Recaro 1328, satt de standard i någon Porsche 911?
Recaro 1328, satt de standard i någon Porsche 911?
Hej gott folk!
Mitt första inlägg på detta spännande forum.
Kort presentation:
Namn: Erik
Entusiastbil: BMW 2002tii-75.
Pojkdröm, som fortfarande lever: En tidig Porsche 911, lackad i silver, med Fuchs-fälgar.
____________
Jo, det är så att jag fick tag i två st Recaro 1328. Skicket är bra eller t o m mycket bra för så gamla grejor, så jag är jättenöjd.
Jag undrar, satt Recaro 1328 standardmonterade i någon Porsche?
Det skulle ju bara göra dem ännu roligare att sitta i!
Med vänliga hälsningar
Erik
(Detta är ingen säljesannons. De här guldklimparna ska jag åka omkring i i många år.)
Mitt första inlägg på detta spännande forum.
Kort presentation:
Namn: Erik
Entusiastbil: BMW 2002tii-75.
Pojkdröm, som fortfarande lever: En tidig Porsche 911, lackad i silver, med Fuchs-fälgar.
____________
Jo, det är så att jag fick tag i två st Recaro 1328. Skicket är bra eller t o m mycket bra för så gamla grejor, så jag är jättenöjd.
Jag undrar, satt Recaro 1328 standardmonterade i någon Porsche?
Det skulle ju bara göra dem ännu roligare att sitta i!
Med vänliga hälsningar
Erik
(Detta är ingen säljesannons. De här guldklimparna ska jag åka omkring i i många år.)
- tommyrecaro
- Posts: 698
- Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Standard och standard. De var väl typ standard i werks-rallybilarna och racers. Fanns som tillval till övriga bilar. Är nog helt korrekt i en ST.
Vet ej vad du betalat, men runt 30-40 verkar vara det som gäller internationellt. Jag får gratulera till första delarna till din Porsche. det är ingen dålig början.
Tommy
Vet ej vad du betalat, men runt 30-40 verkar vara det som gäller internationellt. Jag får gratulera till första delarna till din Porsche. det är ingen dålig början.
Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Hej Erik och välkommen till forumet!
Recaro 1328 är en härlig stol som jag själv har i min elva. Se tidigare tråd om 1328 på: viewtopic.php?t=2792&start=0&postdays=0 ... 606cfe542c
Recaro 1328 är en härlig stol som jag själv har i min elva. Se tidigare tråd om 1328 på: viewtopic.php?t=2792&start=0&postdays=0 ... 606cfe542c
Vad som var standard osv är nog inte 100% klarlagt men det är under alla omständigheter "rätt" stolar att sätta i en Porsche. Vad jag har lärt mig är att inga Recaromärken satt i stolar som levererades från fabriken. "Ramen" på 1328 var också identisk med den stolen som satt på förarsidan på 2.8 RSR, passageraren fick en 1300. Båda utan märken och klädda i Nomex.
Skön stol, båda att vila ögon på och sitta i. Jag vet nog en 1328 i par med en 1300 som kan vara till salu. Priset ligger mellan 25 000:- och 30 000:- för paret. Då ingår rally underreden men inga glidskenor. Skicket är mycket bra!
Skön stol, båda att vila ögon på och sitta i. Jag vet nog en 1328 i par med en 1300 som kan vara till salu. Priset ligger mellan 25 000:- och 30 000:- för paret. Då ingår rally underreden men inga glidskenor. Skicket är mycket bra!
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Ja så kan man ju se det, då blev de ännu trevligare! Jag får börja hålla utkik i min (konstanta) jakt på BMW-delar, rätt vad det är så ramlar man över nåt mer Porsche-relaterat.tommyrecaro wrote:Jag får gratulera till första delarna till din Porsche. det är ingen dålig början.
Jag gillar dessa stolar skarpt. De är ju riktigt vackra. Trevligt också att tyget är osprucket och att glidskenorna finns kvar. Med tanke på hur bilstolar kan (brukar) se ut, är det ett smärre mirakel att dessa har klarat sig så bra.
Hehe, jag vet även av ett tidstypiskt Britax 4p-bälte, svart med centrallås. Det skulle sitta som smäcken, för att travestera Albert Engström: "Stolar kräva detta bälte."
De angivna priserna, är det vad folk de facto får?
Det har hänt nån gång att tanken har slagit mig att kanske avyttra dem. Det går att renovera gansa mycket BMW för såna pengar.
Men samtidigt, de är ju en riktig once-in-a-lifetime. Pengar kommer o går, men vissa godingar får man inte tag i igen...
Kan ju passa på att bjuda på en bild på bilen jag håller på med. BMW = också roligt!
Re: Recaro 1328, satt de standard i någon Porsche 911?
Tänk så man kan ändra sig!ErikBerg wrote:(Detta är ingen säljesannons. De här guldklimparna ska jag åka omkring i i många år.)
Det kan ev. bli så att jag framöver avyttrar dessa stolar till förmån för andra kultprylar till 70-tals BMW.
Tätstegad växellåda och Alpina insprutningsanläggning står på önskelistan...
...men jag orkar inte hålla på med Ebay och skicka saker över halva världen.
Är det nån svensk entusiast som är intresserad och läser detta, skicka mig gärna ett mail.
Mail: 2002tii_at_live.se
Prisindikation: se denna tråd och dra av en slant, jag tänker inte försöka pressa ut sista kronan s.a.s.
(Vill inte sätta ut annons pga att jag inte har bestämt mig ännu. Hoppas ni som läser denna tråd har överseende.)
Naturligtvis inte.MagnusW wrote:Finns det egentligen någon anledning till att betala dessa fantasisummor då man kan köpa nya reproduktioner för 7-800 dollar?
En 997 är ju en så oerhört mycket bättre bil på alla sätt än en -73 RS, och kostar dessutom bara en fjärdedel så mycket.
Detta är inte rationellt! Men vår hobby är inte rationell, så därför finns det människor som vill ha "the real thing" och är beredda att betala för det.
Förutom det, så finns det ingen anledning...
Ja, jo.Sven wrote:Naturligtvis inte.MagnusW wrote:Finns det egentligen någon anledning till att betala dessa fantasisummor då man kan köpa nya reproduktioner för 7-800 dollar?
En 997 är ju en så oerhört mycket bättre bil på alla sätt än en -73 RS, och kostar dessutom bara en fjärdedel så mycket.
Detta är inte rationellt! Men vår hobby är inte rationell, så därför finns det människor som vill ha "the real thing" och är beredda att betala för det.
Förutom det, så finns det ingen anledning...
Men jämför hellre med att köpa en gammal 9x15" fuchs mot att kunna köpa en flång ny likadan för under halva priset.
Nu är det ju inte så för nya fuchs är också skitdyra..
Eller att vid en renovering köpa en ny framskärm istället för att laga upp en gammal.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Ett annat problem är att replikagrejer är oftast bara nästan lika originalet.MagnusW wrote:
Ja, jo.
Men jämför hellre med att köpa en gammal 9x15" fuchs mot att kunna köpa en flång ny likadan för under halva priset.
Nu är det ju inte så för nya fuchs är också skitdyra..
Eller att vid en renovering köpa en ny framskärm istället för att laga upp en gammal.
Och den där lilla skillnaden kan i en del fall vara förödande för helhetsintrycket.
Just stolar och inredningsdetaljer hör dit. Finns det något mer intetsägande än en nyrenoverad bil med sprillans inredning med lite fel gräng på vinylen och där stolarna är lite för hårt stoppade?
Vad gäller plåt så det lättare, men man måste noga kolla noga att formerna fortfarande är rätt. Till original använde man stålpressar, till replikor använder man ofta epoxipressar. Problemet är mycket reellt på 356-sidan.