Page 1 of 1

Startmotor klickart

Posted: Sat Feb 28, 2015 12:15 pm
by 9111974_Stockholm
Hej

Har problem med att startmotorn klickar när jag försöker starta bilen. Har en 911a från 1974. Innan jag ringer en mek tänkte jag höra om det finns någon har tips alternativt kan hjälpa till på plats för en slant i näven. Läste att det kan vara solenoiden som låst sig och att det kan hjälpa att slå på startmotorn, men kommer inte åt ordentligt.

Tackar!

Posted: Sat Feb 28, 2015 1:19 pm
by nikke911
Fettet i startmotorn brukar bli som tjära med tiden.Plocka ner startmotorn och rengör den invändigt och smörj sedan med färskt fett så ska nog problemet vara löst.

Posted: Sat Feb 28, 2015 3:00 pm
by HenrikL
Om det inte är startmotorn kan det vara eldelen av rattlåset som börjar bli dålig eller dålig jordning mellan kaross och växellåda.

Posted: Sat Feb 28, 2015 3:08 pm
by 9111974_Stockholm
Ok, tack för tipsen. Misstänkte också batteriet först men det är laddat. Kan nog vara fettet som behöver bytas. Man hör att startmotorn går igång så kopplingen till den är nog ok. Dock klickar det i den när man vrider om. Dök upp nu när bilen hade stått ett tag...

Posted: Sat Feb 28, 2015 4:30 pm
by Johannes
Går starten?, eller läser jag för fort ...

Posted: Sat Feb 28, 2015 4:46 pm
by 9111974_Stockholm
Det låter som att startmotorn surrar igång när man vrider till strömmen, men sen kommer klicket när jag vrider om helt. Kanske förändrar bedömningen av problemet?

Posted: Sat Feb 28, 2015 5:18 pm
by pcs12234
Det är nog bränslepumpen som surrar när du vrider på tändningen, det ska den göra för att bygga upp bränsletrycket. Den är solenoiden den klickar i när du vrider nyckeln till startläget.

Låter som att startmotorn behöver plockas ner för översyn. Men prova att låta en kompis knacka på den med skaftet på en hammare eller liknande medans du vrider på nyckeln.

Posted: Sat Feb 28, 2015 5:20 pm
by 9111974_Stockholm
Ok, jag blottar min okunskap. :) Det löser sig på något sätt. Tack för hjälpen.

Posted: Sat Feb 28, 2015 7:27 pm
by Dutch
Som komplement till tidigare förslag,
jag gillar inte att hela solenoidströmmen skall gå genom tändningslåset. Med gott resultat på andra gammelbilar främst då spänningsfallet blivit för stort över tändningslåset så har jag kopplat in ett relä så att endast en styrström går över tändningen..

Ett enkelt kopplingsschema i ord för ett standard relä.
30 / ständig 12V grova kabeln på startmotorn.
87 / till solinoiden
86 / tändninglåset, tidigare till solenoiden
85 / jord.

Funkar inget av tidigare förslag så leta på ebay efter en ministarter.

Bosse

Posted: Sat Feb 28, 2015 9:49 pm
by Christoffer E
Innan du river startmotor - kabla ett extra batteri och gör ett startförsök alt testa med ett annat bekräftat fräscht batt. Knasiga saker kan hända med batterier om dom står länge eller laddas med dåliga laddare.

"Ask me how I know..." :-D