Ventilstyrningar

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
ak
Posts: 33
Joined: Wed Jun 01, 2011 7:32 am

Ventilstyrningar

Post by ak »

Har precis fått tillbaka topparna med nya ventilstyrningar från verkstaden. När jag tittar in i styrningarna är några av dem inte helt blanka som resten. Insidan är randig i ett band som är ca 1 cm brett mitt på styrningen. Ska det inte vara helt blankt och fint tro?

Till saken hör också att insugsventilerna (vilka jag återanvänder) inte löper helt fritt. Avgasventilerna som är nya löper mkt bättre, även i "randiga" styrningar.

Vad tror ni om detta?
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Är de "randiga" längs styrningen eller på tvären?
Har du fått helt nya styrningar, eller insatser?

Har du mätt upp insugsventilerna så att de är raka?
Självklart ska ventilerna gå fritt, men insugs ventilerna har tajtare toleranser än på avgassidan så de kan nog kännas tajtare.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
ak
Posts: 33
Joined: Wed Jun 01, 2011 7:32 am

Post by ak »

Ränderna går tangentiellt, alltså på tvären. Styrningarna var helt nya men jag kan inte påstå att jag granskade dem innan jag lämnade dem till verkstan. Har ej mätt att de är helt raka.

Frågan är alltså främst om styrningar ska vara helt blanka och fina på insidan. Det är i alla fall vad jag hade gissat.
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

En ny styrning måste ofta brotschas (eller liknande) efter att man pressat i dom för att få rätt toleranser. Det kanske är därför ytan invändigt inte är enhetlig?
Är det en kompetent firma som du har förtroende för och som kan luftkylt som gjort det?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Stoke
Posts: 29
Joined: Thu Nov 01, 2012 10:58 am

Post by Stoke »

Kan du ta en bild så det går att se?

Jag får tillbaka mina toppar från maskinverkstad i slutet på nästa vecka, så jag kan lätt jämföra, den maskinverkstad jag använder har mycket stor erfarenhet av Porsche toppar.
Han byter styrningar, slipar in mina gamla ventiler så allt kommer att lira ihop.
Det låter inte bra om dom inte löper fritt.
ak
Posts: 33
Joined: Wed Jun 01, 2011 7:32 am

Post by ak »

Image

Det var lite svårt att fota in i styrningen med en mobilkamera. Ränderna är alltså ganska långt till vänster i bild men det är rätt suddigt.

Firman jag anlitade är gamla i gemet men jag vet inte hur mycket luftkylda porschetoppar de gjort på senare tid. Tror dock de höll på med såna här toppar på den tiden topparna var rätt nya. Så de borde veta vad de håller på med. Men topparna är ju äldre än de flesta i arbetsför ålder så de kanske inte vet hur man gör längre...
Johannes
Posts: 2123
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Brotschning eller liknande, vad liknar brotschning i dessa sammanhang?


Själv har jag såna styrningar du har, de har blivit liggande, det ser ut som om de är slarvigt tillverkade. Kanske är det så eller så har nån tänkt sig att det skall vara en oljeficka för att smörja skaftet vid tex start. Men vet att en del motorbyggare som inte är knutna till Porsche center använder den typen.

Troligtvis håller Porsches originalreservdel tämligen hög kvalitet och materialet som använts skiljer säkert. Däremot är det inget som säger att reservdelen är tillverkad till samma nivå som den del som motorn byggdes ed när den var ny.

Bland pirattillverkare finns det verkliga specialister fjärran kinesiska alternativ. Googla på arrows enginnering. De vet exakt vad de kan tillverka.


Dina ventiler skall löpa väldigt lätt i styrningarna, kolla så att det inte är några grader vid den hålen. Om någon har slarvar så kan det lätt uppstå grader i styrningens övre hål.


Vid montage värms topplocket och ventilen kyls, det är små diametrar så det påverkar inte så mycket - men en del.

Styrningar finns att få i överdimension och då talar man om den yttre diametern. Det är när den gamla styrningen demonteras som är kritisk. Den som inte vet exakt hur man skall gå tillväga kan ställa till mer oreda.

Du kan ju kolla kompetensen på den som har gjort arbetet, styrningen skall sticka upp 13 mm över aluminiumet. (man har en svarvad dorn som automatiskt ger rätt avstånd, annars funkar det inte...)

Du kollar rakheten genom att sätta ventilen i en svarv eller borrmaskin och starta, kastar det så duger det inte. Men jag har svår att tro att det skulle vara skevt...

Hur som helst så anser jag att du kan köra med det du har fått monterat, men var tvärsäker på att det löper lätt i styrningen - annars skär det. Då havererar både kolv, stake och kanske rent av skador på veven!
ak
Posts: 33
Joined: Wed Jun 01, 2011 7:32 am

Post by ak »

Tack för alla svar!

Ventilstyrningarna och ventiler köpte jag på ferdinand.se.

Varför ska man kyla ventilerna och värma topplocket vid montage om ventilen ändå ska gå lätt i styrningen? Det verkar onödigt. Om man inte får i ventilen utan att värma/kyla så går de ju inte lätt.
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Det var nog bara en "missförståndsfomulering" :) - styrningarna kyls - toppen värms. Ventilerna löper fritt.
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Johannes
Posts: 2123
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Javisst, självklart skall det stå ventilstyrning när vi talar om kylning. Ledsen om jag slarvade till det...
Stoke
Posts: 29
Joined: Thu Nov 01, 2012 10:58 am

Post by Stoke »

Hej

Fick tillbaka mina toppar från maskinverkstaden idag och ventilstyrningarna ser likadana ut som på dina bilder, med lätta spår i.

Pratade med han som gjorde jobbet och han förklarade att så skall det vara.

Han är mycket van vid denna typen av arbeten och har lång erfarenhet med Porsche motorer, så jag litar på honom till 100%.

Ventilerna går jämn och fint i styrningarna.

Hälsar
Stefan
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Spår i ventilstyrningr

Post by Izvor »

Hej

Jag misstænker att de spåren ær helt enkelt mærken från en gængsång nær de pressade ner nya styrningar. Det ær nog ingen fara men pressar man ner styrningar så skulle man andvænd sig av en bult utan gængor på den biten som ær i styrningen.

Jag drog ut mina styrningar igår och liknande mærke fick jag på insidan. Nær det blir dags att dra nya så kommer jag køra med en bult som inte har gængor de førsta ci 8 cm (den stræckan som ær i sjælva styrningen).
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

På tal om ventilstyrningar

Post by Izvor »

Jag renover då en 912:a

Originalt så sitter det inga ventil spindel tætningar på avgasventilen/ventilstyrningen, utan bara på insug. Jag har bra lust att sætta tætningar æven på avgasventilen.

Før och nackdelar? Nån

Det enda som gør att jag drar før att sætta tætningar dær ær:
1.Værme. Har ingen større erfarenhet men kanske ventilstyrningen/ventilen blir mycket varmare på luftkylda vilket kan smælta tætningen

2. Det kanske ær beræknat att det lilla oljan som kommer in dær ska smørja lite.
Post Reply