Annonsmarknad

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Annonsmarknad

Post by Homegrown »

Sista året har annonsmarknaden här på forumet minskat.
Har alla blivit ekorrar och samlar på sig grejer :lol: tillhör själv kategorin litegrann 8) .Kan vara bra att ha :shock:
I år har ca 2,5 sidor annonser kommit in jfr förra året 3,5 sidor förra året en markant minskning :(
Vore kul om alla kunde rensa lite i förråden och saker som man inte kommer att använda (och som inte har värdestegring) kan komma i omlopp på våran säljesmarknad.Har själv fått tummen ur, och någon som köpt grejerna jag ändå inte skulle få användning för har blivit nöjda.
Dom rostiga framskärmarna som blev över efter att du köpt nya eller bättre beg, eller stolarna, stötdämparna, bromsarnaförgasarna, rutorna etc.
Tror ni förstår, måste finnas hur mycket delar som helst som bara kommer att ligga.
Tror att många som jag läser annonsmarknaden varje dag och om det skulle bli lite omsättning av grejer skulle det främja alla på Early 8)
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Men det kan ju vara bra att ha....

De är ju så trevligt att gå ned till förrådet och kolla på grejorna som ligger på hyllan.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Type12
Posts: 68
Joined: Fri Sep 16, 2011 1:14 pm
Location: Helsingborg

Post by Type12 »

Håller helt med!
Last edited by Type12 on Sat Sep 21, 2013 11:53 pm, edited 1 time in total.
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Post by Homegrown »

Självklart är det viktigt med en mysfaktor när man som du Magnus går in i förrådet :wink:
Men grejerna som inte är tillräckligt mysiga för att ligga på hyllorna(grejena som ligger i något uthus eller vind som man nästan glömt att man har och inte kommer att använda).Sälj kan vara precis vad någon söker.
Istället för att kasta slantnose delar kan man sätta ut dom för en rimlig peng.
Alla kommer inte att orginalrenovera så det som är passe och ute för vissa kommer fortfarande att vara ok för andra(fint 935 bygge så tittat på en grävling kan behöva lite ersättningsdelar :lol: )
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Inflödet av "nyupptäckta" delar minskar och priserna stiger. Resultatet blir att folk håller på delarna för att de kan behövas i framtiden, förväntas stiga i värde eller sparas för att användas som bytesobjekt. Allt detta bidrar till att det blir färre annonser.
User avatar
Jesse
Posts: 1690
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Jag har länge velat anordna ett Swapmeet, är av uppfattningen att det är enklare att sälja saker rent "fysiskt" och det skulle dessutom vara ett fint tillfälle att umgås lite med andra earlyägare över kaffe och kaka.

Kanske är dags denna vinter?
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Type12
Posts: 68
Joined: Fri Sep 16, 2011 1:14 pm
Location: Helsingborg

Post by Type12 »

Nu var det inte alls min mening att på något sätt berätta vad som är god smak eller inte. Kommentaren var med viss ironi och självdistans eftersom jag själv hade hockeyfrilla, stentvättade jeans och pastellfärgad pikétröja när dessa bilar byggdes och tyckte faktiskt att jag var en ganska cool kille :lol: :lol: samt att en uber-breddad 935 var hur tuff som helst men tiderna ändras och det gör vi med :D

Sätter självklart ut en annons på mina delar, kanske redan ikväll.
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Gissar att minskningen beror på att det i mycket mindre omfattning kommenteras bilar till salu på blocket som vi gjorde tidigare... lite synd tycker jag..

Kollade statistiken för early911.se, på årsbassis snittar vi ca 650 besökare per dag. (Många av oss är inne flera ggr per dag) Det är en ökning mot tidigare år med ca 10%
De aktivaste månaderna är feb-april.
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Jag tycker också det är dåligt drag på våra säljes- och köpesannonser. Varför vet jag inte, men man ser ju antalet gånger som annonser/inlägg visas och det är ju rätt många som är här inne och läser. Hänger man på en sån här specifik sajt så borde man vara hyfsat intresserad och om inte redan vara inne i early-svängen så åtminstone på väg.

Nu ska jag iofs inte kasta sten i glashus, reggade mig här 2006 och köpte bil 2009... :)
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Och en gemensam fika tyckar jag definitivt vi borde försöka bestämma ett datum för och diskutera en riktig early-träff, med bilar.

Nya fiket "Friends" på Storgatan i Luleå nu på söndag kl 14.00? :)
User avatar
danielf
Posts: 22
Joined: Sat Mar 03, 2007 10:38 am
Location: Grankulla, Finland
Contact:

blocket

Post by danielf »

Har också noterat att blocket annonser helt har slutat diskuteras. Någon särskild anledning till det? Verkar finnas någon oskriven? regel om detta implementerad numera.
Porsche 911 Carrera S -05 (997) seal grey, manual.
Porsche 911 -74 (2.7) - sold.
Volkswagen 1200 -63, soltak - sold.
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: blocket

Post by MagnusW »

danielf wrote:Har också noterat att blocket annonser helt har slutat diskuteras. Någon särskild anledning till det? Verkar finnas någon oskriven? regel om detta implementerad numera.
Vad jag noterat är att det diskuteras annonser om det inte är så intressanta grejer. Är det något bra är det knäpptyst, försten ser, försten köper och lägger på hyllan!!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Blev det inte något tjafs när en Blocket-annons diskuterades och sedan dog det ut, eller minns jag fel?

Sedan kommer det väl inte upp så mycket på Blocket heller längre.
petter
Posts: 720
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Post by petter »

tomlin wrote:Och en gemensam fika tyckar jag definitivt vi borde försöka bestämma ett datum för och diskutera en riktig early-träff, med bilar.

Nya fiket "Friends" på Storgatan i Luleå nu på söndag kl 14.00? :)
visst borde vi norrländningar också hitta på något :D hinner inte få på snökedjorna till på söndag dock :wink:
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Type12 wrote: Har dock lyckats att köpa ett par H1:or och samtidigt fått kontakt med en mycket trevlig herre så i mitt tycke, utöver delarna vi kan köpa och sälja, så uppskattar jag personligen även kontakterna som skapas.
Måste vara samma herre jag delar garage med, för har har precis sålt en uppsättning H1or :)
Håller med om att det knyter kontakter att köpa och sälja delar. Helst ska man träffas personligen.
Type12 wrote: split fälgar, 345/35/15 etc? :D :D :D
Inte omöjligt om priset och bredden är rätt!!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Post by insw »

Har haft ett antal hobbybilar genom åren den första jag köpte i mitten på 70-talet var en 1955 Chevrolet Bel Air 2dr stolpe samma model som var med i racet i filmen American Grafitti som kördes av en ung Harrison Ford, i alla fall så var det redan då så att mina bil kompisar hade reservdelar så att det skulle räcka till flera bilar och "kan va bra att ha delar" i mängder, själv har jag sålt av allt från mitt hemma lager har legat där i år utan att jag använt dessa delar och det mesta kan man ju köpa idag OM det skulle behövas.
Post Reply