Page 1 of 1

Threebond

Posted: Fri Mar 14, 2014 10:49 pm
by christerL
Jag letade Threebond för att lägga mellan blockhalvorna och vet att vi diskuterat det tidigare men hittade ej trådarna om det.
Lägger upp en ny post för de som behöver hitta det framöver.

Det har varit svårt att hitta i Sverige och därav kanske detta kan göra det lite lättare framöver då det kan vara enklare än att beställa en tub från USA.

Threebond har vad jag förstått den fördelen att det inte är silikonbaserat och överflöd riskerar att släppa och ev. täppa till oljekanaler m.m. samt att det tätar väldigt bra. Rekommenderas även på många ställen i motorn i de stora kända renoveringsböckerna samt på Pelikans forum. Problemet har varit att hitta det i Sverige medans du kan hitta silikon och flänstätning nästan överallt.

På K3 Porsche service center i Haninge (08-7450800)kan du köpa det och en tub kostar ca 290 kr nu i början av 2014. De har fått in Ducati folk i samma lokal och det är generalagenten för Ducati som tar in det till Sverige. Så sitter du i en annan del av landet kan du säkert be en Ducatifirma beställa hem det om det är enklare.

Lite sökord: Threebond threbond trebond blockhalvor block tätningsmedel silikon silicon loctite locktite kawabond yamabond hylomar

Killarna på verkstaden tyckte denna senaste version av threebond var väldigt bra, vilket de även använde på motorcyklarnas ventilkåpor utan minsta läckage.

Posted: Sat Mar 15, 2014 8:50 am
by FilipF
Hej Christer, jag förstår ändamålet, men har inte satt mig in i det ännu, det kommer kanske nästa år när jag förhoppningsvis skall bygga en motor till.

Men jag funderar på en sak, i dina sökord skriver du "Hylomar" är det sak samma?

Posted: Sat Mar 15, 2014 9:28 am
by MagnusW
Jag lade ihop min 3.6a med Threebond, 1194 tror jag den heter, men den är inte klar ännu.
En kompis lade också ihop sin motor (993) med det och är tät och fin.

Det är inte bara blockhalvorna utan även mellan toppar och kamhus den ska funka bra.

Posted: Sat Mar 15, 2014 9:31 am
by MagnusW
Hylomar är något annat.

Bra att veta att man kan handla Threebond här i Sverige, jag köpte mitt på ebay från England.

Posted: Sat Mar 15, 2014 9:37 am
by FilipF
MagnusW wrote:Hylomar är något annat.
"Fabrikat"
Men ändå till samma ändamål, att limma/täta motorblock

Posted: Sat Mar 15, 2014 9:41 am
by MagnusW
FilipF wrote:
MagnusW wrote:Hylomar är något annat.
"Fabrikat"
Men ändå till samma ändamål, att limma/täta motorblock
Japp.

Posted: Sat Mar 15, 2014 11:43 am
by Dutch
Jag röstar på Hylomar universal blue, med risk att det bara är av nostalgiska skäl.
Obs den vulkar eller härdar inte fullt ut.
Mycket känslig för fett så nogrann rengöring krävs.
Går att använda "ensam" och tillsamans med packning.
Gammal Rolls Royce produkt från 50-talet. Så det borde finnas bättre produkter nu men det återstår att bevisa.
Dow Corning har ett bra produktsortiment och deras produkter är vanliga i Aerospace. Dock så är DC relativt smala i sina användning områden.
Så slutsats.
Med hylomar blir det aldrig fel men med rätt Dow Corning så blir det bättre med fel så blir det sämre.

Bo

Posted: Sat Mar 15, 2014 11:45 am
by christerL
Hylomar lade jag bara in som sökord eftersom det är närbesläktat. Guckan som Rolls Royce tog fram och som Bosse Bildoktorn ofta förordat vill jag minnas. Jag tror inte det är riktigt samma dock, men vill för den skull inte dra igång en tråd som blir som det brukar bli med motoroljor... :)

Just mellan blockhalvorna vill man inte gärna misslyckas med att få det tätt, för att upptäcka först när motorn är monterad och behöva riva allt igen. :x

Så där känns det bäst att ta det som anses absolut bäst.

Posted: Sat Mar 15, 2014 2:05 pm
by FilipF
Anledningen till att jag frågade var att vi säljer Hylomar på jobbet (Autoexperten) till en del verkstäder som håller på med motorer och att jag då kan få tag på det på ett enkelt sett :-)

Posted: Sat Mar 15, 2014 7:45 pm
by Johannes
Hylomar har aldrig gjort någon besviken! Används även i turbinmotorer för stridsflygplan så det duger även till boxersexor.

Posted: Mon Mar 17, 2014 9:23 am
by LenOls
Jag har provat både Loctite 574 (orange) och 5188 (röd) med MYCKET gått resutat.
Den senaste motorn limmade jag halvorna med 5188 och den är tät ännu.
Är bara prylarna rätt berarbetade och rengjorda, fungerar nog det mesta av de produkter som näms i tråden.

//Lennart

Posted: Mon Mar 17, 2014 9:42 am
by MagnusW
Loctite 574 är bra, det är vad fabriken använde. Det är också fortfarande att rekommendera vid lageröverfallen då det limmar bättre.

Problemet är att det härdar fort och från att du lägger ihop halvorna så har du ca 15-20 minuter på dig att dra allt fullt. Det är för en amatör rätt stressigt att hinna med.
Kan man använda en produkt om ger lite mer marginal så är det bra för amatören.

Posted: Mon Mar 17, 2014 11:11 am
by christerL
För att knyta ihop säcken. Det är dina tidigare råd Magnus, som jag tagit till mig, att köra 574 på lageröverfallen och Threebond mellan blockhalvorna som gav upphov till den här tråden. Sen om jag vill kalla mig "amatör"? :?
Jo annat vore nog att förhäva sig! :D

Posted: Mon Mar 17, 2014 11:35 am
by MagnusW
christerL wrote:För att knyta ihop säcken. Det är dina tidigare råd Magnus, som jag tagit till mig, att köra 574 på lageröverfallen och Threebond mellan blockhalvorna som gav upphov till den här tråden. Sen om jag vill kalla mig "amatör"? :?
Jo annat vore nog att förhäva sig! :D
:)
Mina råd kommer från Pelican Parts forum och till största delen Henry Schimt på Supertec. Mycket blygsam man, inte... ;)

Förtydlig: Med amatör menar jag personer som mekar Porsche på hobbynivå, inte amatör som klåpare...
De flesta som är noggranna, pålästa och lite händiga kan göra ett mycket bra arbete, på andra skalan finns det proffs som inte imponerar.