Som jag ser det är det är största problemet med 915 att det är en gammal konstruktion och lådtypen med den lösning på synkringar klarar inte bra kemiskt uppbyggda syntetoljor med hög filmstyrka vilket medför att pinjong ger upp som bilden ovan visar (på trimmade bilarmed greppvänliga däck), det spelar ingen roll om du förstärker och kastar 100 000:- på lådan så kvarstår problemet. Och ja det är inte svårt att komma upp i den summan om man gör det riktigt.
Man skulle kunna bygga om till dogringsystem på 915 och slopa synkringar och därmed kunna använda syntetolja med högre filmstyrka? Personligen skulle jag även då använda Omegaoljan. Med dogring blir lådan snabbväxlad och det finns dogring till snedskurna drev med så man slipper oljud som rakskurna drev ger.
Omega 690 Super EP GL7 75W-90 är den absolut bästa oljan för 915, den oljan har hög filmstyrka, minskar friktion och därför går lådan inte varm, den klättrar dessutom så alla delar smörjs.
https://www.youtube.com/watch?v=WtZyNbiZaao
Har sett andra bilar (ej Porsche) som haft skrapande lådor och där lådan blivit tyst utan skrap med Omega 690 Super EP.
Jag rekommenderar den oljan till ALLA som kör med 915-låda oavsett om det är originalbil eller trimmad. Visst den är dyr men den behöver inte bytas så det är en engångskostnad.
Perry säljer Omega 690 Super EP GL7. (75W90)
Finns även här:
https://www.kullagret.com/product/omega ... ep-hi-tech
PS. läs gärna omdömen i länken ovan, speciellt vad det gäller skotern och värmeutveckling.
Enligt Perry har Åke "Bryggarn" haft problem med växellådshaveri men när han gick över till Omega 690 Super EP har det fungerat.
OBS det finns flera stycken modeller av Omega 690-oljor, var säker på att det är Omega 690 Super EP GL7. (75W90) som används.
Magnesiumlådan har infrästa stålförstärkningar i lagerlägen invändigt, det har inte aluminiumlådan men aluminiumlådan är starkare i övrigt så det är ett bättre utgångsobjekt om man planerar att kosta på en 915 och förstärka den (man fräser då bla i stålförstärkningar i lagerlägen+ en massa andra åtgärder).
8:35 är bästa utväxlingen på en 915 vad det gäller styrka.
Hur kul är det att ha en bil som går riktigt bra men att man är tvungen att köra försiktigt bara för att lådan inte håller?
Visst är det mycket pill att montera en G-50, men det är den rätta vägen att gå om man har en snabb bil.. Pinjongen på G50 har en annan ingreppsvinkel (kl 8 ) och det ger större kontaktyta att fördela ut tryck på jämfört med 915 där pinjongens ingreppsvinkel mot kronhjul ligger vid kl 9, G50 är även bättre tilltagen i dimensioner vilket också påverkar vikten negativt.