Coupé eller Targa?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
User avatar
Henk
Posts: 55
Joined: Mon Oct 23, 2006 11:48 am

Coupé eller Targa?

Post by Henk »

Hej och tack ännu en gång för all hjälp hittills.

Jag har alltid föredragit Targa före Coupé även fast Coupèn kanske har snyggare linjer. Men det är ändå något speciellt med den silvriga bågen som löper över hela bilen som gör att den är att föredra. Men jag är ändå tveksam till om jag vill ha en Targa över en Coupé därför har jag följande frågor:

Ni som har Targa vad gör ni med taket när ni är ute och kör längre sträckor?

Om man har hittat en Targa i skick 3/5 och en Coupé i skick 4/5 vilken skulle ni föredra?
Att tilläga kan man väl säga att jag inte är händig överhuvud taget, visst jag kan skruva fast och ta isär saker men knappast mecka med förgasare , växellådor etc etc.

Tacksam för hjälp. Till sommaren SKA jag också vara early911 ägare!
----------------------------------------------------------
Vill bygga 911 ST/RSR fast jag kan inte bygga själv, antar att jag måste jobba hårdare så att någon kan bygga den åt mig...
User avatar
tomas 911 67
Posts: 299
Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
Location: Lidingö

Post by tomas 911 67 »

Ja tar aldrig bort taket ,är sugen på en C.Men det beror väl på hur mycket hår man har på huvudet.Kolla in ALF o dom andra grabbarna Kort hår= coupe. Targa=yvigt o fluffigt. En liten fundering bara.
TARGA=BARA LITE SPORTIG
COUPE=SPORTIG NÄSTAN RACER
:lol:
User avatar
tomas 911 67
Posts: 299
Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
Location: Lidingö

Post by tomas 911 67 »

Glömde en sak
912 oavsätt modell=Klart coolast i stan.
Jaha nu får man väl skit för det här. :lol:
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Eftersom jag haft både Targa och kupé tar jag mej friheten att leka expert. :oops:

Ja kupé är snyggare, men silvrig Targabåge är också snyggt.

I valet mellan en lite sämre Targa och en lite bättre kupé ska man tänka på att en Targa som körts hårt är ganska uppmjukad i karrossen och är svajig och skramlig (min hade gått i fjällen, buskörd på dåliga grusvägar.) En kupé är mycket vridstyvare.

Det är inget problem att fälla ihop targataket och ha det i framluckan eller i baksätet. Har ialla fall klarat av en längre semestertripp med Targa (innan ungar och sånt förstås).

Jag tycker du ska fortsätta vara öppen och köpa en bil du gillar oavsett modell. Det vimlar ju inte direkt av S:ar.

Hälsningar
Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

En bild säger mer än tusen ord ... :lol:

Image
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Henk
Posts: 55
Joined: Mon Oct 23, 2006 11:48 am

Post by Henk »

Hej

Tack för alla tips och råd. Det lutar mer och mer åt en Coupé, dels tycker jag linjerna är snyggare på den sen är det nog enklare att få tag i en sund bil om jag letar efter Coupé istället för Targa.

Jag har hittat en bild på följande bil som jag anser vara helt ultimat när det gäller färg/stil osv.

Image

Vad tror ni det är för årsmodell på den? Kan ni se om det är en "äkta" R eller bara en S med lite R detaljer?
----------------------------------------------------------
Vill bygga 911 ST/RSR fast jag kan inte bygga själv, antar att jag måste jobba hårdare så att någon kan bygga den åt mig...
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

Någon äkta R är det inte, den har bla helt andra baklysen. Jag gissar på en -68 L.
Karl-ove
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Instämmer, jäkligt cool stil. 8)
En amatörspaning är att det rör sig om ett äldre bil med lite senare detaljer. Den lilla (öppningsbara?)rutan på förar dörren hör nog till dom lite äldre bilarna medan S spoilern i framkant hör till typ år 72 och 73. Vad heter färgen, någon som vet?
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Henk
Posts: 55
Joined: Mon Oct 23, 2006 11:48 am

Post by Henk »

Om det är en 68L så är det förmodligen 6809 018 Tangerine som är färgen.

http://www.356-911.com/modelinfo/911col ... olours.htm

Jag har sett en del 911S med dubbla avgasrör bak och en del med enkla, hur är det? Är dom ombyggda eller fanns det med dubbla i original?
----------------------------------------------------------
Vill bygga 911 ST/RSR fast jag kan inte bygga själv, antar att jag måste jobba hårdare så att någon kan bygga den åt mig...
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Skumt :? Ventilationsruta OCH lång hjulbas. Eller var det så 68? Cool stil i alla fall.

911R gjordes väl 67 med kort hjulbas plastrutor, och en massa specialdetaljer.

http://www.early911.co.uk/historic/html/911r.html

Tommy

Image
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

tommyrecaro wrote:Skumt :? Ventilationsruta OCH lång hjulbas.
Ser ut att vara den senare, lite tjockare durant backspegeln va? Ligger nära tillhands att gissa på 2,4 S 1972 men med en gammal ventilationsruta som är eftermonterad. 72 tror jag att S hade spoler i fram, men fortfarande utan svart runt blinkerslamporna , eller?

Henk, fans det någon bild från andra sidan av bilen som ev kan avslöja ett olje påfyllnings lock? Skulle det sitta en lucka där är vi ju säkra på att det är en 72:a och då kan vi andas ut och böra sova ordentligt på nätterna igen! :lol:

Mvh

Mr Watson
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Henk
Posts: 55
Joined: Mon Oct 23, 2006 11:48 am

Post by Henk »

Nej det är tyvärr den enda bilden jag har...

Jobbigt att man har höjt sina krav nu, lär ju inte bli enklare att hitta en bil som passar!

Hade inte 69 orna lång hjulbas? för jag tror dom hade de främre ventilationsrutorna (har sett en del bilder på det).
----------------------------------------------------------
Vill bygga 911 ST/RSR fast jag kan inte bygga själv, antar att jag måste jobba hårdare så att någon kan bygga den åt mig...
User avatar
Stefan
Posts: 151
Joined: Sat Aug 13, 2005 12:22 pm
Location: Djursholm

Post by Stefan »

Litet detektivarbete ger vid handen att bildens namn; 9110301536.jpg torde vara ett chassinummer. Och bilen är enligt early911s.com en:

1970, S, Coupe, blutorange/ bloodorange, 9110301536, ss sr leather, restored, Kaiserslautern (Germany).

Med ventilationsruta, tydligen...
Stefan
FD: 911T 2.0 Coupé 1969
Bahamagelb 6805
User avatar
Henk
Posts: 55
Joined: Mon Oct 23, 2006 11:48 am

Post by Henk »

Haha, inte illa!

Någon som vet hur det ligger till med avgasrören? Var det en "option" man kunde välja? Att få dubbla alltså?
----------------------------------------------------------
Vill bygga 911 ST/RSR fast jag kan inte bygga själv, antar att jag måste jobba hårdare så att någon kan bygga den åt mig...
Guest

targatak

Post by Guest »

[quote="Henk"]Hej och tack ännu en gång för all hjälp hittills.

Jag har alltid föredragit Targa före Coupé även fast Coupèn kanske har snyggare linjer. Men det är ändå något speciellt med den silvriga bågen som löper över hela bilen som gör att den är att föredra. Men jag är ändå tveksam till om jag vill ha en Targa över en Coupé därför har jag följande frågor:

Ni som har Targa vad gör ni med taket när ni är ute och kör längre sträckor?


Lämnar det hemma. :lol: börjar det regn ,blåser det ju över ,så länge man inte stannar.
kjell
Last edited by Guest on Sun Nov 05, 2006 7:29 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Henk
Posts: 55
Joined: Mon Oct 23, 2006 11:48 am

Post by Henk »

Jo självklart köper jag en bil innan om jag får tag på en men det visar sig inte helt enkelt eftersom man har blivit mer kräsen ju mer man söker (tyvärr).
----------------------------------------------------------
Vill bygga 911 ST/RSR fast jag kan inte bygga själv, antar att jag måste jobba hårdare så att någon kan bygga den åt mig...
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Snabbaste sättet att se skillnad på stilbytet mellan 68/69 då den långa hjulbasen kom är att studera hjulhuset bak. Avståndet mellan torsionstavsluckan och skärmkanten är mycket längre på 69 an.

Och skärmkanterna kragades ut betydligt mer.

911R hade helt egna skärmkanter, fanns dessutom att köpa lösa för skärmkantsbyte i samband med tävling och ökad spårvidd. R bilarna är formellt 68or. De har chassienummer i 68 års serie. I stort sett allt skiljer på en R. Om man vill så var S landsvägsversionen.

kanske meningslösta att ens försöka spalta upp, kopplingen var väldigt speciell - har en liggande. Svänghjul som en sweitzerost och speciell startmotor med annan delning. Titanstakar, mindre kylfläkt. Väldigt stora ventiler. Dubbeltändning. Så här kan man hålla på hela natten...

Har försäljningsbladet från Genevesalongen -68 på 911R. En del av er har kanske sett det i PÄ, där det fanns en scannad version för något år sedan.

För övrigt så är det ganska stor skillnad för kalenderbitaren mellan mod 67 och 68. fast det blir ju utanför den blodorange bilen som det började med.

/AJ
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Johannes wrote:Snabbaste sättet att se skillnad på stilbytet mellan 68/69 då den långa hjulbasen kom är att studera hjulhuset bak. Avståndet mellan torsionstavsluckan och skärmkanten är mycket längre på 69 an.
Image
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Tydlig bild!

Den där smala husvagnslisten på den gula är nog inte original...men de är lätta att montera jämfört med de breda som kom på 68S och sedan hängde med tom -73

/AJ
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Targa vs. Coupe!

Klart du skall ha en targa!

Men din frâga blir ganska snabbt en ekonomisk verklighet:
Om man har hittat en Targa i skick 3/5 och en Coupé i skick 4/5 vilken skulle ni föredra?
Targa "skall" vara 10% billigare och det "borde" skilja 30-40% mellan en 3=bruksskick och 4=renoverad helt eller delvis i gott bruksskick.

Nu är det enligt min erfarenhet svârare att hitta fina targor än coupeer och priset beror ALLTID pâ den individuella bilen och inte pâ vad andra betalat eller begär i tyskland... :wink:

Men tänk pâ att även en 40% billigare klass 3 nog kommer att bli dyrare än en klass 4 innan du är klar. Har du inte till en klass 4 är det ju kul att kunna köra undertiden man förbättrar en klass 3 bil (ungefär som vi alla gör) men det blir inte billigare!

Var extremt försiktig eller pruta vâldsammt om klass 3 betyder att bilen saknar "svâra" delar, läs: Högtalarhâl i dörrsidorna, inga fina dörrfickor (15.000.- kronor att köpa nya), insputningspump (dvs. förgasare pâ en E eller S, 35-40.000 att köpa).

Du hittar aldrig sânt i gott skick pâ e-bay/blocket!

There´s NO such thing as a free lunch! som den gode Milton säger!

Lycka till!





[/quote]
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
Henk
Posts: 55
Joined: Mon Oct 23, 2006 11:48 am

Post by Henk »

Tack ännu en gång för alla tipsen. Jag har verkligen lärt mig massor sen jag började "hänga" här på Early911, det verkar vara en brunn av kunskaper.

Min smärtgräns på det initiala utlägget ligger runt 280-300 (borde väl vara rimligt att kunna hitta en "ok" för det?) sen är det ju bara "kul" att alltid ha något att behöva byta och pyssla med.

Det är ju lite av charmen med att ha en gammal bil. :P
----------------------------------------------------------
Vill bygga 911 ST/RSR fast jag kan inte bygga själv, antar att jag måste jobba hårdare så att någon kan bygga den åt mig...
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Kanske ingen 4:a men ändå... :wink:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche- ... dZViewItem
Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
Henk
Posts: 55
Joined: Mon Oct 23, 2006 11:48 am

Post by Henk »

Hehe nej inte direkt. Lite för mycket jobb på den...
Sen stämde ju inte motorn riktigt in eftersom den kommer från en 1972 911T.

I mina ögon var det dock en evighet i garaget (jag skulle aldrig lyckas) innan den rullade...

Kul tips iof.
----------------------------------------------------------
Vill bygga 911 ST/RSR fast jag kan inte bygga själv, antar att jag måste jobba hårdare så att någon kan bygga den åt mig...
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Den här då? :D Precis bilen i början av tråden. Det är bara att köpa dekaler.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche- ... dZViewItem
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Åh va prydlig den såg ut. BTW Älskar bilden där säljar, ganska handfast, bevisar att donkraften är i god kondition. :lol:
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Post Reply