Hur försäkrar man en tidig 911?
Hur försäkrar man en tidig 911?
Tänkte kolla lite allmänt om försäkring av en 911 även fast jag ännu inte skaffat någon?
Om man skulle vilja ha en sk MHRF-försäkring (det som brukar kallas veteranbilsförsäkring) på bilen så måste man vara medlem i en klubb som är accepterad av, och ansluten till MHRF. Svenska Porscheklubben är t.ex inte det.
Jag hade tidigare en 911 SC-83 som jag hade MHRF-försäkrad, men då genom medlemskap i Mercedes-Benzklubben (lite udda, jo jag vet!).
Fördelen med HMRF-försäkringen är att den är mkt billig och dessutom täcker skador på ett ärligt sätt eftersom bilen genomgått en ordentlig besiktning av kunnig person. Nackdelen är möjligen att användandet är något begränsat, nyttjandet av fordonet ska vara kopplat till nöjeskörning. Man får alltså inte använda bilen till-och-från jobbet eller ta den som backupp-bil då den ordinarie är trasig.
Hur gör ni, vilken typ av försäkring har ni?
Om man skulle vilja ha en sk MHRF-försäkring (det som brukar kallas veteranbilsförsäkring) på bilen så måste man vara medlem i en klubb som är accepterad av, och ansluten till MHRF. Svenska Porscheklubben är t.ex inte det.
Jag hade tidigare en 911 SC-83 som jag hade MHRF-försäkrad, men då genom medlemskap i Mercedes-Benzklubben (lite udda, jo jag vet!).
Fördelen med HMRF-försäkringen är att den är mkt billig och dessutom täcker skador på ett ärligt sätt eftersom bilen genomgått en ordentlig besiktning av kunnig person. Nackdelen är möjligen att användandet är något begränsat, nyttjandet av fordonet ska vara kopplat till nöjeskörning. Man får alltså inte använda bilen till-och-från jobbet eller ta den som backupp-bil då den ordinarie är trasig.
Hur gör ni, vilken typ av försäkring har ni?
Jag har alla mina hobbyfordon MHRF försäkrade, finns ingen bättre med tanke på vad du själv påpekar, billig, rätt bedömning mm, visst bara nöjeskörning, men det är väl alla åkturer i "gammel Porschen"? OM du skulle ta den till jobbet någon dag kan ju det vara förknippat med en tur efteråt! eller kanske visa arb kompisar din hobbybil? Tror tom att det står så i försäkringsvillkoren. Kravet är ju minst 20 år, men om du har en sådan och kanske en 964 som i mitt fall, kan du då försäkra även denna nyare ( t om) -97års modell till ett mycket förmånligt pris, betalar 1800 sek/ år för min 964 turbo - 93, ganska svårslaget!!!
/ Martin
/ Martin
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
Att hamna runt 3-4000 på en "vanlig" försäkring på en äldre 911a e nog inga problem för oss som bor på "landet" men tror att våra vänner i storstäderna får upp med lite till? Och 964 Turbo är inte billig, innan min blev MHRF godkänd skulle den ligga på 24000/år i Klippan skåne.........
/ Martin
/ Martin
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
Det är en VÄLDIG skillnad på om bilen är 30år eller inte, min försäkring sjönk från 8000 till 2500kr den månad bilen fyllde 30 och blev veteran.PMartinR wrote:Att hamna runt 3-4000 på en "vanlig" försäkring på en äldre 911a e nog inga problem för oss som bor på "landet" men tror att våra vänner i storstäderna får upp med lite till? Och 964 Turbo är inte billig, innan min blev MHRF godkänd skulle den ligga på 24000/år i Klippan skåne.........
/ Martin
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Jag har också "vanlig" försäkring på min, helförsäkring hos Atava, 500 mil körsträcka. Jag är 27 år och bor utanför Stockholm och betalar runt 4 000 per år. Men priserna varierar väldigt beroende på bolag, när jag kollade var Trygg Hansa billigast (4') och Folksam dyrast, har jag för mig (25' (sic)).
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Läste precis MHRF senaste bestämmelser, from 1/5 ändrar man gränsen på blivande klassiker från -97 års modell till 2001!!! detta innebär att har man ett minst 20 år gammalt fordon, kan man även numera försäkra typ en Boxter S -01, eller kanske en GT 3a för 1750sek/år detta måste väl ändå vara bra???
/ Martin
/ Martin
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
Håller också med om att MHRF är väldigt prisvärt. Har haft min bil försäkrad där sedan första dagen. Har dock inga erfarenheter ifall något händer och man faktiskt behöver utnyttja försäkringen. Värt och nämna är också att man får lägga till kostnaden för att vara med i en MHRF-ansluten klubb varje år, i mitt fall Norrlands Motorhistoriker.
Helt rätt vad gäller att vara med i en MHRF ansluten klubb, men som i mitt fall 500/ år i klubbavg, delat med 8 försäkringar totalt bil/mc så e det rätt ok ändå! Vad gäller ersättning har jag haft turen att inte behöva utnyttja den, men bl a min bror har haft otur och det var inga problem alls,
/ Martin
/ Martin
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
Problemet med Bilsport & MC Specialförsäkring, som är den jag kunde hitta på hemsidan för PCS, är att de verkar vara så otroligt petiga på bilen skick. Inte ens en liten rostbubbla verkar få finnas ... Stämmer det verkligen?
Min bil är en nöjesmaskin först och främst, inte ett utställningsexemplar
Min bil är en nöjesmaskin först och främst, inte ett utställningsexemplar
Tommy Malmström, PCS#11717
Porsche 911SC 1979
Porsche Boxster 2000
Porsche 911SC 1979
Porsche Boxster 2000
Har ingen erfarenhet av Bil o Mc, men om du har en bil via MHRF ska den vara i "gott skick" Vad är då det? En bil med för många det du kallar rostbubblor blir inte godkänd, då får man ta en sk rullande renoverings försäkring, kostar ca 1200sek i stället, då har man 2 år på sig att åtgärda felen, Om man har en -82 SC som man bakdaterar tror jag inte den blir godkännd, ej heller om man bygger om den till en 993a
/ Martin
/ Martin
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
Hej
Nu hade inte min bil nån rostbubbla, men det är nog inga problem med det.
För mig är det bilens motsvarighet till Sockenbolagen är för hemförsäkringen - du får i det närmaste att göra med en personlig försäkringsman.
Premien för MHRF lockar dock, det blir nog en koll där ...när det nu blir aktuellt
Bengt
Jag hade detta på min förra bil, nu har jag deras garageförsäkring. De är mycket kunniga bilentusiaster och gör tillsammans med dig en värdering efter bedömning av foton och det underlag du skickar till dem, i vissa fall gör de nog en besiktning. Du kan undan för undan be dem uppdatera värderingen om du förbättrar bilen/värdet förändras. Det kändes bra att ha en värdering gjord ifall något skulle hända.tommy-SC wrote:Problemet med Bilsport & MC Specialförsäkring, som är den jag kunde hitta på hemsidan för PCS, är att de verkar vara så otroligt petiga på bilen skick. Inte ens en liten rostbubbla verkar få finnas ... Stämmer det verkligen?
Nu hade inte min bil nån rostbubbla, men det är nog inga problem med det.
För mig är det bilens motsvarighet till Sockenbolagen är för hemförsäkringen - du får i det närmaste att göra med en personlig försäkringsman.
Premien för MHRF lockar dock, det blir nog en koll där ...när det nu blir aktuellt
Bengt
En annan fördel med MHRF försäkringen är att den är ett "slutet" system, dvs skadeutfallet på vanliga svensson bilar påverkar inte premien, utan endast skadeutfallet bland gammel och entusiastbilarna.
Premiehöjningarna de senaste åren har varit ytterst blygsamma.
Jag har alla mina entusiastbilar försäkrade hos MHRF. Dels via AHK (automobilhistoriska klubben, AHK) och dels via 356-klubben
Premiehöjningarna de senaste åren har varit ytterst blygsamma.
Jag har alla mina entusiastbilar försäkrade hos MHRF. Dels via AHK (automobilhistoriska klubben, AHK) och dels via 356-klubben
Mats
fd 911 Targa -77
Renault 4L -72
NSU Ro 80 -77
BMW 320 Cab -89
fd 911 Targa -77
Renault 4L -72
NSU Ro 80 -77
BMW 320 Cab -89