Page 1 of 1

Besiktning CO halt

Posted: Wed May 13, 2015 11:26 am
by insw
Då var det snart dax för besiktning och min (bilens) CO värde är inte att leka med
Förra gången tittade besiktningskillen bort och godkände.
Tips som jag fått tidigare är:

Varmkör ordentligt
K sprit i mängder

Finns fler knep?
E 85 säger endel är bra men funkar det i våra bilar med MFI?

Re: Besiktning CO halt

Posted: Wed May 13, 2015 2:18 pm
by Dutch
Jag anser att rätt CO-värde är rätt effekt. så att bara hälla i Sprit med lägre värmevärde faller för mig.
Mätning utförs på tomgångsvarvtal och Förgasare har justerskruvar så skruva in 1/4 varv åt gången lika mycket på alla funkar oftast förutsatt att flotörnivån är inom rimliga gränser om besiktningsmannen inte är stressaad.

På MFI är det oftast inte pumpen/regulatorn.
Viktigt med luftfilter.
tändning.
Bimetallbrickorna.

För att "bara få igenom" så är nog det enklaste att justera stången mellan pump och gasspjällsreglagen (den som skall vara 114mm).

Jag fick själv ombes för för hög CO-halt och igår kom Gunson CO-mätare (ca 1300kr) så i helgen skall jag mäta och justera.
Enligt Porsches manual så skall kontroll även ske med 7% pådrag vid 2500rpm 2:ans växel, vet inte riktigt hur jag skall utföra det, sambon på moped bakom?
Skall även mäta före och efter som jag ställer tändningen.

-Bosse

Re: Besiktning CO halt

Posted: Wed May 13, 2015 3:27 pm
by Calle
Bosse, utveckla gärna lite kring att justera 114mm-stången för att klara besiktningen. Det låter intressant. Jag hade ett litet helsike sist :D

/Calle

Re: Besiktning CO halt

Posted: Wed May 13, 2015 3:58 pm
by insw
Jaaa tack utveckla gärna varför man ska justera 114mm stången

Re: Besiktning CO halt

Posted: Wed May 13, 2015 4:09 pm
by Dutch
114 stången ger signal till regulatorn om vilket pådrag som gäller så lurar man regulatorn att ett mindre pådrag gäller så ger pumpen mindre bränsle. Stången skall kortas för att pumpen skall ge mindre.
Obs det är inte riktigt att göra så här.
Bosse

Re: Besiktning CO halt

Posted: Thu May 14, 2015 6:43 am
by peterc
Det är bättre att justera på huvudskruven än att pilla på stången om den nu har rätt längd. Reglaget till pumpen ska börja röra sig någon tiondels millimeter före armarna till spjällen. Ladda ner en manual till MFI från rymden. Se till att tändning och brytaravstånd är rätt först.

Re: Besiktning CO halt

Posted: Thu May 14, 2015 7:17 am
by Dutch
Jag instämmer med Peter det är inte rätt att pilla på stången.
Nämnde det endast som en möjlig fix vid besiktningen om CO-halten behöver justeras temporärt.
Mekaniska reglersystem skall inte ändra sig med tiden har det varit riktigt en gång så är det oftast något annat som tändning ventilspel eller något annat som har förändrats.
Bosse

Re: Besiktning CO halt

Posted: Sat May 16, 2015 12:29 am
by Thord
Besiktigade min bil idag, dom senaste gångerna har den legat runt 3 i CO. Men idag chockade den med 1,2 CO.
Image
Skruvar loss insexskruven för att komma åt huvudskruven och försöker se vilket sorts verktyg som krävs för justering då ser jag att vaccumslangen till tändförställningen har spruckit.
Image
Fixar vaccumläckan och struntar i justerskruven så länge, bilen går lite bättre med vacuumet fixat men det är ingen dramatisk skillnad. Gör egna CO tester och ser att CO halten är 3,3 med vacuumslangen lagad.
Image
För kul skull tar jag bort vacuumslangen på fördelaren och testar CO igen och då visar min mätare 0.97.
Image
Jag kan nog öka lite på huvudskruven men är det någon som vet vad för sorts verktyg som behövs för justeringen?

/Thord

Re: Besiktning CO halt

Posted: Sat May 16, 2015 10:55 am
by HenrikL
Cool SnapOn gasanalysator!

Såg när de lanserade den, men konstaterade att den var lite över min budget.

Re: Besiktning CO halt

Posted: Mon May 18, 2015 6:08 pm
by Thord
Kanske lite overkill för hemmabruk, men jag är supernöjd med gasmätaren dom gånger jag har använt den.

/Thord

Re: Besiktning CO halt

Posted: Mon May 18, 2015 8:28 pm
by peterc
För att ge sig på huvudregleringen.
1. Inget för den fumlige.
2. Ta av luftrenaren.
3. Skruva ur insexskruven utan att tappa ner den på motorn.
4. Sätt in en vanlig spårskruvmejsel
5. Lokalisera spåret i skruven
6. Vrid medurs för att magra ut. Det är sex hack per varv. Kräver viss känsla.
7. Vrid inte mer än två hack utan att mäta. Påverkar hela registret.
8. Sätt tillbaka insexskruven.
9. Provkör.

Re: Besiktning CO halt

Posted: Mon May 18, 2015 10:44 pm
by Olle
Besiktigade i lördags med gott resultat!
Gjorde precis som i Peters beskrivning.
Ställde ner (vred medurs) 3 hack och åkte till Bilprovningen som mätte 1,2 CO.
Hemma igen letade jag fram min Gunson mätare som inte är något under av precision.
Efter kalibrering visade den värden mellan 1,0-1,5 vilket i alla fall var inom rätt härad.
Ställde upp två hack vilket gav värden mellan 3,0 - 3,5.
Har inte provkört någon längre sträcka ännu men tänkte testa att åka med denna inställning.
Kanske lite magert men om motorn känns kraftfull och går utan problem är det väl ok?

/Olle

Re: Besiktning CO halt

Posted: Thu May 28, 2015 6:31 pm
by insw
Jaha idag besiktning
CO halt 6,4 trots
Ny olja
Nya stift
Skruvade ner pumpen medurs 2varv
10l k-sprit

Någon som vill köpa en skitbil

Re: Besiktning CO halt

Posted: Fri May 29, 2015 10:21 am
by peterc
insw wrote:Jaha idag besiktning
CO halt 6,4 trots
Ny olja
Nya stift
Skruvade ner pumpen medurs 2varv
10l k-sprit

Någon som vill köpa en skitbil
Menar du två varv?

Re: Besiktning CO halt

Posted: Fri May 29, 2015 1:08 pm
by insw
två vara och tyckte mig höra någon form av klick två ggr, nu har jag beställt en EGEN
CO mätare

Re: Besiktning CO halt

Posted: Fri May 29, 2015 2:18 pm
by rbd
Om det hjälper att justera längden på 114mm länkarmen närmast pumpen så är länkaget feljusterat. När alla späll är helt stängda så skall även armen på pumpen vara helt i botten. Om den inte är det går det aldrig att få ner CO-halten till rätt nivå.

//Roger

Re: Besiktning CO halt

Posted: Fri May 29, 2015 2:38 pm
by insw
Men när alla själen är stängda och axeln är 114 mm, då har jag läst i MPI manualen att man ska skruva in stopp skruven 1 1/2 varv för varje cyl vilke gör att spället står lite öppet?

Re: Besiktning CO halt

Posted: Fri May 29, 2015 2:52 pm
by rbd
Det är fel. Spjällen skall vara helt stängda. Stoppskruvarna skall bara skruvas in så mycket att spjället inte tar i för hårt mot insuget så att du får mekanisk nötning. Luftflödet på tomgång justeras enbart med luftskruvarna. Ett vanligt fel är att bussningarna till gasspjällen är slitna och släpper in tjuvluft.
När du justerar in länkaget så börjar du vid pumpen. Den skall vara i botten och första länkarmen skall vara 114 mm. Därefter anpassar du alla andra länkarmar efter det så att alla spjäll öppnar exakt samtidigt.
Jag har sett ett antal pumpar som har fått en justerskruv monterad för att ställa in "nolläget" på gasarmen. Om det sitter en sådan på pumpen så måste den tas bort innan justering ska göras så att pumpen verkligen är helt stängd.

//Roger

Re: Besiktning CO halt

Posted: Fri May 29, 2015 4:56 pm
by insw
TACK för dessa råd, Roger

Re: Besiktning CO halt

Posted: Tue Sep 01, 2015 1:14 pm
by insw
Ja då var det klart efter semester tog jag tag i alla råd
dvs Rogers råd och justerade pumpen med 2 hack i taget och sen provköra.

Så igår var jag och besiktigade och fick 9,8 i CO men hade en cool gubbe som hade varit med förr
vi tog en sväng på 3 km, bilen har aldrig gått så snabbt kan jag säga och väl tillbaka på besiktningsstation
visade den på 2,4 i CO, blank protokoll. Nu får man väl skruvat upp två hack så att den går ännu bättre.

Re: Besiktning CO halt

Posted: Tue Sep 01, 2015 3:00 pm
by peterc
insw wrote:Ja då var det klart efter semester tog jag tag i alla råd
dvs Rogers råd och justerade pumpen med 2 hack i taget och sen provköra.

Så igår var jag och besiktigade och fick 9,8 i CO men hade en cool gubbe som hade varit med förr
vi tog en sväng på 3 km, bilen har aldrig gått så snabbt kan jag säga och väl tillbaka på besiktningsstation
visade den på 2,4 i CO, blank protokoll. Nu får man väl skruvat upp två hack så att den går ännu bättre.
Av det här lär man sig att det är VARM motor som gäller och så lyder också deras instruktion. Så första läget om man får problem är att åka ut och varmköra (belasta ordentligt), och sedan mäta DIREKT.
Jag är inte alls förvånad över det som du beskrivit!