Koppla in bränslepump
Koppla in bränslepump
Hej!
Medan jag väntar på nytt membran till bränslepumpen på min 912:a (65) tänkte dra igång motorn med hjälp av en elektrisk pump. Dock lite osäker på var jag ska koppla in den. Någon som har koll och kan ge lite råd?
Tacksam för svar
Medan jag väntar på nytt membran till bränslepumpen på min 912:a (65) tänkte dra igång motorn med hjälp av en elektrisk pump. Dock lite osäker på var jag ska koppla in den. Någon som har koll och kan ge lite råd?
Tacksam för svar
Re: Koppla in bränslepump
Om du bara ska provstarta så kör via extern bränsledunk och externt batteri, klart enklast.
Se till att du har korrekt bränsletryck.
Se till att du har korrekt bränsletryck.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Re: Koppla in bränslepump
Gamla mekaniska membranpumpar klarar bara av ett lagom tryck. Kopplar du in en elektrisk pump så beror det nog på vilken typ, men oftast behöver man en bränsletrycksregulator som reglerar ned trycket till typ 0.3-0.4 bar. Har du en elektrisk membranpump så borde den väl vara att koppla in bara.
Förgasare är inte min starka sida, elektronisk insprutning är så mycket enklare
Förgasare är inte min starka sida, elektronisk insprutning är så mycket enklare
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Koppla in bränslepump
Verkar onekligen enklare . Vet du var man köpa det till en 912:a?MagnusW wrote: ↑Fri Nov 13, 2020 9:59 am Gamla mekaniska membranpumpar klarar bara av ett lagom tryck. Kopplar du in en elektrisk pump så beror det nog på vilken typ, men oftast behöver man en bränsletrycksregulator som reglerar ned trycket till typ 0.3-0.4 bar. Har du en elektrisk membranpump så borde den väl vara att koppla in bara.
Förgasare är inte min starka sida, elektronisk insprutning är så mycket enklare
Re: Koppla in bränslepump
Det finns D jetronic till bubblorna så det borde gå.
Finns ju även 912E med k-jet och för all del MFI system för konvertering
Du hittar mycket av det via nätet.
Finns ju även 912E med k-jet och för all del MFI system för konvertering
Du hittar mycket av det via nätet.
Re: Koppla in bränslepump
D-jet och k-jet usch!
Håller på att EFI konverera en k-jet 924. Det är enklare när det är klart, men mycket jobb och pengar att få det på plats på en bil som det aldrig var tänkt skulle ha det.
Håller på att EFI konverera en k-jet 924. Det är enklare när det är klart, men mycket jobb och pengar att få det på plats på en bil som det aldrig var tänkt skulle ha det.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Koppla in bränslepump
Tack för svaren! Det får nog vänta till iteration 3
Re: Koppla in bränslepump
Min gissning är att du klarar dig med 0.2 bar. I membranpumparna är det fjädern som ger trycket och en del äldre motorer hade en glaskopp på toppen som reservoir. Det finns även elektromagnetiska pumpar och de användes på 911. Det är de där som låter när man slår på tändningen med ett knattrande ljud som blir glesare allt eftersom trycket byggs upp.
Om du bara sätter in en pump vilken som helst så får du problem. Garanterat. Förgasaren kommer att flöda eftersom nålen i flottöthuset inte klarar av att täta.
Det är så lågt tryck att det räcker med en högt placerad reservdunk. Men jag vet inte om din bil har returledning för ev överskottsbränsle.
Enklast är att invänta reservdel till din ordinarie pump. För bensin är alltid bensin.
Tyvärr vet jag inte vilken typ av pump som sitter i en tolva...
Om du bara sätter in en pump vilken som helst så får du problem. Garanterat. Förgasaren kommer att flöda eftersom nålen i flottöthuset inte klarar av att täta.
Det är så lågt tryck att det räcker med en högt placerad reservdunk. Men jag vet inte om din bil har returledning för ev överskottsbränsle.
Enklast är att invänta reservdel till din ordinarie pump. För bensin är alltid bensin.
Tyvärr vet jag inte vilken typ av pump som sitter i en tolva...
Re: Koppla in bränslepump
En snabb bildsökning och det är en mekanisk bensinpump du har. Själv hade jag nog bytt membran och fjädrar i befintlig pump och inte slabbat i garaget...
Re: Koppla in bränslepump
Fick hem rebuild kit och har plockat isär, gjort rent och satt ihop med nya fjädrar, membran etc. Dags att testa!
Inte slabba i garaget, du tänker på brandrisken?
Re: Koppla in bränslepump
Ja, bensin är alltid trevligt att slippa i ett garage.
Vet en episod när en bensintank plockades ner och en sån där bygglampa med lysrör av halogen stog på vad som bedömdes som behörigt avstånd.
Det tog eld och bil samt en industri var bara en askhög
Själv var jag inte inblandad.
Vet en episod när en bensintank plockades ner och en sån där bygglampa med lysrör av halogen stog på vad som bedömdes som behörigt avstånd.
Det tog eld och bil samt en industri var bara en askhög
Själv var jag inte inblandad.
Re: Koppla in bränslepump
Smart, jag rullar ut den innan jag börjar testaJohannes wrote: ↑Wed Nov 18, 2020 9:22 am Ja, bensin är alltid trevligt att slippa i ett garage.
Vet en episod när en bensintank plockades ner och en sån där bygglampa med lysrör av halogen stog på vad som bedömdes som behörigt avstånd.
Det tog eld och bil samt en industri var bara en askhög
Själv var jag inte inblandad.
Re: Koppla in bränslepump
Öppna lågor och starka värmekällor får man vara försiktig med i samband med bensin.
Alltid bra att ha en rejäl brandsläckare i närheten. Helst en kolsyresläckare som man vågar använda utan att förstöra en massa saker. Annars får en eller ett par pulversläckare duga.
Skönt man slipper halogen lampor numera när LED finns!
Alltid bra att ha en rejäl brandsläckare i närheten. Helst en kolsyresläckare som man vågar använda utan att förstöra en massa saker. Annars får en eller ett par pulversläckare duga.
Skönt man slipper halogen lampor numera när LED finns!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79