Svenska för 30 år sen!

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Svenska för 30 år sen!

Post by Johannes »

Så här såg det ut på den tiden...

Image

Vi har väl inte sett nån 911 i svenska sen Jaeger slutade i börja på 80 talet...
User avatar
Henk
Posts: 55
Joined: Mon Oct 23, 2006 11:48 am

Post by Henk »

30 år sedan är bara 1977, det där är nog ännu längre sedan, säkert runt 1970...Någon som vet?

Jag vet att jag har sett det där fotot någonstans, ska forska lite...

Nej ingen mer info... Fotona som satt över och under det fotot var från 1967 och 1966. Det finns säkert någon expert här som kan säga exakt när den där bilen är gjord så kan vi ju köra uteslutningsmetoden...

I vilket fall som helst, coolt foto är det!

Här kommer ännu en Porsche från samma Race.

Image
----------------------------------------------------------
Vill bygga 911 ST/RSR fast jag kan inte bygga själv, antar att jag måste jobba hårdare så att någon kan bygga den åt mig...
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Tack!

40 år skall det givetvis vara!
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Wow, snygg bild!
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Henk
Posts: 55
Joined: Mon Oct 23, 2006 11:48 am

Post by Henk »

Ja hör man 40 år och tänker bilar så är det gammalt.

Men Porsche är verkligen tidlösa!
----------------------------------------------------------
Vill bygga 911 ST/RSR fast jag kan inte bygga själv, antar att jag måste jobba hårdare så att någon kan bygga den åt mig...
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

40 år på dagen..har räknat på knogarna denna gången
Image



För den som tittar noga så är sidorutan nervevad. Värmesystemet funkade kanske inte. I rallykitet ingick webastovärmaren som annars bara var standard på S. I rally kit ingick även svarta lyktsargar, bortaget krom. Det ser man sällan eller aldrig på renoverade replikor. Rallybilar från de första åren har kromsargar och vissa av toppåkarna hade det även ibland på senare år.

Kalenderbitaren noterar parkeringsläget på torkarna, den blanka spegeln och färgen på torkararmarna kan vara till viss ledning. Under modellåret 67 byttes färgen från blankt till svart. Troligtvis byttes de tidigast på rallybilarna för reflexernas skull. Även färgen på backspegeln ger ledning om årsmodell.

Tysk reg plåt men dubbla ytterspeglar! måste vara väldigt ovanligt.

Egen reklam var förbjuden ett tag. Secomet på nummerlappen är för dubbfabrikatet!
User avatar
Harry
Posts: 197
Joined: Fri Aug 12, 2005 8:15 pm

Post by Harry »

Johannes

Tack för en lysande post. Både språkligt och innehållsmässigt är dina bidrag utomordentligt bra. Jag lär mig alltid något nytt när jag läser det du skriver.
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Vilka tävlingar körde BW med BB3070 eller vad den heter. Jag tror han heter Magnus Wiberg som återställd den, osäker på namnet.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Post Reply