Page 1 of 1

6" fuchs på SWB -68?

Posted: Fri Apr 19, 2013 9:21 pm
by Älvis
Jag tänker byta skärmkanter på min -68 till original 68 skärmkanter.

-68 hade ett litet urtag på inviket för att rymma ökningen från 4,5 till 5,5" fälgar. Enligt nedan bild som jag hittade på Pelican så breddar 7R lika mycket utåt som 6". Jag har för mig att 7R sägs passa på en SWB utan R breddning.

ISF borde mina 6" passa, Någon som kan bekräfa eller dementera?

http://forums.pelicanparts.com/uploads1 ... 319152.jpg

Posted: Sat Apr 20, 2013 12:28 am
by Jesse
Jag har åkt 2 år på 6" Fuchs på SWB utan några problem!

Posted: Sun Apr 21, 2013 12:17 am
by Älvis
Fint, Tack Jesse

Posted: Wed Apr 24, 2013 12:03 pm
by Einar Irgens
6" Fuchs og Vredestein 185/70. Ingen plassproblemer.

Image

Posted: Wed Apr 24, 2013 5:17 pm
by Johannes
Det funkar nog. Men kolla vilken spacer du har bak, om du har nån. S hade det. Likaså är det slå att kolla navens bredd fram. De skiljer på swb och årsmodell. Sök i forumet så hittar du måtten. Är man petig så får man inte åka med 5,5 fram och 6 bak.

Posted: Thu Apr 25, 2013 4:56 pm
by Älvis
Anledningen till frågan är att jag har 2 st 5,5, fram + 2 st 6 " för bak.

Jag har e 68L med S bromsar. Jag har även 912 65 misstänkte att de har smalare nav.

Är det då tveksamt att jag får in 6" bak med min bredare S bromsar bak?

Går det att bara byta nav och ha kvar S broms?

Posted: Sat Apr 27, 2013 9:19 am
by Johannes
65-67 har 40 mm nav fram. 68:an har 47 mm. Bak har 68 en 7 mm spacer gäller T, L, S.

Ombyggnad av lästa varianten kräver byte av hjulbultar.

6 tunnare skall passa utan problem, givetvis påverkas marginalen av däcktyp och bilens höjdinställning. Bilen tydandes aldrig för 6 tummare och det var inte lagligt på gatan i tyskland. Sverige vet jag inget om.

För gruppe 5 var 7 tummare homologiserat och enligt fabriken krävs inte skärmbreddare, men 27 mm spacers.

I fabrikspappren från 68 står att anhang J i tysk version är oklar eftersom det är en översättning från franska och engelsk texter hos FISA. Så hette det då.

Vidare rekommenderas stålmuttrar för tävlingsbruk eftersom alu fälgar bli varmare vid tävling och lättmetallsmuttrar kan fastna.

6 tummars skall ge följande spårvidder: fram 1379 bak 1351 för att det skall fungera.

Alla fakta enligt fabrikens 67 sidiga "leitfaden" för tävlingsåkare.publicerad 1968.

Posted: Sun Apr 28, 2013 11:24 pm
by Älvis
stort tack Johannes!

Posted: Thu May 09, 2013 10:50 pm
by Johannes
Man kan ju komma ihåg att det finns två olika utförande på deepnsix. Med och utan hjärta, de första är hjärtformade vid ventilen och har lite annan form på banan, de litade inte på täthetenmi metallen så de första var avsedda för slang och kanten är för att däcket inte skall komma loss vid en punktering.