Oljemängd
är det någon som kan berätta mig hur mycket olja det går i en -70-71 2,2 liters motor utan oljekylning.
Jag har nämligen problem med att motorn börjat ryka trots nyrenovering, och jag undrar ifall det kan bero på överfyllning av olja. Saken blir än mer problematisk av att oljetanken inte är original, samt att jag inte vet ifall oljestickan som är i tanken är den rätta.
Jag har nämligen problem med att motorn börjat ryka trots nyrenovering, och jag undrar ifall det kan bero på överfyllning av olja. Saken blir än mer problematisk av att oljetanken inte är original, samt att jag inte vet ifall oljestickan som är i tanken är den rätta.
Jag tror inte att oljemängden, för ett byte, skiljer sig mellan årsmodellerna. Dessutom är det ca 2 liter mellan min och max på stickan, så så noga är det inte. Har du en originaltank så skaffa rätt sticka till den så borde allt vara grönt.
Vet du vad din tank kommer ifrån?
Ta bort luftningen från oljetanken och dra den till en lös burk. Ryker den fortfarande så är det inte pga överfyllning.
Det är inte helt ovanligt att en ventiltätning kan ha hoppat av.
Kör bilen och kolla på stiften om det är något som avviker.
Vet du vad din tank kommer ifrån?
Ta bort luftningen från oljetanken och dra den till en lös burk. Ryker den fortfarande så är det inte pga överfyllning.
Det är inte helt ovanligt att en ventiltätning kan ha hoppat av.
Kör bilen och kolla på stiften om det är något som avviker.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Om man kollar på Pelican Parts så verkar det vara samma oljesticka från -73 fram till 1980 års modell:
http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/sma ... %20Each%20
http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/sma ... %20Each%20
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Om jag kommer ihåg det kan jag jämföra stickan i min 69a mot min 77 och mot kompisens 73a, men inte förrän till helgen.
Annars kan väl några här mäta sina stickor ände till ände samt från spets till min och max.
Jag vet att jag beställde en ny sticka till min 77a efter att jag tappat min gamla. När jag senare kunde jämföra dom så skiljde sig max-nivån lite (lägre i den nya) men min-nivån var samma.
Annars kan väl några här mäta sina stickor ände till ände samt från spets till min och max.
Jag vet att jag beställde en ny sticka till min 77a efter att jag tappat min gamla. När jag senare kunde jämföra dom så skiljde sig max-nivån lite (lägre i den nya) men min-nivån var samma.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Några kompletterande frågor:
Hur ny är nyrenoveringen?
Vad är renoverat?
Vilka grejor, Original, pirat eller bättre begagnat?
Att en ventilskaftstätning skulle lossna har jag aldrig råkat ut för på snart 40 års skruvande. Däremot finns det två typer till 911orna. Plast eller gummi med spiralfjäder. De där i gummi gå att montera snett och då fungerar de inte. Men man kan ta bort dem helt och de ryker inte så förfärligt ändå...
Nästa viktiga fråga - NÄR ryker det från motorn, tomgång, pådrag, eller vid pådrag efter gassläpp? Eller vid kallstart?
Ryker det, grått, svart elller blått? kan även dra kraftigt i brunt.
När en skafttätning är utsliten så ryker det vid start. Men det märks väldigt lite på en boxermotor eftersom ventilarrangemanget är som det är. På en motor med lodräta ventiler blir effekten större.
Om styrningen är kass ryker det vid gassläpp och pådrag, tex vid växling.
Det kan vara så att kolvringarna sitter i fel position, eller upp och ner. piratlager på veven som definitivt inte har rätt mått.
Om du har vevhus komp kan det kännas i slangen i motorns främre kant. Lossa och håll handen framför.
vad har du för olja, vissa oljor ryker igenom friska motorer. Vissa typer från biltema stannar inte alls i motorerna, nån agrol vet jag också har runnit igenom motorer som såll. Men då är den ju alltid frisk...
Hur ny är nyrenoveringen?
Vad är renoverat?
Vilka grejor, Original, pirat eller bättre begagnat?
Att en ventilskaftstätning skulle lossna har jag aldrig råkat ut för på snart 40 års skruvande. Däremot finns det två typer till 911orna. Plast eller gummi med spiralfjäder. De där i gummi gå att montera snett och då fungerar de inte. Men man kan ta bort dem helt och de ryker inte så förfärligt ändå...
Nästa viktiga fråga - NÄR ryker det från motorn, tomgång, pådrag, eller vid pådrag efter gassläpp? Eller vid kallstart?
Ryker det, grått, svart elller blått? kan även dra kraftigt i brunt.
När en skafttätning är utsliten så ryker det vid start. Men det märks väldigt lite på en boxermotor eftersom ventilarrangemanget är som det är. På en motor med lodräta ventiler blir effekten större.
Om styrningen är kass ryker det vid gassläpp och pådrag, tex vid växling.
Det kan vara så att kolvringarna sitter i fel position, eller upp och ner. piratlager på veven som definitivt inte har rätt mått.
Om du har vevhus komp kan det kännas i slangen i motorns främre kant. Lossa och håll handen framför.
vad har du för olja, vissa oljor ryker igenom friska motorer. Vissa typer från biltema stannar inte alls i motorerna, nån agrol vet jag också har runnit igenom motorer som såll. Men då är den ju alltid frisk...
Tjena,
Renoveringen är gjord ca 3000km sedan
Nya cylindrar, kolvar, lager. LN engineering, samt JE pistons, lagren vet jag inte tillverkare på.
Motorn ryker ca 2-3 sekunder då den stått över natten, samt en rejäl puff då den stått någon timme. Den ryker inte vid motorbroms tomgång eller vid körning. Till saken hör att motorn började ryka för ca 600km, och rykte knappt något före det.
Jag skulle säga att röken är blågrå, d.v.s. olja
Oljan är en 20w60 så den borde definitivt inte vara för tunn.
Renoveringen är gjord ca 3000km sedan
Nya cylindrar, kolvar, lager. LN engineering, samt JE pistons, lagren vet jag inte tillverkare på.
Motorn ryker ca 2-3 sekunder då den stått över natten, samt en rejäl puff då den stått någon timme. Den ryker inte vid motorbroms tomgång eller vid körning. Till saken hör att motorn började ryka för ca 600km, och rykte knappt något före det.
Jag skulle säga att röken är blågrå, d.v.s. olja
Oljan är en 20w60 så den borde definitivt inte vara för tunn.
Re: Oljemängd
Finns det något sätt att identifiera dom olika oljestickorna? Om inte, vilka olika längder finns det?
Jag har rätt tank till min 70a men är osäker på om stickan stämmer
Jag har rätt tank till min 70a men är osäker på om stickan stämmer
Re: Oljemängd
Enligt PET verkar det bara finnas en variant av oljesticka till de tidiga 911orna innan 1974 och den har reservdelsnummer 90110777000. Till senare 911G verkar det vara reservdelsnummer 93010773100 och den skiljer sig utseendemässigt då själva stickan är helt rak till skillnade från den äldre som har böjda markeringar på stickan.
m v h Henrik
m v h Henrik
Re: Oljemängd
"Top silver stick 930, Long gold stick probably 74, Two short sticks 73"
hittade den på s-reg för ett tag sedan
@lagteknik