Framskärmar JP/Dansk?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Framskärmar JP/Dansk?

Post by jsoderbe »

Hej,

Jag har sneglat på framskärmarna från JP/Dansk, de som säljs bla på Ebay. Är det någon som provat dessa? De ser riktigt bra ut, skärmkanten är inte lika djup som på andra reproskärmar, utan de ser original ut. Men, Dansk lyckas väldigt bra med en del plåtar, och mindre bra med andra.....

Det skulle onekligen vara skönt att skruva på nya skärmar istället för reparerade. Även reparerade originalskärmar kostar en hel del innan de är färdiga att montera, och då är de just reparerade.


Mvh Johan
User avatar
Sven
Posts: 598
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Men då det är reparerat STUTTGARTstål...
8)

Vi kanske ska innehållsdeklarera våra bilar:
Stuttgartstål 77%
Erzatz-stål 10%
Stuttgart-plast 2%
Amerikansk plast 9%
E356, E911, E917 & E914
User avatar
Jesse
Posts: 1692
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Ärt så stor prisskillnad mellan Porsche original och Dansk?

Har ingen koll där!
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Jag vet egentligen inte heller hur stor prisskillnaden är. Dansk-skärmarna kostar 6500 kr med dagens Euro-kurs, + transport, och originalskärmarna trodde jag låg på nästan det dubbla. Sista priset jag hörde var 11500 kr/st, och om det stämmer svider det rejält med 23 lappar för 2, i alla fall i min plånbok. Hoppas jag har fel om priset på originalskärmar....

Jag har egentligen inga problem med repro-plåt på mina bilar, sålänge passform och utseende är autentiskt. Inte ens Porsche originalplåtar är perfekta, även om de såklart är bäst vid en jämförelse. Och en reparerad originaldel är ju inte heller reparerad i stuttgart-plåt :) , dessutom håller den sämre än en osvetsad skärm. I alla fall med mina erfarenheter! :?

Är det någon som köpt originalskärmar nyligen, som kan verifiera prisbilden? Eller någon som köpt Dansk och kan verifiera passformen?



Mvh Johan
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hoppas jag inte bryter några regler genom att posta länken, samma skärmar finns gissningsvis hos vår sponsor och då slipper man frakten!

http://www.ebay.de/itm/JP-Dansk-Kotflug ... 53ea8ae7c8

Mvh Johan
mikael
Posts: 262
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Post by mikael »

Vet inget om passformen på skärmarna från Dansk men de som säljs av Porsche är bara 200 EUR dyrare, i alla fall enligt prislistan online:

http://www.porsche.com/germany/accessor ... fault.ashx
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Aha, då har Porsche Sverige lite mer påslag. 200 Euro är ju inte mycket att bråka om. Konstigt, det finns dyrare reproskärmar också på ebay, som kostar 890 Euro. Vem köper det när original bara kostar några kronor till?


Mvh Johan
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Köpte framskärmar till early från Dansk för ca 10 år sedan men passformen var då så dålig att jag returnerade dom. Vet inte om det är bättre idag.
Felet var att skärmarna var för långa så de gick in över framkanten på dörrarna ca 1 cm.
En lustighet är att efter jag returnerat dom så pratade jag med en annan early ägare på ett möte och han hade också köpt skärmar därifrån men de skärmarna var 1 cm FÖR KORTA?
Frågan är om det hade fungerat om vi bytt skärmar med varandra... :)

//Roger
Johannes
Posts: 2157
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Att byta framskärmar är bland det svåraste man kan ge sig på i karossväg.
Det blir garanterat inte enklare med piratskärmar. Priset beror bland annat på årsmodell. De smalaste bilarna 65-68 är dyrast. Vänstern kostar lite mer pga tankarrangemanget.

Porsches konstruktion på skärmar är dessutom tämligen avig för att få till det vid montage. Radien vid backspegeln ställer till det rejält, minsta avikelse växer rejält och dessutom så skiljer sig dörrarna i längd mellan olika bilar så det är inte att undra på.

Framskärmen skall ha rätt längd, rätt krummning, rätt bredd/tjocklek och då kan man få kapa en slits och svetsa igen. I radien vid backspegeln finns det en hylla avsedd för att spackla med tenn men det kan även vara så att man får tenna en hel del av kanten på skärmen om det skall vara perfekt. Dessutom kan huvlängden skilja. Det är heller inte för inte som skärmarna sitter med styrstift efter inpassningen...

Originalskärmar har dessutom betydligt styvare plåt - går det att svetsa så -svetsa!
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Tack Johannes, det du säger är väldigt värdefullt. Att passa in framskärmar är det svåraste men samtidigt det kanske viktigaste utseendemässigt på en 911. Jag har själv upplevt det när man försökt byta framskärmar mellan bilar, för det har oftast slutat med att jag har försökt reparera dem istället.

Skönt att höra att det inte behöver innebär att bilen är onormalt krokig....


Mvh Johan
Post Reply