassel/knack i motorn?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Rassel/knack i motorn?

Post by jsoderbe »

Hej,

idiot som man är var jag och hämtade en till early-porsche igår. :roll: Det är en -72 t coupé, som har stått undanställd i 16 år. Anledningen till att den ställdes undan är att motorn inte lät bra efter renoveringen.

Ägaren innan renoverade hela motorn, och bytte "allt" utom kolvar och cylindrar. När han startade och började köra med den så kom ett missljud, som han tror är kolvknack. Dvs kolvar och cylindrar har för stort fel och klapprar därför. Dock ryker inte motorn nämnvärt.

Jag vet ju inte så mycket, men för mig känns det som att en motor med för stort spel mellan kolv och cylinder borde blåryka. Eller gör den inte det när ringarna är nya?

Tyvärr är motorn fel för bilen, det är en 2,2 l T från 1970, så den ska ut ändå. Dock tyckte jag det kunde vara roligt att få den att fungera som den ska, om det nu är möjligt!

Tips och råd mottages tacksamt.


Mvh Johan
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Andra felkällor vid missljud kan vara glappande "elefantfötter" på vipparmarna eller en dålig kamkedjesträckare.

//Roger
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Eller kolvbultarna. Eller vevlager. Tycker själv det är mer troligt att felet ligger i något av detta snarare än att kolvarna glappar i cylindrarna. Har man gjort en taskig helrenovering så kan man ju mycket väl ha stoppat i fel dimensioner på lager.

Det brukar dock höras ganska tydligt om det är ventilmekanismen eller någonting längre in i motorn. Ventilknack brukar vara lite mindre dovt. Knack från vevpartiet låter betydligt mer illavarslande... Man kan ju även försöka lista ut frekvensen på knacket och spåra felet den vägen. Kamaxeln snurrar ju med halva varvtalet mot vevaxeln.

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Tack, jag ska försöka få igång den inom de närmaste veckorna, så jag får lyssna på den ordentligt. Det borde inte vara jättemycket, eftersom förre ägaren körde kanske hundra mil med den så här.

Jag håller med, det borde finnas flera troligare ställen som åsamkar ljudet.

Motorn är renoverad, han hade gjort det själv men verkar väldigt mekaniskt kunnig. Alla lager är nya, liksom kolvringar och packningar. Dock är säkert inte vippor, kamaxlar, kamdrivning osv nytt, liksom kolvar och cylindrar.

Mvh Johan
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej igen, nu är motorn NÄSTAN igång. Den går på startgas, men ingen bensin så långt ögat ser (eller näsan luktar). Jag har blåst bakifrån med trycklyft, men det gjorde ingen skillnad. Frågan är var jag ska börja leta? Ska jag kolla bränslepumpen? Är det en elektrisk pump på de här gamla bilarna?

Den går runt fint på startmotorn, och inga missljud än så länge.

Tacksam för tips!


Mvh Johan
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Nu går motorn, så bra som en motor som inte gått på 7-8 år nu kan gå. Den går på säkert 3,5 cylindrar....

Jah hör inga missljud alls, och den verkar ha bra oljetryck. 3-4 bar vid 2500 rpm och knappt kilot på låg tomgång. Den ryker en hel del, överallt! :shock: men det beror gissningsvis på olja överallt.

Jag ska se om jag kan få lite stabilitet på gången, så den kan gå tillräckligt länge för att bli varm. Då kanske jag hör något missljud.



Mvh Johan
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej igen,

Nu har motorn fått gått ganska länge, kanske en halvtimme totalt, och den går bättre men fortfarande illa. Jag har

- Bytt tändstift
- Fyllt på fräsch bensin 25 liter
- Sandpapprat fördelarlocket + rotor
- Kontaktsprayat tändkablarna
- Testat att byta de två tändkablarna som ser sämst ut

Tändstiften på vänstra sidan var riktigt svarta och dåliga, medan de såg ok ut på högra cylinderbanken.

Motorn hackar och smäller (jag tror det smäller både i förgasarna och avgassystemet), dvs den går inte konsekvent på 4 cylindrar utan varierar såvitt jag kan höra mellan 3 och 5 cylindrar.

Det troligaste är väl att förgasarna är smutsiga efter att ha stått 10 år. Eller kan det bara tändningsrelaterat? Eller båda?

Det positiva är att jag inte hör några konstiga ljud. Eller rättare sagt, ventiltick finns, men inget som jag tycker låter som kolvknack.


mvh Johan
Johannes
Posts: 2139
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

har du kollat tändföljden?
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej Johannes, jag funderade faktiskt på det själv också, men kom fram till att den inte borde gå omväxlande på 3, 4, 5 cylindrar. Nu satte jag på "finförgasarna", och då går den mycket bättre men fortfarande inte bra. Jag ska ta och byta tändkablarna, sedan är det bara grisjobbet att rengöra tanken och ledningarna kvar....

Nu har jag i alla fall lösningen på missljudet som förra ägaren hade hört: det är ventiltick! Jag ringde och pratade med honom, och då står det mig klart att det han hört är en ventil som tickar, och det är samma ljud som jag hör.

Så det blir att kolla upp ventilspelet när motorn är urmonterad.

Däremot så läcker den lite olja, speciellt från vad som verkar vara tätningarna till oljekylaren. Sedan verkar det komma på vänstersidan också, såvitt jag kan se.

Skönt att det inte var värre, för nu kanske man kan få någon krona till för motorn när den inte verkar ha något allvarligt fel längre! Allt som kan läggas i 2,7S högkomp-fonden behövs....


Mvh Johan
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

....och nu har jag mätt upp tändkablarna efter att ha läst en tråd här på forumet. Två tändhattar glappade eller var helt trasiga, och efter att ha bytt dem mot bättre begagnade så mäter alla kablar under 2 kOhm. Då gick bilen helt plötsligt på 6 cylindrar! Dock fortfarande lite orolig på tomgång, så det kan vara någon till tändkabel som glappar.

Mvh Johan
Post Reply