Page 1 of 1

Carrera 2.7 -74 sidodekaler "Carrera" standard ell

Posted: Fri Mar 30, 2012 4:23 pm
by Thord
Funderar på om alla 2.7 Carreror 1974 hade sidodekalerna med Carrera trycket som standard eller om det var ett tillval, min bil har inga dekaler.
Var det inte standard så kanske jag låter den vara utan dekaler.
Men om alla hade så är det ju bara och införskaffa dekaler.

Thord

Posted: Fri Mar 30, 2012 5:57 pm
by chriswhite911S
Jag tror att det var tillval på Carrera 74-77

Mvh/Christian

Posted: Fri Mar 30, 2012 6:50 pm
by Sven
I Porschesammanhang ska man nog undvika ord som "alla" och "ingen"...
Det gick att beställa det mesta till de flesta.

Väldigt många Carrera -74 -75 i Europa hade inte sidodekalerna, men i USA hade många (alla?) sidodekaler och ankstjärt.
USA-Carreran var mest en extrautrustad S, den delade t ex motor med S-en. Europa-Carreran hade sällan ankstjärten, mer vanligt var en bakspoiler som liknade Turbons men som saknade Turbons lilla extra galler mitt uppe på.

Thord, är det en Europa-Carrera som du har?

Posted: Fri Mar 30, 2012 7:20 pm
by Thord
Det är en euro Carrera med 911/83 motor.

Thord

Posted: Fri Mar 30, 2012 10:23 pm
by Sven
Grattis! Fin bil, har en åxå.

Lite bilder, kanske?

Posted: Fri Mar 30, 2012 11:04 pm
by Thord
Jag kan försöka lägga upp lite bilder. Bilderna är lite gamla, numera är fälgarna iordninggjorda svarta med ny anodisering.
Thord

Image
Image
Image
Image

Posted: Sat Mar 31, 2012 9:08 am
by Sven
Fin bil!
Det ser ut som man har varit ganska försiktigt i sin iver att "modernisera" vagnen.
Backspeglarna är för nya & den färgen kom väl senare? Skönt att instrumenten är kvar, hastighetsmätaren och varvräknaren är unika för Carrera -74-75.

Min vagn:
Image

Posted: Sat Mar 31, 2012 10:05 am
by Thord
Tack!

Roligt att se en annan Carrera, ser ju fin ut!
Min har original kulör (SilverGrönDiamantmetalic), dock omlackad i början på 80 talet kanske då oxå som backspeglarna monterades.
Jag har en ny backspegel till förardörren men har inte velat montera dit den ännu då det angligen blir fula hål där dom gamla speglarna sitter. Har haft den sedan -88 och den importerades -82 från Tyskland.

Thord

Posted: Sat Mar 31, 2012 7:49 pm
by freddegabbe
När vi ändå diskuterar sidodekaler. Vad ska denna sitta på för höjd? Skulle önska ett mått från gummilist till undersida dekal.

Posted: Sun Apr 01, 2012 12:38 am
by Thord
Från dörrens underkant till textens nederkant skall det vara 50mm, framkant vänstersidans dörr till bokstaven C skall vara 10mm,
framkant högersidans dörr så skall sista spetsen på bokstaven a sluta precis på dörrkanten.

Thord

Posted: Sun Apr 01, 2012 8:22 am
by freddegabbe
Perfekt!

Sådant kan vara så svårt att hitta men här ställer man frågan och någon vet. Tack så mycket.

Posted: Sun Apr 01, 2012 8:26 am
by freddegabbe
Sven wrote:Fin bil!
Det ser ut som man har varit ganska försiktigt i sin iver att "modernisera" vagnen.
Backspeglarna är för nya & den färgen kom väl senare? Skönt att instrumenten är kvar, hastighetsmätaren och varvräknaren är unika för Carrera -74-75.

Min vagn:
Image
@Sven

Din bil är ju bara så snygg! Grattis till en fin bil. Vill du dela med dig av historia för den bilen?

Posted: Sun Apr 01, 2012 11:26 am
by Sven
freddegabbe wrote:
Din bil är ju bara så snygg! Grattis till en fin bil. Vill du dela med dig av historia för den bilen?
Tack!
Det betraktas nog som trådkapning att göra det i denna tråd, blir nog att skapa en egen för denna vagn.
Men kul historia har den:
Image

Posted: Mon Apr 02, 2012 8:57 pm
by gtBen
Hej
Thord och Sven - vi är nog flera som skulle se fram emot lite utförligare presentationer av era bilar

Bengt

Posted: Mon Apr 09, 2012 1:45 pm
by stefan11438
Thord wrote:Jag kan försöka lägga upp lite bilder. Bilderna är lite gamla, numera är fälgarna iordninggjorda svarta med ny anodisering.
En nyfiken fråga, var gjorde du ny anodisering?
-Har hört att det av miljöskäl inte görs i Sverige...

MVH
Stefan

Posted: Mon Apr 09, 2012 7:00 pm
by Thord
Fälgarna skickade jag till Keller i Tyskland som renoverar Fuchsfälgar, dom fixade anodiseringen och lackade dom svarta i centrum.

Thord

Posted: Tue Apr 10, 2012 10:26 am
by stefan11438
Ok, tack.
Har du mer information, website, priser m.m så lägger jag upp information på:

http://www.original911.com

//Stefan

Posted: Tue Apr 10, 2012 10:47 am
by MagnusW
Man kan också skicka fälgarna direkt till Fuchs, €299 styck för helrenovering.

http://www.fuchsfelge.de/index.php?id=343&L=1

Dom får dock aldrig ha varit svetsade, vilket man inte ska göra i alla fall...

Posted: Tue Apr 10, 2012 10:42 pm
by Thord
Renoveringen av mina 4 fälgar kostade 620 Euro + 19% Mvst totalt ca 740 Euro + frakt, min räkning är från Mars 2011.


Deras hemsida:
http://www.felgen-service.de/

Thord