alexander wrote: ↑Tue May 26, 2020 7:37 pm
Kan detta elschema verkligen stämma? Förstår inte hur CDI, spole eller fördelare får någon ström att skicka vidare?!
Högspänningsdelen från spolen till fördelarna är inte med.
Ett tjut jag med andra ord inte skulle missa?! Trodde det var pumpen i min 3:0:a tidigare. Så Mao inget tjut=kaputt?
Något lätt sätt att testa? Köpte denna av någon i kretsen men som fungerande...
Precis, om inte din hörsel är tokpaj så missar du det inte. Dentjuter/piper så fort man vridet på tändningen, jag antar så fort den får spänning.
Kolla med Fredrik Görander här på forumet, han testar och lagar CDI-boxar.
Jag förstår det som så, att när c får jordning in i boxen genom att brytarspettsarna går samman utlöser det en signal via a till spolen som skjuter av en impuls till fördelaren. Testade att koppla samman ett tändstift efter råd och med tändning på sammankoppla c kabeln till tändstiftet. Ingen gnista dock....
Attachments
BFD2673F-60E0-4A9B-B219-343FFE343DD3.jpeg (223.91 KiB) Viewed 9096 times
Jag hade strul med en “tyst” cdi box för ett tag sedan. Jag öppnade upp den och kunde ganska snabbt se att det var en lödning som släppt/bränt. Möjligt att jag hade tur att de inte var nåt annat eller mer som var paj. Hur som helst så fungerar den fint efter att jag lödde ihop en ny ledare...
Attachments
8E3C4377-49E7-4D9E-A6B1-DD8924DB2E3F.jpeg (176.27 KiB) Viewed 9039 times
Har du kontaktat Fredrik Görander, annars gör det, så får du nattro. Beträffande den svartlila tråden ska den troligen gå till stiftet på fördelaren. Fungerar varvräknaren, bry dig inte.
Det var väl inte så som du har ritat på bilden som jag skrev att du skulle göra för att prova??
Anslut tändstiftets gänga till godset på motorn, t.ex med en startkabel. Lossa den svart/lila kabeln från fördelaren. Slå på tändningen och dutta den svart/lila kabeln mot godset på motorn . Om CDI -boxen fungerar ska du få en gnista på stiftet vid varje "dutt". Får du ingen gnista är boxen trasig.