Vikt på våra bilar

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vikt på våra bilar

Post by Johannes »

Mixtrade lite på en Mercedes S klasse igår. Vad annars i solskenet en midsommarafton. Från millennieskiftet. Klumpiga grejor i hjulupphängning och bromsar.

Men det slår mig att de har en bromssköld som är halverad. Övre halvan finns inte.

Vikt
Kostnad
Ökad kylning
Delvis behållen resistans mot smuts och väta
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Vikt på våra bilar

Post by Homegrown »

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t= ... omssk%F6ld

Liten tråd om sköldens vara eller icke vara, empiriska prover från människor som använder bromsarna.
Erfarenheter i korthet.
Belägg och skivor håller längre.
Stålvarme från skivan kan påverka värmekänsliga detaljer (leder och bromsslangar).
Bilprovningen anser inte att det är en vital komponent
Ofjädrad vikt har inga fördelar.

Johannes mercasköldar kan vara tex endast strålvärmeskydd
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vikt på våra bilar

Post by Johannes »

Nämnda S klasse har sköld endast på undre halvan fram.

Men har svårt att se mig själv plocka bort sköldarna oavsett bilmodell.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vikt på våra bilar

Post by Johannes »

Möjligen kan det vara värt att även inbegripa en glödhet bromsskiva som helt plötsligt blir våt utan sköld. Det är ju i sig ömtåliga grejor och skölden reducerar risken för sprickbildning.
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vikt på våra bilar

Post by MagnusW »

Nån av mina senaste bruksbilar hade en lite sköld för spindelleden, den rostade bort...

Lastbilsrejsing har ju vattentankar som de sprejar skivorna från som bromskylning. :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vikt på våra bilar

Post by Johannes »

Men kanske olika material i skivorna. De startar kylningen innan skivan blivit riktigt het. Så det blir inte chockverkan. Massvis med olika typer av metall i beläggen dessutom. Vid förrförra millennieskiftet användes koppar…

En framhjulsdriven får såklart ännu större belastning för tävling som går på vänsterbroms i högre utsträckning.

Det riktigt svåra med skivor är matematiken som ligger till grund för övergången mellan skiva och hatt. Den utformningen har kostat mycket att utforma.

Det var säkerligen många bekymmer när Porsche gick från solida till ventilerade som kom hösten 66 när S modellen kom. De har ju dessutom olika tjocklek på ytter respektive innerytan.
Post Reply