Page 3 of 3

Re: Vikt på våra bilar

Posted: Sat Jun 24, 2023 4:11 pm
by Johannes
Mixtrade lite på en Mercedes S klasse igår. Vad annars i solskenet en midsommarafton. Från millennieskiftet. Klumpiga grejor i hjulupphängning och bromsar.

Men det slår mig att de har en bromssköld som är halverad. Övre halvan finns inte.

Vikt
Kostnad
Ökad kylning
Delvis behållen resistans mot smuts och väta

Re: Vikt på våra bilar

Posted: Sat Jun 24, 2023 8:00 pm
by Homegrown
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t= ... omssk%F6ld

Liten tråd om sköldens vara eller icke vara, empiriska prover från människor som använder bromsarna.
Erfarenheter i korthet.
Belägg och skivor håller längre.
Stålvarme från skivan kan påverka värmekänsliga detaljer (leder och bromsslangar).
Bilprovningen anser inte att det är en vital komponent
Ofjädrad vikt har inga fördelar.

Johannes mercasköldar kan vara tex endast strålvärmeskydd

Re: Vikt på våra bilar

Posted: Sat Jun 24, 2023 8:59 pm
by Johannes
Nämnda S klasse har sköld endast på undre halvan fram.

Men har svårt att se mig själv plocka bort sköldarna oavsett bilmodell.

Re: Vikt på våra bilar

Posted: Mon Jun 26, 2023 9:10 am
by Johannes
Möjligen kan det vara värt att även inbegripa en glödhet bromsskiva som helt plötsligt blir våt utan sköld. Det är ju i sig ömtåliga grejor och skölden reducerar risken för sprickbildning.

Re: Vikt på våra bilar

Posted: Mon Jun 26, 2023 9:22 am
by MagnusW
Nån av mina senaste bruksbilar hade en lite sköld för spindelleden, den rostade bort...

Lastbilsrejsing har ju vattentankar som de sprejar skivorna från som bromskylning. :)

Re: Vikt på våra bilar

Posted: Mon Jun 26, 2023 3:11 pm
by Johannes
Men kanske olika material i skivorna. De startar kylningen innan skivan blivit riktigt het. Så det blir inte chockverkan. Massvis med olika typer av metall i beläggen dessutom. Vid förrförra millennieskiftet användes koppar…

En framhjulsdriven får såklart ännu större belastning för tävling som går på vänsterbroms i högre utsträckning.

Det riktigt svåra med skivor är matematiken som ligger till grund för övergången mellan skiva och hatt. Den utformningen har kostat mycket att utforma.

Det var säkerligen många bekymmer när Porsche gick från solida till ventilerade som kom hösten 66 när S modellen kom. De har ju dessutom olika tjocklek på ytter respektive innerytan.