Krav vid besiktning
Krav vid besiktning
Hej!
Ny medlem som utan större bilkunskaper börjat fixa med en gammal 912:a. Kommer få en hel del hjälp med motor etc vilket känns bra.
Har lite planer på att hålla den så simpel som möjligt. Sänka den lite, lite bredare fälgar, ta bort värmekammare och relaterad utrustning och införskaffa ett avgassystem som passar för detta ändamål.
T o m lite sugen på att skippa mattor, baksäten och sätta i 356-stolar.
Nu till min fråga. På en sådan här gammal bil (65:a), vad måste finnas/vara funkis för att få den godkänd vid besiktning? Allt i belysning, instrumentering, vindrutetorkare etc är jag med på men är det någon som har koll/kan ge input på vad jag ska tänka på?
Ang fälgar/däck? Sitter 195/60/15 på idag. På en SWB, kan jag köra 225/205?
Många frågor men hoppas på att någon vänlig själ kan ta sig tid och dela med sig av sina erfarenheter.
Ny medlem som utan större bilkunskaper börjat fixa med en gammal 912:a. Kommer få en hel del hjälp med motor etc vilket känns bra.
Har lite planer på att hålla den så simpel som möjligt. Sänka den lite, lite bredare fälgar, ta bort värmekammare och relaterad utrustning och införskaffa ett avgassystem som passar för detta ändamål.
T o m lite sugen på att skippa mattor, baksäten och sätta i 356-stolar.
Nu till min fråga. På en sådan här gammal bil (65:a), vad måste finnas/vara funkis för att få den godkänd vid besiktning? Allt i belysning, instrumentering, vindrutetorkare etc är jag med på men är det någon som har koll/kan ge input på vad jag ska tänka på?
Ang fälgar/däck? Sitter 195/60/15 på idag. På en SWB, kan jag köra 225/205?
Många frågor men hoppas på att någon vänlig själ kan ta sig tid och dela med sig av sina erfarenheter.
Re: Krav vid besiktning
Se till att besiktiga bilen innan du ändrar för mycket, det blir den sista besiktningen enligt 50-årsregeln. Sedan kan du ...
@lagteknik
Re: Krav vid besiktning
En hel del kvar att göra för att få den körbar så är inte så sugen att sätta ihop till original för att sedan riva igen
Re: Krav vid besiktning
Jag besiktigade min mustang 65:a i oktober förra året, förra besiktningen var 1988
Bromsar, ljus, tuta, spolning, hastighetsmätare, varningstriangel, vindruta och bakruta var ungefär det som fanns på bilen. Inga sidorutor, ingen klädsel öht, inga mattor, inget baksäte, man kunde se marken genom hålet vid växelspaken.
Den gick genom utan anmärkning
Bromsar, ljus, tuta, spolning, hastighetsmätare, varningstriangel, vindruta och bakruta var ungefär det som fanns på bilen. Inga sidorutor, ingen klädsel öht, inga mattor, inget baksäte, man kunde se marken genom hålet vid växelspaken.
Den gick genom utan anmärkning
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
Re: Krav vid besiktning
Innan man tar bort värmekammarna kan det vara bra att tänka på att sommar i Sverige kan vara 5 grader och regn. Mindre kul att sitta med båfrusna fingrar och igenimmade rutor.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Re: Krav vid besiktning
Ja att ta bort värmekammarna i Sverige är en dålig idé. Riktigt dålig faktiskt.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Krav vid besiktning
Tack för all input. Har en annan som klarar kallt väder men jag kör bara när det är varmt och torrt, sån är jag
Så tanken med denna är att ha en så slimmad och lätt 912:a som möjligt, kalla mig dum men det är så jag vill ha't. Kommer dock behålla allt om jag skulle ångra mig.
Janne J's input gör att jag tror att jag kan fixa detta
Så tanken med denna är att ha en så slimmad och lätt 912:a som möjligt, kalla mig dum men det är så jag vill ha't. Kommer dock behålla allt om jag skulle ångra mig.
Janne J's input gör att jag tror att jag kan fixa detta
Re: Krav vid besiktning
Att beskriva vad som krävs från tom bil är omfattade. Är du intresserad så finns allt detta i förordningar man kan googla fram och läsa på själv.
Börja med fordonsförordningen.
Det finns också dokumentation på vad "bilprovningen" tittar på.
Börja med fordonsförordningen.
Det finns också dokumentation på vad "bilprovningen" tittar på.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Krav vid besiktning
Tack, har googlat en hel del men är samtidigt medveten om att det kan skilja en del beroende på vart man lämnar den. Var således mest ute efter erfarenheter från liknande scenarios.
Re: Krav vid besiktning
Om du blir allt för frusen kan ju detta vara ett alternativ. Jag har själv funderat på en sådan sedan jag bytte till headers:
https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000041879
https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000041879
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Krav vid besiktning
Jag lovar, denna är bättre...felix83 wrote: ↑Mon Nov 09, 2020 9:49 pm Om du blir allt för frusen kan ju detta vara ett alternativ. Jag har själv funderat på en sådan sedan jag bytte till headers:
https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000041879
https://www.biltema.se/hem/forvaring/fl ... 2000037740
Har provat.
Edit: En annan sak som är kritisk. blockera tilluften mot fötterna. spjällen håller sällan helt tätt, så jag har tejpat igen all ventilation mot fötterna/benen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Krav vid besiktning
Så du har gjort det jag planerar?felix83 wrote: ↑Mon Nov 09, 2020 9:49 pm Om du blir allt för frusen kan ju detta vara ett alternativ. Jag har själv funderat på en sådan sedan jag bytte till headers:
https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000041879
Re: Krav vid besiktning
HahahahahaMagnusW wrote: ↑Mon Nov 09, 2020 9:52 pm
Jag lovar, denna är bättre...
https://www.biltema.se/hem/forvaring/fl ... 2000037740
Har provat.
Re: Krav vid besiktning
Kör på med grenrör utan värme, använder du bilen som du säger får du inga problem.
Jag körde min 3,2a utan värme och visst på våren var det lite kyligt. Största problemet var dock imma om man fastnade i en regnskur. Finns lite olika sätt att motverka det men man ska vara beredd på problemet. Finns bla framrutor med värmetråd inbyggt. Eller så gnid på ett tunt lager Yes
Jag har köpt en gammal ”rally värmare” med förhoppningen att den håller rutan fri. Den ser mest ut som en hårfön så det kan vara önsketänkande
Jag körde min 3,2a utan värme och visst på våren var det lite kyligt. Största problemet var dock imma om man fastnade i en regnskur. Finns lite olika sätt att motverka det men man ska vara beredd på problemet. Finns bla framrutor med värmetråd inbyggt. Eller så gnid på ett tunt lager Yes
Jag har köpt en gammal ”rally värmare” med förhoppningen att den håller rutan fri. Den ser mest ut som en hårfön så det kan vara önsketänkande
Re: Krav vid besiktning
*ingen spolning
*ok med röda el vita blinkers
*Inga bälten
*handbroms ej höga krav på funktion
*behöver ej finnas backspeglar på utsidan
*ok med röda el vita blinkers
*Inga bälten
*handbroms ej höga krav på funktion
*behöver ej finnas backspeglar på utsidan
Re: Krav vid besiktning
Stort tack för alla svar och input. Mycket uppskattat!