Page 5 of 11

Posted: Mon Nov 10, 2014 11:16 pm
by olahed
jsoderbe wrote:Hej Ola,

Vill du ha ett råd skulle mitt vara stt skynda långsamt.

Porscheägande är inte en sprint utan ett marathonlopp, för de flesta av oss som blivit bitna släpper aldrig bilarna helt. Men sedan kan det ta 5 år innan man är nöjd med bilen!


Mvh, Johan
Trots mina försök att sakta ner till "marathonapproach" på Porscheägandet, blev det lite inköp även idag :roll: Mest varit en massa smådetaljer hittills men idag blev det två stolar från Tyschkland.
Har kommit fram till att detta är den bästa lösningen ekonomiskt. (Bra eller anus? !)
Började med att jag kom över två stolar till ett bra pris. Sen tänkte jag att jag färgar om dörrpanelerna, panelen bak samt baksätena. Köper ett helt nytt mattkit. Bara dashcovern kvar då...samt dörrfickorna... och taket. :wink: :roll:
Panelerna och mattkittet tänkte jag ge mig på själv medans jag lämnar in baksätena.


Edit: ursprungskontroll och tillfällig registering äntligen klara, ringde för att fixa en registreringsbesiktning... va fan! Totalt 2500:-. Det börjar dra iväg och lacken är fortfarande kass.

Posted: Wed Nov 12, 2014 6:07 pm
by olahed
Image[/img]

Ljuddämparen, ska vara Bursch tydligen. Hittar nåt som heter Dynomax med samma nr på nätet och som ser liknande ut.

Posted: Wed Nov 12, 2014 6:19 pm
by olahed
Image

Posted: Wed Nov 12, 2014 7:54 pm
by olahed
Image
Ska fixa till elspeglarna tänkte jag, kan bilden ovan va spegelswitch:en? Hittar ingen förklaring vad detta kan va eller vart den annarsär. Elspeglarna är bortkopplade av nån anledning, förmodligen kaputt eftersom man valt att inte ta upp hålet och fixa till spegelkontrollen(se bild nedan, man kan se nedfällning i skinnet i dörrpanelen)

Image


bilen står i carporten äntligen :D :lol: 8)

Spegelswitchen

Posted: Thu Nov 13, 2014 9:55 am
by johan_a
På min 77:a sitter spegelswitchen ovanför tändningslåset enligt bild:
Image

Omkopplaren till höger om ratten som du har på din bild var på min bil en "fader" till stereon då jag inte hade någon centerkonsoll. Det verkar som det är lite olika vad som är monterat här på olika bilar. Är inte heller säker på om min "fader" var monterad ifrån fabrik eller ditsatt i efterhand. Just nu är den bortmonterad.

Re: Spegelswitchen

Posted: Thu Nov 13, 2014 10:33 am
by olahed
johan_a wrote:På min 77:a sitter spegelswitchen ovanför tändningslåset enligt bild:
Image

Omkopplaren till höger om ratten som du har på din bild var på min bil en "fader" till stereon då jag inte hade någon centerkonsoll. Det verkar som det är lite olika vad som är monterat här på olika bilar. Är inte heller säker på om min "fader" var monterad ifrån fabrik eller ditsatt i efterhand. Just nu är den bortmonterad.
Tack! Ja det kändes inte som om det skulle va den runda knappen (fade:rn) men har ingen sån switch som din bild visar heller.

Posted: Thu Nov 13, 2014 9:00 pm
by olahed
HenrikL wrote:
olahed wrote:Både ja och nej faktiskt, har en känsla av att det dragit iväg lite för mycket i kostnader.
Det är nog få ägare av gamla Porschar som inte känt den känslan. :)

Jag sparar alla kvitton, men kommer förmodligen aldrig våga summera dem.
Börjar förstå vad du menar...massa småsaker hela tiden som gör att kostnaderna drar iväg.

Posted: Sun Nov 16, 2014 8:57 pm
by olahed
Image

Hittade klisterlapparna som ska sitta längst bak på bilen i handskfacket, inte säker på hur dom ska sitta. Nån med liknande bil som kan fota sina så jag kan kika eller passar dom efter storlek på platsen?

Posted: Sun Nov 16, 2014 10:48 pm
by johan_a
Har ju inte riktigt rätt årsmodell själv, men hittade detta på nätet:

Image

Har för mig att en SC precis som min 77a endast har de 4 dekalerna längst till höger och tomt i de första två "cellerna".

Posted: Mon Nov 17, 2014 3:12 am
by olahed
johan_a wrote:Har ju inte riktigt rätt årsmodell själv, men hittade detta på

Har för mig att en SC precis som min 77a endast har de 4 dekalerna längst till höger och tomt i de första två "cellerna".
Kan nog stämma, har sett att dom haft 3 eller fyra dekaler från höger. Tackar!

Posted: Sat Nov 22, 2014 3:20 pm
by olahed
Ser att det på olika ställen står lite olika står för. Sunroof coupe eller super carrera?

Posted: Sat Nov 22, 2014 8:21 pm
by felix83
Det har nog aldrig helt utretts, det där. Som ägare vill jag gärna hävda att det står för Super Carrera, men det troligaste är nog (tyvärr) att det står för Sports Coupe. Att det skulle uttydas Sunroof Coupe har jag inte hört innan, och det håller jag för mindre troligt då taklucka var extrautrustning.

Posted: Sat Nov 22, 2014 8:34 pm
by olahed
felix83 wrote:Det har nog aldrig helt utretts, det där. Som ägare vill jag gärna hävda att det står för Super Carrera, men det troligaste är nog (tyvärr) att det står för Sports Coupe. Att det skulle uttydas Sunroof Coupe har jag inte hört innan, och det håller jag för mindre troligt då taklucka var extrautrustning.
Vet inte vart jag fått det ifrån, läste det nånstans. Sports coupe låter bättre än Sunroof iaf. Hittade nån bildtext med "bevis" på att sc=supercarrera idag på nätet.

Posted: Sat Nov 22, 2014 9:50 pm
by Sven
Beteckningrn "SC" förekom första gången på den sista inkarnationen av 356:an. Den efterträdde B-modellen och gick följaktligen under beteckningen "C". Den fanns i huvudsak i två olika utföranden - basversionen med 75 hk "C" och värstingen "SC" med 95 hk. Det fanns även en Carrera, men det byggdes väldigt få av den.

Att SC då skulle stå för Super Carrera är därmed uteslutet för 356-modellen.
Det är nog troligare att man valde SC som den ulimata utvecklingen av 911 - analogt med 356:an. På den tiden skulle 911 erstättas med frontmotorbilarna. Framtiden stavades 928 & 924. Den gode doktor Fuhrman kunde inte förstå varför man skulle fortsätta med en så gammal konstruktion - 928:an var helt tekniskt överlägsen på alla punkter...

Posted: Sun Nov 23, 2014 11:01 am
by MagnusW
Porsche har väl numera en förklaring till vad SC står för. Kommer inte ihåg vad nu, men det är nog mest en efterkonstruktion skulle jag tro.

Posted: Mon Nov 24, 2014 3:30 pm
by olahed
Denna diskussion verkar ha pågått ett tag på alla möjliga forum, vill inte dra igång nåt igen. Min uppfattning från det jag läst är att det som verkar vara som Sven skriver att det var typ ett arbetsnamn som i efterhand(?) ändrats till "SuperCarrera". Iaf enligt detta papper
Image[/img]

Posted: Mon Nov 24, 2014 3:37 pm
by olahed
P.S
Om nån har bagagematta till salu mottages PM tacksamt.
:D

Posted: Mon Nov 24, 2014 3:54 pm
by MagnusW
På Pelican forumet visas det biler på chassie plåtarna för carrera 73-77 där typen är 911SC.
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... ent-2.html

Ni här som har en Carrera (2.7-3.0) kan väl kika på era chassieplåtar?

Jag tar det som står på Porsches hemsida idag som historierevision för att förklara något ologiskt... Det har väl visat sig rätt ofta att Porsche AG har dålig koll på sin egen historia.

Posted: Mon Nov 24, 2014 6:43 pm
by peterc
Jo redan 1973 stod det "Typ 911 SC"

Posted: Mon Nov 24, 2014 7:10 pm
by MagnusW
peterc wrote:Jo redan 1973 stod det "Typ 911 SC"
Bara på Carreran?
Kommer inte ihåg vad det står på min (icke Carrera).

Posted: Mon Nov 24, 2014 7:33 pm
by Martin M.
Det står SC även på min 3,0 bil


.

Posted: Mon Nov 24, 2014 7:39 pm
by peterc
MagnusW wrote:
peterc wrote:Jo redan 1973 stod det "Typ 911 SC"
Bara på Carreran?
Kommer inte ihåg vad det står på min (icke Carrera).
Jag är ganska säker på att det bara stod SC på Carrera

Posted: Mon Nov 24, 2014 9:58 pm
by Sven
Det står SC även på min -74 Carrera

Den står i bilregistret som en Porsche Carrera 911 S.
Tror att jag är rätt ensam om just den beteckningen...

Posted: Mon Nov 24, 2014 10:10 pm
by Johannes
Gick det inte lite inflation i carrera benämningen när det begav sig...först 2,7 rs med sina 210 hk i sina olika utförande och sen året efter med de stora kofångarna, och så carrera rs 3,0, sen 3 liters carrerorna på 200 hk med k- jetronic.

I den vevan fanns det även en S med stora kofångare och kraftigt sänkt motoreffekt och långt ifrån s traditionen.

Eftersom det även fanns en turbo fick nog sc bli super carrera , s stod ju redan för super sen sommaren 1966.

De senare 3,2 liters carrerorna kallades alltid för carrera av porsche i broschyrer. De har ju ofta benämnts föt tretvåor, sannolikt för att inte överglänsa 2,7 rs som oftast är 21 hk svagare även om det finns tre olika märkeffekter , 204, 217 och 231.

Således skulle sc/rs egentligen heta super carrera/ renn sport!

Posted: Mon Nov 24, 2014 10:13 pm
by Johannes
Man kan ju tillägga att sc är homologerad som gruppe B i rallysammanhang, b207 vill jag minnas. Under fronthuven på carrera3,2 sitter det en klisterlapp typ 911sc.