Page 1 of 1

Inertia Switch - vore inte det smart?

Posted: Mon Mar 17, 2014 9:14 am
by Christoffer E
Hej!

Har en elektrisk pump i smugglarlådan på min bil som hjälper till att prime'a bränslepumpen. Har länge funderat på om det inte vore säkerhetsmässigt smart med en automatisk brytare på den - istället för ett skräckscenario där den fortsätter pumpa soppa efter en ev olycka. Tänker nåt i stil med de inertia switch/krockbrytare som finns på modernare bilar. Nån som har installerat sån eller vet var man kan få tag på en bra lösning? Finns det installerat på post 70-tal?

Posted: Mon Mar 17, 2014 9:54 am
by MagnusW
Det är väl så bränslepumpsreläet funkar, i alla fall från k-jet och framåt.
Reläet slår till när solenoiden får ström och sedan hålls den igång av att mätarplattan hålls "flytande" av luften till motorn. Så om motorn skulle stanna så slår reläet ifrån.
På nyare så är det motronicboxen/DME reläet som löser det.

Men principen är att; snurrar inte motorn så matas inte pumpen.

Vet inte ur man kan lösa det på en förgasar bil, men man borde väl kunna bygga nånting...

Posted: Tue Mar 18, 2014 6:23 pm
by Älvis
el-pump original 911 -68.

min bil har el pump som går så fort jag slår på tändningen.

Posted: Tue Mar 18, 2014 8:34 pm
by Christoffer E
Nu har jag skaffat en iaf. Enkel princip - en kula som sitter i fjäderspänt läge och vid lite kraftigare smäll hoppar ur sitt läge och bryter matningen till bränslepumpen. Har haft exakt likadan i mina Landrovers och trots ganska rejäla dunsar i skog och mark har den aldrig löst ut i onödan. Om så vore så återställer man med ett enkelt tryck. Känns som en prisvärd säkerhetsinvestering för 50:-.

:wink:

Image