Istallera relä till helljuset?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
felix83
Posts: 1011
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Istallera relä till helljuset?

Post by felix83 »

Läste just det Magnus skrev i tråden om Hööks mycket snygga -75:a att våra bilar inte har något helljusrelä som standard. Finns det något smidigt sätt att installera ett sådant, så all ström inte behöver gå genom strömbrytaren? Det känns ju som en vettig sak att göra i sådana fall, inte minst ur resistenssynpunkt. Någon som har gjort detta?

Edit: Det verkar vara en vanlig modifikation, men jag har ännu inte hittat något färdigt kit att köpa. Denna bild fann jag på Pelikanen, den visar om inte annat vilka sladdar som är involverade (tycks i alla fall gälla på SC:n):

Image
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
gtBen
Posts: 837
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Hej
Jag köpte ett sånt kit till min gamla bil efter att plastbitarna smält i spak-omkopplaren. Det kom aldrig på plats i den bilen men jag har tänkt att sätta i det i den nuvarande. $25 + moms & frakt.
http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/sma ... 1974-89%29

Bengt
User avatar
felix83
Posts: 1011
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Där ser man! Och ganska överkomligt pris också (bortsett från frakten då).

Jag hittade även denna tråd, om man vill spendera lite mer pengar för Porsche original-look:
http://www.impactbumpers.com/forum/inde ... =3697&st=0
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag dokumenterade min uppgradering.
1. Reläet, dubbelrelä, men andra halvan på mitt är för en fläkt på oljekylaren.
2. Ledningen från spaken går via en säkring för att dra reläet.
3. Ledningen från spaken.
4. matningen från reläet till säkringshållaren, som sedan går vidare till lamporna. Det var här nr 3 satt.

När man kopplar detta inser man Porsches snillrika design med att dra ström från batteriet genom kabelstammen till spaken (i detta fall) tillbaka till säkringshållaren och sen till heljuset. Med andra ord, större delen av elsystemet är osäkrat!

Image

Min installation är inte den snyggaste, man skulle gjort det genom att använda ett original relä, men relähållaren finns inte köpa lösa så vitt jag vet.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Om vi lämnar early (pre -74...)så finns det säkert de som har stiftat bekantskap med tex 3.2 or som har reducerat halvljus. Det finns ett servicemeddelande som är handskrivet och installerat av VAG med abikoskor och en fasansfull nivå på det mesta...de har klippt mer eller mindre hur som helst och det reder förmodligen väldigt få ut utan schemat.

Men det är i grunde ingen skillnad på fabrikskopplingen.

Relähållare finns på biltema eller bosch och det kan till och med vara ide att koppla som på en tävlingsbil. Separata reläer till varje glödlampa på färdljuset - så har man väl mer eller mindre alltid koplar extraljus för att reducera risken för totalhaveri. Falerar ett relä så blir det inte nattsvart...
User avatar
felix83
Posts: 1011
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Magnus: Säkringshållare finns bl.a. på Type 911:
http://www.type911shop.co.uk/shop/artic ... %3D6143%26

Det var ett långt tag sedan jag läste ellära, men hur är kretsen till lamporna säkrad? Borde inte säkringen från rattspaken bara säkra signalkretsen? Eller går det via den ursprungliga säkringen (som inte är monterad på bilden)? Eller behöver inte denna krets säkras? Eller tänker jag helt galet?

Förresten, på hur många ampere är säkring #2?

Många frågor...
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

felix83 wrote:Magnus: Säkringshållare finns bl.a. på Type 911:
http://www.type911shop.co.uk/shop/artic ... %3D6143%26

Det var ett långt tag sedan jag läste ellära, men hur är kretsen till lamporna säkrad? Borde inte säkringen från rattspaken bara säkra signalkretsen? Eller går det via den ursprungliga säkringen (som inte är monterad på bilden)? Eller behöver inte denna krets säkras? Eller tänker jag helt galet?

Förresten, på hur många ampere är säkring #2?

Många frågor...
Aha, vad bra! Kollade med ferdinand tidigare men han hittade inget.

Lamporna är säkrade via "den saknade" säkringen precis som original. Spakkkretsen, som jag brutit ut till signalkrets, är fortfarande osäkrad.
Det är bara stryrkretsen i reläet som jag avsäkrat med 2an. Det gör kanske inte så stor nytta, men jag hade ett halvljus automatik relä som brann upp för något år sedan.

Kommer inte i håg hur stor säkring jag använde, så liten jag hade i lådan, typ 5 A kanske. Onödigt stor, 0.5A hade nog räckt, men den går förhoppningsvis innan reläet tar eld.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Porsche använde sig avdimljusrelätt för att koppla in ljusautomatiken. De kompletterade med 2 manövereläer och två dioder. Allt styrs i grunden sen från laddlampan.

Oavsett detta kan man sätta dit en hängsäkring till spaken, använda den som manöverkrets för separata manöverreläer till respektive strålkastare. huvudströmmen kan man ju till och med dra från en ny central som kommer direkt från batteriet. (original centralen är ju redan tre noga räknat). Hängsäkringar är enkla att få dit och om relät sitter nära strålkastaren så har man reducerat spänningsfallet så mycket det går. Den tuffe tar fyra reläer, hel och halv, höger vänster


Så brukar ju importerade jänkare med sealed beam byggas om för att spakarna skall hålla!


Med lite tur kan man få en bilelektriskfirma att sätta dit AMP klämmor i ställer för de förhatliga kabelskorna från Abiko - de är väldigt dåliga.

Om inte annat så kan man alltid sätta krympslang över skorna även mot relät så ser det inte så bonnigt ut och risken för kortis är reducerad om man inte hittar en sockel snabbt.
Post Reply