Tips på gradskiva med magnetfot?
Tips på gradskiva med magnetfot?
Hej,
jag tänkte ge mig på att sänka bilen ett par cm bak. Dock vill jag vara förberedd, för att undvika att bilen blir hängande på pallbockarna i flera veckor.
Så, jag läste på Pelican att det kan vara värt att inköpa en gradskiva med magnetfot. Frågan är var jag hittar en sådan här i Sverige? Eller har någon ett bättre tips?
Tacksam för svar....
Mvh Johan
jag tänkte ge mig på att sänka bilen ett par cm bak. Dock vill jag vara förberedd, för att undvika att bilen blir hängande på pallbockarna i flera veckor.
Så, jag läste på Pelican att det kan vara värt att inköpa en gradskiva med magnetfot. Frågan är var jag hittar en sådan här i Sverige? Eller har någon ett bättre tips?
Tacksam för svar....
Mvh Johan
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
- Per Ericson
- Posts: 29
- Joined: Mon Aug 27, 2007 1:52 pm
Själv köpte jag ett vinkelverktyg på Clas Ohlson för 99:-
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =147841346
Har dock inte hunnit använda det för bakvagns sänkning ännu !!
Dom har även ett litet vattenpass med magnet och vridbar libell för 139:- som borde fungera utmärkt.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =147841048
//Eric
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =147841346
Har dock inte hunnit använda det för bakvagns sänkning ännu !!
Dom har även ett litet vattenpass med magnet och vridbar libell för 139:- som borde fungera utmärkt.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =147841048
//Eric
Porsche 911 T -68
De Tomaso Pantera -72
(PCS #11479)
De Tomaso Pantera -72
(PCS #11479)
En grad tror jag ger ungefär 9 mm. Är man lite noggrann brukar inte viktskillnaden inte bli mer än ett kilo +- 0,5 med min metod.jsoderbe wrote:Hej och tackar för svaren!
Är det inte mer noggrannt än så? Jag trodde det var tiondelar av grader det var frågan om, och då räcker det inte långt med de +/- 1 grad som Clas Olsson lovar....
Eller?
Mvh Johan
Gunnar
Hej,
jag lånade en väldigt exakt vinkelmätare, men nu har jag ett nytt problem. Jag mätte vinkeln mellan svärdet och pressningen på plåten under torsionsinfästningen, men ser nu att jag fått en skillnad på 2 grader mellan vänster och höger sida. Eftersom jag smart nog tagit bort svärden innan jag upptäckte det så kan jag inte mäta om. Kan skillnaden vara så stor baserat på plåtpressning eller ska jag mäta om från något annat ställe? I så fall vilket?
Hade varit mycket bättre med ett sådant verktyg som alla amerikaner använder, som kostar 5 dollar på järnhandeln....
Mvh Johan
jag lånade en väldigt exakt vinkelmätare, men nu har jag ett nytt problem. Jag mätte vinkeln mellan svärdet och pressningen på plåten under torsionsinfästningen, men ser nu att jag fått en skillnad på 2 grader mellan vänster och höger sida. Eftersom jag smart nog tagit bort svärden innan jag upptäckte det så kan jag inte mäta om. Kan skillnaden vara så stor baserat på plåtpressning eller ska jag mäta om från något annat ställe? I så fall vilket?
Hade varit mycket bättre med ett sådant verktyg som alla amerikaner använder, som kostar 5 dollar på järnhandeln....
Mvh Johan
Äh, jag chansade lite och satte ihop det. Nu sitter allt löst, så jag tänkte att det går rätt fort att fixa till om det blir fel.
Som det ser ut nu, efter 5 km testrunda, missade jag med en grad på vänster sida. Den är nu knappt 610 mm på vänster och 615 mm till skärmkanten på höger, och jag ville ha 615-625 mm. Nu lutar plattan i min carport lite, så det kan vara där skillnaden beror. Och sedan kanske den sätter sig ytterligare efter ett antal mil, och då måste jag höja båda sidorna....
Fram får jag skruva ner lite till, där har jag 630 mm och det kanske ska ner ytterligare 10 mm för att få till 1 grad framåtlutning. Men det är fort gjort!
Annars är jag rätt nöjd, även om det totalt tagit c:a 3 timmar, och minst lika mycket research på nätet!
mvh Johan
Som det ser ut nu, efter 5 km testrunda, missade jag med en grad på vänster sida. Den är nu knappt 610 mm på vänster och 615 mm till skärmkanten på höger, och jag ville ha 615-625 mm. Nu lutar plattan i min carport lite, så det kan vara där skillnaden beror. Och sedan kanske den sätter sig ytterligare efter ett antal mil, och då måste jag höja båda sidorna....
Fram får jag skruva ner lite till, där har jag 630 mm och det kanske ska ner ytterligare 10 mm för att få till 1 grad framåtlutning. Men det är fort gjort!
Annars är jag rätt nöjd, även om det totalt tagit c:a 3 timmar, och minst lika mycket research på nätet!
mvh Johan
-
- Posts: 191
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
- Location: Stockholm
- Contact:
Finns det någon bra instruktion på nätet hur man sänker bilen?
MVH
Stefan
MVH
Stefan
Porsche 911T Coupé 1969 Hellelfenbein
Porsche 911T Coupé 1970 Irish Grün
Porsche 911S Coupé 1971 Conda Grün
Citroen DSuper5 1974 Beige Vanneau
Ferrari Mondial Spider 1992 Ferrari Rosso
Lotus Esprit S2 1979 English White
Lexus CT200h typ brunaktig
Porsche 911T Coupé 1970 Irish Grün
Porsche 911S Coupé 1971 Conda Grün
Citroen DSuper5 1974 Beige Vanneau
Ferrari Mondial Spider 1992 Ferrari Rosso
Lotus Esprit S2 1979 English White
Lexus CT200h typ brunaktig
Hej Stefan,
det finns en hyfsad i "101 Projects", för hur man går tillväga. Sedan som Gunnar säger ovan så motsvarar varje grads skillnad på svärdet c:a 9 mm i höjd. Torsionsfjädrarna bak måste lossas både inne och ute, och det är det största jobbet. Det tog häften av mina 3 timmars jobb....
Sedan är det så smart att stavarna har 44 splines ute och 40 inne, just för att kunna justera lite åt gången. Bara flytta en spline ute låter bekvämt, men det motsvarar 360/44=c:a 9 grader, vilket blir 81 mm, och då släpar bilen i backen.
Jag sänkte 6 grader=54 mm för att få lagom "stuk" på bilen. Här är en dålig bild på bilen med sprillans nya Rota Fuchs och en schysst sänkning. Den ska ner 10 mm till fram.
Mvh Johan
det finns en hyfsad i "101 Projects", för hur man går tillväga. Sedan som Gunnar säger ovan så motsvarar varje grads skillnad på svärdet c:a 9 mm i höjd. Torsionsfjädrarna bak måste lossas både inne och ute, och det är det största jobbet. Det tog häften av mina 3 timmars jobb....
Sedan är det så smart att stavarna har 44 splines ute och 40 inne, just för att kunna justera lite åt gången. Bara flytta en spline ute låter bekvämt, men det motsvarar 360/44=c:a 9 grader, vilket blir 81 mm, och då släpar bilen i backen.
Jag sänkte 6 grader=54 mm för att få lagom "stuk" på bilen. Här är en dålig bild på bilen med sprillans nya Rota Fuchs och en schysst sänkning. Den ska ner 10 mm till fram.
Mvh Johan