Renovering av oljetank

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
MagnusW
Posts: 3019
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Renovering av oljetank

Post by MagnusW »

Jag kom fram till att oljetanken till min 69a inte var något att laga på, tidigare lagad och i stort sett genomrostad på ytterligare två ställen.

Så förra veckan ropade jag in en tank på ebay.de, den kom igår och vid en första anblick såg den riktigt fin ut. Tanken var blästrad och svartlackad, det syntes att det varit rostangrepp på ett pa ställen, men inget allvarligt.

Om man däremot tittade in i tanken såg det värre ut... När jag kände med fingret in i tanken var det oljigt/grusigt/rostigt, kändes som om dom inte hade täckt hålen när de blästrade...

Jag sköljde noga ur tanken med bensin som blev helt svart och när bensinen sedimenterat sig i en hink så blev det en ävja på 1-2 mm i botten.
Tanken såg fortfarande förjävlig ut, hela innanmätet tänkt av rost och gravrost....

Efter att ha funderat på hur jag skulle gå till väga så åkte jag till färghandeln och köpte mig 5 liter 30%ig saltsyra.
Jag täppte sen till alla hål i tanken och slog i alla 5 liter. Det rök duktigt ur hålet som jag lät vara öppet, jag skakade om tanken då och då, öppnade och stängde hål efter behov och vände på tanken.

Efter ca 45minuter hälde jag ut syran, som vid det laget var kolsvart av upplöst rost. Efter inspektion så kom jag fram till att det mesta av rosten var borta, men det fanns lite kvar. Jag filtrerade syran genom en handduk för att få bort lite partiklar, sen slog jag i den i tanken igen ytterligare 45 minuter, nu rök det nästan inget alls.

Efter andra behandlingen hällde jag i bensin och skakade runt och tömde ut. Upprepade detta tills bensinen var lika ren som när jag slog i den, tog några gånger.

Nu är tanken i stort sett helt ren invändigt, lite små rostporer ser man (av det man kan se genom hålen), men det får vara så.
Insidan på tanken är i stort sett helt rent och lär börja rosta omedelbart.

Frågan är då vad man ska göra för att hålla tanken rostfri i fortsättningen?
Jag tänkte behandla den med "Smedens Rostborttagare", vilket är fosforsyra samt något mer som förutom att den tar bort rost så lämnar den ett rostskyddande skikt som åtminstone skyddar ytan mot lättare angrepp.

Blev ett långt inlägg...om ni orkade läsa ända hit och har några andra metoder/produkter som kan skydda insidan på tanken så kom gärna med idéer
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Guest

Post by Guest »

Tanken rostar inte inifrån sålänge det finns bränsle/olja i den och anslutningarna är täta. Tror att din tank stått tom under en period med öppna anslutningar vilket gjort att det börjat rosta inne i tanken.
Olje och bränsletankar för entrepenadmaskiner brukar ibland målas på insidan. Syftet med det är att binda smuts för att den inte ska fara vidare i oljesystemet snarare än att rostskydda. Det är kanske inte heller så lätt att få in färg i en färdigbyggd tank i det utförande som gamla 911:or har...
User avatar
HenrikL
Posts: 679
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Det finns något kit som man kan köpa för att renovera bensintankar. Först är det en rostborttagande vätska (syra?) som hälls i tanken och avslutningsvis är det en annan vätska som hälls i för att försegla ytan och täta små hål.

Kanske något liknande skulle fungera på en oljetank? Oljan är mindre aggressiv än bensin, men å andra sidan betydligt varmare.
User avatar
MagnusW
Posts: 3019
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Trueracer wrote:Tanken rostar inte inifrån sålänge det finns bränsle/olja i den och anslutningarna är täta. Tror att din tank stått tom under en period med öppna anslutningar vilket gjort att det börjat rosta inne i tanken.
Tja, man undrar ju hur en oljetank kan rosta innefrån... Även om man tömt ur oljan så tycker man oljehinnan skulle skydda plåten från rost, speciellt då den dessutom är kopparplätterad från början.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3019
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

HenrikL wrote:Det finns något kit som man kan köpa för att renovera bensintankar. Först är det en rostborttagande vätska (syra?) som hälls i tanken och avslutningsvis är det en annan vätska som hälls i för att försegla ytan och täta små hål.

Kanske något liknande skulle fungera på en oljetank? Oljan är mindre aggressiv än bensin, men å andra sidan betydligt varmare.
Tyvärr kan man inte använda någon form av "sealer". Tanken delas internt av ett finmakigt nät som ska hjälpa till att separera oljan från luft.
Jag har testat med Neturarust som är en rostkonverter av mjölkaktig karaktär, den täpper till nätet.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2157
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Rostiga oljetankar skall man bara skrota. Det slutar alltid med motorras...
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Tanken rostar inifrån eftersom det bildas kondens i den. Man bör vara väldigt försiktig med att försöka laga en tank som har rostat från insidan. Detta eftersom motorn suger olja ofiltrerat från tanken. Oljefiltret sitter efter motorn på returen till tanken.

//Roger
User avatar
MagnusW
Posts: 3019
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jo, jag är fullt medveten om oljefiltreringen och att det kanske är dumsnålt att inte köpa en ny.

Jag är rätt övertygad om att de flesta earlyybilar åker omkring med rostiga oljetankar, om de inte är bytta.

Jag är lite förvånad över att ingen tillverkar förbättrade kopior i rostfritt av tankarna. Finns ju även andra saker än materialet att förbättra på dom.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2157
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

En ny tank är förvisso dyrare än en packningssats till motorn men skillnaden är försummbar.

Däremot kostar en rostflaga i motorn betydligt mer än mellanskillnaden, plus arbetet. Tid eller pengar. Troligtvis havererar staklagret först...


Tankarna börjar rosta utifrån, det kryper in via skarvarna och genom kopparskicktet. Sedan är det inte ens rysk roulette - bara en fråga om tid.

Se det som ett tips i all välmening.
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Om man har AC-tig och en gammal svarv samt lite Aluminiumplåt liggande och därtill lite tid över i vinter....
Är det då något speciellt att tänka på hur innanmätet skall vara utformat?
Min svettas lite och det har startat utifrån.
Har inte vågat titta inuti än är försenad nog för i år vi tar ett litet bakslag i taget.
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
MagnusW
Posts: 3019
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Dutch wrote:Är det då något speciellt att tänka på hur innanmätet skall vara utformat?

Det finns förbättringsutrymme på oljesystemet...

Det sitter en baffel bakom oljefiltret och så är tanken "delad" internt av ett nät som jag antar ska hjälpa till att separera oljan från luften.

En bättre olje/luft separator skulle man vilja ha, GT3an har det.

Vidare skulle en baffel i botten av tanken vara bra, oljan till trycksidan tas i bakkant på tanken.

Oljepluggen skulle sitta i en låg punkt så "bottenskrapet" följer med ut, idag så lämnas några mm olja i tanken.

Ett grovmaskigt filter på utgående anslutning, liknade det i bensintanken skulle sitta som en smäck. Det satt tydligen på 917 och 935.

Oljekylsystemet är lite bakvänt på 911an. Oljan från motorn borde gå direkt till tanken, från tanken genom ett filter till tryckpumpen vidare till oljekylaren, sedan in i motorn och tillbaka till tanken. Så funkar det på GT3an.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply