Page 1 of 1

Registrera/besiktiga bil med trimmad motor

Posted: Wed Nov 25, 2015 5:29 pm
by 9111974_Stockholm
Hej,

Står inför beslut att bygga om min 1974a 911 med 2,7-liters CIS-motor till Weberförgasare, nya kolvar, nya kammar, etc, vilket kommer öka effekten från 150 hp till ca 230 hp. Kommer behöva registrera om bilen eftersom jag har installerat halvbur. Har försökt läsa mig till om effektökningen kan göra att bilen inte blir godkänd för gata och även om det kan bli problem med besiktningen. Har förstått att bilar innan 1975, d.v.s. min bil, är undantagna från utsläppsregler och regler för motorbyte och -ombyggnad så länge man håller sig inom effektgränserna. Men vad är dessa och gäller de även utpräglade sportbilar som Porsche som bevisligen tål hög effekt?

Någon som har kunskap eller erfarenheter?

Tack!

Calle

Re: Registrera/besiktiga bil med trimmad motor

Posted: Wed Nov 25, 2015 8:23 pm
by 1973 RSR
Besiktningen lär inte kunna urskilja om du har några fler hästkrafter men du kan regbesikta med 231hk max. Det kräver intyg från Svenska VW, 3,2 bromsar eller motsvarande och krängningshämmare.

Re: Registrera/besiktiga bil med trimmad motor

Posted: Wed Nov 25, 2015 9:50 pm
by laxen911
1973 RSR wrote:Besiktningen lär inte kunna urskilja om du har några fler hästkrafter men du kan regbesikta med 231hk max. Det kräver intyg från Svenska VW, 3,2 bromsar eller motsvarande och krängningshämmare.
Jag kan komplettera ovanstående med följande svar jag nyligen fick från VW ang. intyg för en äldre 911 med 3.2 liters motor:

"För en maximal effekt på 231hk/170kW ska detta finnas monterat på bilen från en 3,2 liters bil.

Bromsar: Frambromsar minsta storlek skall vara 282x24mm och bakbromsar minsta storlek skall vara 290x24mm.

Fjädring: stötdämpare, krängningshämmare och drivaxlar.

Minsta däckdimensioner: Fram 185/70 R 15 eller 195/65 R 15 på fälg 6Jx15 och bak 215/60 R 15 på fälg 7Jx15.

Växellåda: Utväxlingsförhållanden samt med oljekylning.

Motor: Frontmonterad oljekylare."

Re: Registrera/besiktiga bil med trimmad motor

Posted: Thu Nov 26, 2015 9:32 am
by Jakesta
Du lär inte få problem på vanlig besiktning iaf, de bryr sig sällan om man trimmat så gammal bil.

Halvbur ska inte behöva reg bes heller? Bara helbur vad jag vet.

Re: Registrera/besiktiga bil med trimmad motor

Posted: Thu Nov 26, 2015 12:09 pm
by Jesse
Har personligen aldrig haft några problem med halvbur/båge. Motoreffekten är nog heller inga problem så länge det ser någorlunda tidsenligt ut.

Re: Registrera/besiktiga bil med trimmad motor

Posted: Thu Nov 26, 2015 3:24 pm
by blomman
De skulle kunna ha rätt att bråka om halvbur om den är registrerad för 3st passagerare. Annars skall den inte vara något problem.

Re: Registrera/besiktiga bil med trimmad motor

Posted: Thu Nov 26, 2015 3:48 pm
by MagnusW
laxen911 wrote: Jag kan komplettera ovanstående med följande svar jag nyligen fick från VW ang. intyg för en äldre 911 med 3.2 liters motor:
Vem pratade du med på VW om det?

Re: Registrera/besiktiga bil med trimmad motor

Posted: Thu Nov 26, 2015 9:29 pm
by 9111974_Stockholm
Stort tack för alla svar!