Kommer lägga upp lite bilder från det senaste äventyret på ringen, nu på sen sommarn.
En välbyggd 911R som var parkerad i depån.
Denna ST från Kremer tävlade inte, men var nån reklam för nått bränsle.
Återkommer med mer..
1000 km Nurburgring 17-19 sept 2021.
1000 km Nurburgring 17-19 sept 2021.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
Re: 1000 km Nurburgring 17-19 sept 2021.
Detta var första resan på länge, efter pestens intrång i ens vardag. Genom sverige regnar det, men vid brofästet kom solen och resten av resan över danmark sker i sol. Efter 1450 km är jag framme på banan, sista tio milen var det kaos i trafiken då två stora autobahn, närmast banan var avstängda. Fick köra på småvägar med många långtradare som stoppade upp framfarten i byarna.
Allt för den flodkatastrof som var i detta distrikt två månader innan. Två timmar extra för detta.
Kom sent efter lunch till ringen, där det var full rulle på besiktningar och avlastningar av racebilar.
Tävlingen var öppen för 240 deltagare på långa banan runt 150 kom. 1000 km skulle köras i 38 varv vilket skulle klaras utav på 6 timmar och 45 minuter. Det blev två startfält med gemensam start med några minuter mellan de två fälten.
Tids kvalet lördag morgon 8,30 - 10 sedan uppställning på startplattan 11 och racet startar 12.
Nu är det dags för lunch, gick runt i depån och blev upp-plockad av herr Pernvall för transport till mat.
Hans team bestod av två förare till och en depåchef och en hantlangare. Letade efter mat ställen som kunde vara öppna, många var stängda på grund av allt elände regionen varit utsatta för. Jag tippsade om ett ställe jag inte varit på tidigare, sett rekommendationer om detta ställe på rejsa, ligger precis intill borgen, högst belägna stället i Nurburg.
Där åt vi med kunglig utsikt över banan/skogen. Själv fick jag en zurburg- panne. I tyskland räcker inte en kotlett, man ska ha tre...
Allt för den flodkatastrof som var i detta distrikt två månader innan. Två timmar extra för detta.
Kom sent efter lunch till ringen, där det var full rulle på besiktningar och avlastningar av racebilar.
Tävlingen var öppen för 240 deltagare på långa banan runt 150 kom. 1000 km skulle köras i 38 varv vilket skulle klaras utav på 6 timmar och 45 minuter. Det blev två startfält med gemensam start med några minuter mellan de två fälten.
Tids kvalet lördag morgon 8,30 - 10 sedan uppställning på startplattan 11 och racet startar 12.
Nu är det dags för lunch, gick runt i depån och blev upp-plockad av herr Pernvall för transport till mat.
Hans team bestod av två förare till och en depåchef och en hantlangare. Letade efter mat ställen som kunde vara öppna, många var stängda på grund av allt elände regionen varit utsatta för. Jag tippsade om ett ställe jag inte varit på tidigare, sett rekommendationer om detta ställe på rejsa, ligger precis intill borgen, högst belägna stället i Nurburg.
Där åt vi med kunglig utsikt över banan/skogen. Själv fick jag en zurburg- panne. I tyskland räcker inte en kotlett, man ska ha tre...
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
Re: 1000 km Nurburgring 17-19 sept 2021.
Lördag morgon är det kval i 90 minuter på en kall och hal nordschlife. Tävlingar på långa banan och historiska klasser blir allt färre för varje år. Legendariska oldtimer grand prix slutatde att köra på den långa banan för ett par år sedan.
Därför är denna tävling kul, att se så många olika bilar på den långa banan.
Kvalet startade med flera krascher som avslutade fleras helg till att bli åskådare.
Herr Pernvall fick första parkett i fuchsröre när 911 St´n framför, kraschade på första varvets kval.
Alla tre förarna fick tre varv var, för att placera sig.
Resultatet blev tredje kvalplats i sin klass. 28 plats totalt.
Varje depå box rymmer 4-5 bilar som delar på utrymmet.
Bränsle finns var 50 meter , vid depåboxen,med en pump, bemannad med en kontrollant som skriver ner mängd och startnummer.
Mercan verkar ha varit med i många år, va en av de långsammaste.
Gula Bmw´n kördes av tre brudar som var erkända racers, bland annat Claudia Hurtgen som är fabriksförare för Bmw.
De fick stor uppmärksamhet av gamla gubbar... Lite komik var masktvånget på hela Nurburgring, självklart användes denna så mycket man kunde, vakter gick till angrepp så fort man inte hade den på plats. Men brudarna i gula Bmw´n brydde sig inte, de tyckte väl att den inte var tillräckligt vacker.
Därför är denna tävling kul, att se så många olika bilar på den långa banan.
Kvalet startade med flera krascher som avslutade fleras helg till att bli åskådare.
Herr Pernvall fick första parkett i fuchsröre när 911 St´n framför, kraschade på första varvets kval.
Alla tre förarna fick tre varv var, för att placera sig.
Resultatet blev tredje kvalplats i sin klass. 28 plats totalt.
Varje depå box rymmer 4-5 bilar som delar på utrymmet.
Bränsle finns var 50 meter , vid depåboxen,med en pump, bemannad med en kontrollant som skriver ner mängd och startnummer.
Mercan verkar ha varit med i många år, va en av de långsammaste.
Gula Bmw´n kördes av tre brudar som var erkända racers, bland annat Claudia Hurtgen som är fabriksförare för Bmw.
De fick stor uppmärksamhet av gamla gubbar... Lite komik var masktvånget på hela Nurburgring, självklart användes denna så mycket man kunde, vakter gick till angrepp så fort man inte hade den på plats. Men brudarna i gula Bmw´n brydde sig inte, de tyckte väl att den inte var tillräckligt vacker.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
Re: 1000 km Nurburgring 17-19 sept 2021.
Riktigt nice avrapportering från din resa.
Längtar till sommaren och bilåkning. Fortsätt att delge oss från dina äventyr.
Längtar till sommaren och bilåkning. Fortsätt att delge oss från dina äventyr.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Re: 1000 km Nurburgring 17-19 sept 2021.
Kul referat Hazze. Måste varit efter detta som vi stötte ihop med dig på macken vid Döttinger Höhe när vi var på väg hem från Frankrike (och fikade i två och en halv timma. )
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: 1000 km Nurburgring 17-19 sept 2021.
Tack Stefan & Peter, stämmer, jag blev ju liksom utan jobb , helt plöstligt, så då åker man till ED tankstelle och köper böcker...
Mycket trevligt att springa på er där, på macken .
Mycket trevligt att springa på er där, på macken .
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
Re: 1000 km Nurburgring 17-19 sept 2021.
Efter kvalet skulle bilen skiftas hjul till nya TB michelin och de gamla som de kvalat på skulle skiftas till nya hos Reifen Schlag i depån. Bad Gunter Schlag att få tillbaks de inkörda däcken, som baktanke att de är lättsålda i sverige, speciellt här.
Bromsbelägg byttes och en okulär besiktning gjordes. Mycket folk i depån som kan gå omkring i stort sett hur som helst. Vilket är kul, då det ger intryck av ideer som andra racebilar har. Kl 11 var det uppställnig på startplattan i två startfält.
Vädret var mycket trevligt, mitt emellan t-shirt / tröja.
Hela startrakan på 400 meter, fylldes med bilar.
Klockan kvart i tolv startar uppvärmnings varvet, som går hela nordslingan.
Herr Pernwall ska ta första stinten,...
Bmw 635 körs av Olaf Mantey på sin hemmabana, han bodde en lång tid i källaren på sin f.d. fastighet i Meuspath, som ligger längs långa rakan Döttinger höhe. Har synat den där 635án, den ser väldigt original ut, och tung, men den går som bara den.
Observera att den har röda glas på strålkastarna,herr Pernwalls bil fick klagomål på att den har gula glas, vilket för sig är förbjudet på allmän väg i tyskland...
Bromsbelägg byttes och en okulär besiktning gjordes. Mycket folk i depån som kan gå omkring i stort sett hur som helst. Vilket är kul, då det ger intryck av ideer som andra racebilar har. Kl 11 var det uppställnig på startplattan i två startfält.
Vädret var mycket trevligt, mitt emellan t-shirt / tröja.
Hela startrakan på 400 meter, fylldes med bilar.
Klockan kvart i tolv startar uppvärmnings varvet, som går hela nordslingan.
Herr Pernwall ska ta första stinten,...
Bmw 635 körs av Olaf Mantey på sin hemmabana, han bodde en lång tid i källaren på sin f.d. fastighet i Meuspath, som ligger längs långa rakan Döttinger höhe. Har synat den där 635án, den ser väldigt original ut, och tung, men den går som bara den.
Observera att den har röda glas på strålkastarna,herr Pernwalls bil fick klagomål på att den har gula glas, vilket för sig är förbjudet på allmän väg i tyskland...
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
Re: 1000 km Nurburgring 17-19 sept 2021.
Härlig resehistoria!
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
Re: 1000 km Nurburgring 17-19 sept 2021.
Kvaletta var tvillingarna Busch, som säljer garage lyftar (twin-busch). De köpte en erkänt snabb 3,0 rsr replika som tidigare var mr-chip sponsrad. Det är inte helt konstigt att de första 10 kval bilarna är av rsr typ. Detta är inte historiskt korrekta bilar, men ganska nära. Busch har även Gt3 bil och en Lotus Cortina, en kul grej var när jag återkom hem, så hade min garage kompis sålt sin Mustang-65 fia bil till Busch bröderna. Som dök upp och hämtade den veckan efter, så de ska köra musse också.
Startuppställningen är öppen för publik och de trampar runt alla kvalade bilar.
Min favorit är den M3 med rutmönstret.
När starten gått, blir det ödsligt tyst i depån.
Man hör magen knorra..
Startuppställningen är öppen för publik och de trampar runt alla kvalade bilar.
Min favorit är den M3 med rutmönstret.
När starten gått, blir det ödsligt tyst i depån.
Man hör magen knorra..
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
Re: 1000 km Nurburgring 17-19 sept 2021.
Stallchefen och hantlangarn hämtade föda som fanns i lokala imbiss , jag stod över.
Efter ett varv hade den svenska St´n kört upp sig ett par placeringar.
Varv två såg det konstigt ut.
Kom in i depån, herr Pernwall nämnde att fyran inte längre fanns med oss.
Jag såg att bilen säckat ihop totalt i bak, vänster bakdäck hade tagit i skärmen ordentligt, mindre på höger sidan.
Misstänkte att torsionen lossnat inuti röret.
In med bilen i boxen och lyfte upp den, bort med bakhjulen.
Allt var löst i fjädringen bak.
Stallchefen krälade under för att se mer, där var hela torisionsröret löst i båda ändar.
Som en kanonrörs explosion...Bara packa ihop.
Synd på däcket som enbart gått 2 varv..
Teamet var tysta och bar ut allt från boxen till släpet som fylldes till brädden.
De drog hem mot sverige direkt på lördagen.
Själv stannade jag för att åka hem på söndagen.
Tänkte åka runt banan för att se racet från sidan, på olika platser.
For till Ed tankstelle för att köpa deras bok som nyligen kommit ut.
Fullt med bilar som vanligt där, fick veta att varje stopp längs banan var belagt med inträde på hutlösa nivåer, så det skrinlades.
Åkte till mitt hotel i Adenau för att njuta av vädret och lite lunch.
Så var detta äventyr över, ser fram mot nästa inom kort.
Vill tacka, för att jag fick delta, med team Pernwall för en racehelg.
Efter ett varv hade den svenska St´n kört upp sig ett par placeringar.
Varv två såg det konstigt ut.
Kom in i depån, herr Pernwall nämnde att fyran inte längre fanns med oss.
Jag såg att bilen säckat ihop totalt i bak, vänster bakdäck hade tagit i skärmen ordentligt, mindre på höger sidan.
Misstänkte att torsionen lossnat inuti röret.
In med bilen i boxen och lyfte upp den, bort med bakhjulen.
Allt var löst i fjädringen bak.
Stallchefen krälade under för att se mer, där var hela torisionsröret löst i båda ändar.
Som en kanonrörs explosion...Bara packa ihop.
Synd på däcket som enbart gått 2 varv..
Teamet var tysta och bar ut allt från boxen till släpet som fylldes till brädden.
De drog hem mot sverige direkt på lördagen.
Själv stannade jag för att åka hem på söndagen.
Tänkte åka runt banan för att se racet från sidan, på olika platser.
For till Ed tankstelle för att köpa deras bok som nyligen kommit ut.
Fullt med bilar som vanligt där, fick veta att varje stopp längs banan var belagt med inträde på hutlösa nivåer, så det skrinlades.
Åkte till mitt hotel i Adenau för att njuta av vädret och lite lunch.
Så var detta äventyr över, ser fram mot nästa inom kort.
Vill tacka, för att jag fick delta, med team Pernwall för en racehelg.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….