motorn bluddrar och tappar kraft efter 5 mil
Posted: Thu Jul 26, 2012 8:16 am
Jag har märkliga problem med min bil. Motorn börjar gå på fyra cylindrar (verkar det som) efter 4-5 mil. Om bilen får st 5 min så går den jättebra igen.
Motorn är den vanliga förgasarmodellen på 2,2l.
Jag har haft detta problem till och från de senaste åren. Tidigare trodde jag att det var bränslepumpen eller skit i tanken. Tanken är ursköljd och bränslepumpen levererar rätt mängd bränsle. Bränslepumpen funkar perfekt hemma i garaget, men kanske får fnatt efter 30-40 minuters körning? Bilen går lika illa på alla varvtal, vilket kan betyda att det inte är bränslerelaterat?
Min nya teori är tändsystemet. Kan det vara så att värme i motorrummet gör att tändsystemet försvagas, så att det blir dålig gnista efter 4-5 mil? Kan det vara dåliga/felaktiga tändstift? Problemet har uppstått både med stift från Bosch och Brisk. Problemet uppstår i princip vid långkörning i jämn fart och är lätt på gasfoten.
Kan det vara tändsystemet; stift, modul, tändkablar, brytarspets?
Kan man enkelt bygga om tändsystemet? Det är brytarspets och en tändmodul. Kan man bygga om till konventionellt system med kondensator? Vad finns det för elektronsika alternativ till överkommligt pris?
Snälla, kom med tips!!!
Motorn är den vanliga förgasarmodellen på 2,2l.
Jag har haft detta problem till och från de senaste åren. Tidigare trodde jag att det var bränslepumpen eller skit i tanken. Tanken är ursköljd och bränslepumpen levererar rätt mängd bränsle. Bränslepumpen funkar perfekt hemma i garaget, men kanske får fnatt efter 30-40 minuters körning? Bilen går lika illa på alla varvtal, vilket kan betyda att det inte är bränslerelaterat?
Min nya teori är tändsystemet. Kan det vara så att värme i motorrummet gör att tändsystemet försvagas, så att det blir dålig gnista efter 4-5 mil? Kan det vara dåliga/felaktiga tändstift? Problemet har uppstått både med stift från Bosch och Brisk. Problemet uppstår i princip vid långkörning i jämn fart och är lätt på gasfoten.
Kan det vara tändsystemet; stift, modul, tändkablar, brytarspets?
Kan man enkelt bygga om tändsystemet? Det är brytarspets och en tändmodul. Kan man bygga om till konventionellt system med kondensator? Vad finns det för elektronsika alternativ till överkommligt pris?
Snälla, kom med tips!!!