Page 1 of 1

Ratt - Orginal eller annan. Diameter?

Posted: Tue Jul 26, 2016 7:54 am
by Anders HQ
Hej, vad är ytterdiametern på en orginalratt? Någon som kan kolla i sin bil?
Jag har en sportratt som skymmer bla. hastighetsmätaren. Skulle vilja ha mer orginalsize på ratten.
Någon som kan tipsa om någon stilren ratt som passar om man vill hålla budgeten nere och spara inköpet av orginal för många tusenlappar till ett annat år?

Tacksam för svar o tips.
Mvh Anders

Re: Ratt - Orginal eller annan. Diameter?

Posted: Tue Jul 26, 2016 9:41 am
by tomlin
400 mm, RS och 914 hade 380 mm (LWB). Tror att SWB hade 420 mm.

Re: Ratt - Orginal eller annan. Diameter?

Posted: Tue Jul 26, 2016 11:19 am
by henca
Visserligen lite beroende på i vilket skick bilen är för övrigt (eller skall bli), men ekonomiskt tror jag inte att du förlorar något på att lägga några tusenlappar extra på en original-ratt. Bilar i original-skick brukar värderas högre och en ratt som inte är original kan dra ned bilens värde.

Men det är din bil och dina pengar och du skall välja det som du tycker känns bäst. Om du inte har några planer på att sälja bilen spelar det ingen roll hur den värderas ekonomiskt.

m v h Henrik

Re: Ratt - Orginal eller annan. Diameter?

Posted: Tue Jul 26, 2016 4:22 pm
by Anders HQ
Tack för måtten Tomlin.

Ja Henrik du har helt rätt, men eftersom jag tänkt behålla bilen till pension minst och det är 20 år kvar så tänkte jag att orginalratten kan vänta några år...

Men jag vill inte ha någon vulgär eftermarknadsratt. Tänkte att någon kanske har tips på gammelbilsratt som passar på splinesen och i stil. Kanske gammal VW, Opel eller Volvo som man kan få för en 500'ing...? Får man säga sånt på det här forumet? ? ? :D

Re: Ratt - Orginal eller annan. Diameter?

Posted: Fri Jul 29, 2016 11:41 pm
by petter
Anders HQ wrote:Tack för måtten Tomlin.

Ja Henrik du har helt rätt, men eftersom jag tänkt behålla bilen till pension minst och det är 20 år kvar så tänkte jag att orginalratten kan vänta några år...

Men jag vill inte ha någon vulgär eftermarknadsratt. Tänkte att någon kanske har tips på gammelbilsratt som passar på splinesen och i stil. Kanske gammal VW, Opel eller Volvo som man kan få för en 500'ing...? Får man säga sånt på det här forumet? ? ? :D
Det tycker jag absolut man får säga , våra bilar har ökat i värde och fina orginal renoveringar är ju alltid svårslagna men min börs räcker inte alltid till plus att lite variation lr personlig prägel är ju alltid roligt. höll på med 356or på nittiotalet och då hade 356 klubben en lång lista på delar man kunde "låna" från bl.a. Saab och vw , vore kanske nåt vi skulle kunna göra här?

Re: Ratt - Orginal eller annan. Diameter?

Posted: Sat Jul 30, 2016 5:40 pm
by Jesse
Mitt råd är att köpa en Porscheratt, det behöver inte kosta mycket.

Att börja krångla med nav och eftermarknadsratt blir snabbt lika dyrt.

Re: Ratt - Orginal eller annan. Diameter?

Posted: Tue Aug 02, 2016 1:27 pm
by MagnusW
Jag tycker problemet med stora originalrattar är att de verkligen är skitstora.
Jag får inte plats med benen under ratten i en earlybil.

En klassisk tidstypisk 3 ekrad prototipo tycker jag aldrig kan bli fel.

Re: Ratt - Orginal eller annan. Diameter?

Posted: Sun Aug 07, 2016 9:40 am
by Ivar82

Re: Ratt - Orginal eller annan. Diameter?

Posted: Thu Aug 11, 2016 10:31 pm
by Anders HQ
Tack för tipset. Det ska kollas...