Äntligen har de fått rätt pris............
Äntligen har de fått rätt pris............
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/po ... ORT&noec=1
Kan nog överväga att förtidspensionera mig igen.
Hazzan.
Kan nog överväga att förtidspensionera mig igen.
Hazzan.
Förstår dig
inte dåligt pris för en bil som går nästan 19.000 mil
Kändis bil eller?
inte dåligt pris för en bil som går nästan 19.000 mil
Kändis bil eller?
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
959:an i annonsen har gått 1.900 mil. Alla RS-modeller har stuckit iväg, även vattenkylt som 996 RS (682 ex), 997 RS (Mk1 1.909 ex, Mk2 ca 1.600 ex), 997 RS 4.0 (600 ex) etc. Relativt låga tillverkningstal och att den manuella lådans saga verkar vara all spelar nog också in.
http://www.classicdriver.com/en/car/por ... 004/280300
När det gäller luftkylt tror jag värdestegringen delvis består av att de nu har blivit bekräftade som något coolt att äga. De senaste åren har det kommit mängder av artiklar, bilder och blogginlägg i den riktningen. R Gruppe-gänget fick också stort genomslag. Det har gjort att MW, Singer, Paul Stephens och storskaliga renoveringsfirmor har kunnat etablera sig.
Och som vanlig knegare är det ibland svårt att greppa hur mycket pengar de rikaste faktiskt har som ska placeras i väl diversifierad portfölj.
Manfred Hering:
"Our customers come from all areas. We have enthusiasts with a complete collection or who want to optimise their current collection, but also wealthy people who want to spread the risk in their investment portfolios. We see some young entrepreneurs who prefer to buy an old instead of a new Porsche, or heirs who are looking for a good investment. We even get company owners who purchase a rare Porsche as collateral in their company.
/.../
A classic Porsche is an extremely sustainable investment. It has a great image, is fun to drive and is very reliable. You don’t suffer the depreciation of a modern Porsche and it’s relatively easy to resell the car and regain your capital. Currently, there is so much cash in circulation in the world market that there are no longer enough good cars to meet demand. And there tends not to be the same capital gains taxes to pay, when the asset is a car. In many countries there is also favourable taxation when using a classic car as a company car."
http://www.classicdriver.com/en/article ... early-911s
http://www.classicdriver.com/en/car/por ... 004/280300
När det gäller luftkylt tror jag värdestegringen delvis består av att de nu har blivit bekräftade som något coolt att äga. De senaste åren har det kommit mängder av artiklar, bilder och blogginlägg i den riktningen. R Gruppe-gänget fick också stort genomslag. Det har gjort att MW, Singer, Paul Stephens och storskaliga renoveringsfirmor har kunnat etablera sig.
Och som vanlig knegare är det ibland svårt att greppa hur mycket pengar de rikaste faktiskt har som ska placeras i väl diversifierad portfölj.
Manfred Hering:
"Our customers come from all areas. We have enthusiasts with a complete collection or who want to optimise their current collection, but also wealthy people who want to spread the risk in their investment portfolios. We see some young entrepreneurs who prefer to buy an old instead of a new Porsche, or heirs who are looking for a good investment. We even get company owners who purchase a rare Porsche as collateral in their company.
/.../
A classic Porsche is an extremely sustainable investment. It has a great image, is fun to drive and is very reliable. You don’t suffer the depreciation of a modern Porsche and it’s relatively easy to resell the car and regain your capital. Currently, there is so much cash in circulation in the world market that there are no longer enough good cars to meet demand. And there tends not to be the same capital gains taxes to pay, when the asset is a car. In many countries there is also favourable taxation when using a classic car as a company car."
http://www.classicdriver.com/en/article ... early-911s
Last edited by tomlin on Thu Jan 15, 2015 7:24 pm, edited 3 times in total.
Är övertygad att annonsören har lagt till en nolla för mycket.
Han var väl exalterad över att få in siffrorna 959 i priset..........
Det ska enligt mina kontakter vara 4-9 tillverkade s-modeller gjorda efter beställning, varav Jönsson har en av dem.
De Us s-modellerna var det 20 stycken som skickades till amerika, men de fick inte passera tullen och komma till sina kunder, trots att porsche satt in bur i dem, för att kalla dem tävlingsfordon.
De flesta av dessa skickades tillbaks till Stuttgart och såldes inom resten av världen.
S-modellerna saknar nivåregleringen och läderinredningen.
Plus påstod effektökning på 100 hk, vilket jag tror är en skröna.
Dagsvärdet är nog mellan 6-8 mille ute i världen och en s såldes i usa i november för 1,5 miljoner dollar på en auktion.
Nu i helgen har ytterligare en som försöker sälja sin på auktion i scottsdale.
Hazzan.
Han var väl exalterad över att få in siffrorna 959 i priset..........
Det ska enligt mina kontakter vara 4-9 tillverkade s-modeller gjorda efter beställning, varav Jönsson har en av dem.
De Us s-modellerna var det 20 stycken som skickades till amerika, men de fick inte passera tullen och komma till sina kunder, trots att porsche satt in bur i dem, för att kalla dem tävlingsfordon.
De flesta av dessa skickades tillbaks till Stuttgart och såldes inom resten av världen.
S-modellerna saknar nivåregleringen och läderinredningen.
Plus påstod effektökning på 100 hk, vilket jag tror är en skröna.
Dagsvärdet är nog mellan 6-8 mille ute i världen och en s såldes i usa i november för 1,5 miljoner dollar på en auktion.
Nu i helgen har ytterligare en som försöker sälja sin på auktion i scottsdale.
Hazzan.
En 959 "Komfort" såldes på auktion i USA i helgen för motsvarande 8,4 MSEK.
http://www.rmauctions.com/lots/lot.cfm?lot_id=1071740
http://www.rmauctions.com/lots/lot.cfm?lot_id=1071740
http://www.goodingco.com/vehicle/1988-p ... 9-sport-2/
Och en sport på en annan auktion.........
Hazzan
Och en sport på en annan auktion.........
Hazzan
Intervju med handlaren Laurent Auxiètre, FA Automoblie i Paris:
"What’s your view of the price escalation we’ve seen in recent years?
It’s down to speculative buyers, obviously, but it’s not something that really worries us. The market is still solid. The sums of money circulating in the world of classic cars is huge but, today, people know exactly what they’re buying, and what their precise requirements are. Two very similar-seeming cars can in fact be very different. A rare car, in perfect condition and from a prestigious marque, looking wonderful and with a sound engine – it’s not enough. You need something more, something that other cars don’t have, such as a history, a provenance, some important literature, manuals, proof of the service history, the original tool kit, Classiche certification when it’s a Ferrari, along with matching numbers and colours. All good cars have already risen in value, but there will always be some buyers seeking the very pinnacle."
http://www.classicdriver.com/en/article ... automobile
"What’s your view of the price escalation we’ve seen in recent years?
It’s down to speculative buyers, obviously, but it’s not something that really worries us. The market is still solid. The sums of money circulating in the world of classic cars is huge but, today, people know exactly what they’re buying, and what their precise requirements are. Two very similar-seeming cars can in fact be very different. A rare car, in perfect condition and from a prestigious marque, looking wonderful and with a sound engine – it’s not enough. You need something more, something that other cars don’t have, such as a history, a provenance, some important literature, manuals, proof of the service history, the original tool kit, Classiche certification when it’s a Ferrari, along with matching numbers and colours. All good cars have already risen in value, but there will always be some buyers seeking the very pinnacle."
http://www.classicdriver.com/en/article ... automobile