Sexa i 912a + bilprovningen = sant ?
Sexa i 912a + bilprovningen = sant ?
Undrar om det ät någon som har erfarenhet och kunskap av att sätta i en 2,2 sexa i en 912a? vad säger bilprovningen ? Vad behövs åtgärdas innan ? Finns det någon dokumentation kring detta? Dela gärna med er av er erfarehet och kunskap. Tack på förhand.
Hejsan.
Jag ställde frågan till SBP för c:a 10 år sedan och fick ett utdrag faxat till mig, dokumentat heter: P-27-60-50.
Där står, för effektökning/motorbyte av 911 och 912, följande:
Upp till 96 kW behövs inga förändringar
Upp till 110 kW behövs ventilerade Porsche Bromsskivor fram och bak
Upp till 140 kW enligt ovan samt krängningshämmare fram och bak
Upp till 154 kW enligt ovan samt större bromsok fram (beläggarea 152 cm2 istället för 105 cm2). Bilar äldre än -73 ska ha integrerad spoiler i framstötfångaren (S-modell). Bilar före -68 måste byggas om till LWB
För 912 måste förspänningen i bakfjädringen ökas p.g.a den högre vikten på den 6-cylindriga motorn.
Säg till om du vill ha dokumentet mailat.
Mvh: Janne
P.S: Min 912/6 har haft solida skivor ända sen den byggdes om i början på 80-talet och det har aldrig funnits anmärkningar på detta på tidigare besiktningsprotokoll.
Jag ställde frågan till SBP för c:a 10 år sedan och fick ett utdrag faxat till mig, dokumentat heter: P-27-60-50.
Där står, för effektökning/motorbyte av 911 och 912, följande:
Upp till 96 kW behövs inga förändringar
Upp till 110 kW behövs ventilerade Porsche Bromsskivor fram och bak
Upp till 140 kW enligt ovan samt krängningshämmare fram och bak
Upp till 154 kW enligt ovan samt större bromsok fram (beläggarea 152 cm2 istället för 105 cm2). Bilar äldre än -73 ska ha integrerad spoiler i framstötfångaren (S-modell). Bilar före -68 måste byggas om till LWB
För 912 måste förspänningen i bakfjädringen ökas p.g.a den högre vikten på den 6-cylindriga motorn.
Säg till om du vill ha dokumentet mailat.
Mvh: Janne
P.S: Min 912/6 har haft solida skivor ända sen den byggdes om i början på 80-talet och det har aldrig funnits anmärkningar på detta på tidigare besiktningsprotokoll.
Porsche, 2519cc (s66 x b90 x #6), Weber 40IDS.
Volkswagen, 1915 cc (s69 x b94 x #4), Weber 44IDF.
Volkswagen, 1915 cc (s69 x b94 x #4), Weber 44IDF.
Alla 911or är "livsfarliga" pga sin medeltida konstruktion.... Ett stark överdrivet ryckte, speciellt med moderna däck.Dizzycap wrote:Jag är inne på att lyfta i en 2.4E i en 68:a 912.
Ni som har tidiga 911or med korta hjulbasen, finns det någon grund i ryktena att bilar ned korta hjulbasen i princip är livsfarliga pga. viktfördelningen? En MFI motor är en rejäl klump...
2.4E har väl lika mycket effekt som vad en 68 2.0S hade. Det är väl bara pumpens vikt som tillkommer på motorn.
Nya bussningar, dämpare och kanske lite styvare stavar kan vara på sin plats så att allt är fräscht.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Jag har 2,2E (högkomp, S-kolvar) i en SWB. tycker att det fungerar mycket bra.
(I helgen försökte en -85 - 87? Carrera köra ifrån mig på 90-väg utan att lyckas jag hade mer kraft men inte tillräckligt för att köra om)
Jag kör dock sällan på gränsen. Jag försöker följa devisen att åka långsamt in i kurvorna och accelerera lite lagom genom hela kurvan, aldrig släppa på gasen i kurvan för att undvika en lastväxling. Jag tror även att det är viktigt att bromsa klart innan man börjar svänga.
Om jag jämför med 2-liters motorn med S-kammar som jag aldrig fick gå bra på låga varv och effekten kom med lite ketchup effekt vid 4500rpm så är bilen mycket mer hanterbar med 2,2 MFi motorn.
EDIT: angående vikt så väger pumpen ungefär lika som som förgasarna men magnesium blocket är ca 10 kg lättare än Aluminium blocket.
Min set up:
Ingen krängare bak och obefintlig diffbroms.
Däck 195/60-15
Stötdämparna ok
Orginalhöjd på bilen (lite rallystuk)
Om jag skulle ändra något så tror jag att dagens moderna däck tål lite hårdare fjädring.
Så in med 2,4:an i din 912
-Bosse
(I helgen försökte en -85 - 87? Carrera köra ifrån mig på 90-väg utan att lyckas jag hade mer kraft men inte tillräckligt för att köra om)
Jag kör dock sällan på gränsen. Jag försöker följa devisen att åka långsamt in i kurvorna och accelerera lite lagom genom hela kurvan, aldrig släppa på gasen i kurvan för att undvika en lastväxling. Jag tror även att det är viktigt att bromsa klart innan man börjar svänga.
Om jag jämför med 2-liters motorn med S-kammar som jag aldrig fick gå bra på låga varv och effekten kom med lite ketchup effekt vid 4500rpm så är bilen mycket mer hanterbar med 2,2 MFi motorn.
EDIT: angående vikt så väger pumpen ungefär lika som som förgasarna men magnesium blocket är ca 10 kg lättare än Aluminium blocket.
Min set up:
Ingen krängare bak och obefintlig diffbroms.
Däck 195/60-15
Stötdämparna ok
Orginalhöjd på bilen (lite rallystuk)
Om jag skulle ändra något så tror jag att dagens moderna däck tål lite hårdare fjädring.
Så in med 2,4:an i din 912
-Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Vettiga råd.Dutch wrote: Jag kör dock sällan på gränsen. Jag försöker följa devisen att åka långsamt in i kurvorna och accelerera lite lagom genom hela kurvan, aldrig släppa på gasen i kurvan för att undvika en lastväxling. Jag tror även att det är viktigt att bromsa klart innan man börjar svänga.
-Bosse
Bromsa klart innan svängen. Trail braking, att bromsa in i kurvan, funkar bara om man har en hård bil och ABS, i alla fall för amatörer...
Stödgas genom kurvan.
När man träffat apex eller ser att man inte kommer att få slut på asfalt ut ur kurvan kan man mosa på fullt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re:
Svarten wrote:Hejsan.
Jag ställde frågan till SBP för c:a 10 år sedan och fick ett utdrag faxat till mig, dokumentat heter: P-27-60-50.
Där står, för effektökning/motorbyte av 911 och 912, följande:
Upp till 96 kW behövs inga förändringar
Upp till 110 kW behövs ventilerade Porsche Bromsskivor fram och bak
Upp till 140 kW enligt ovan samt krängningshämmare fram och bak
Upp till 154 kW enligt ovan samt större bromsok fram (beläggarea 152 cm2 istället för 105 cm2). Bilar äldre än -73 ska ha integrerad spoiler i framstötfångaren (S-modell). Bilar före -68 måste byggas om till LWB
För 912 måste förspänningen i bakfjädringen ökas p.g.a den högre vikten på den 6-cylindriga motorn.
Säg till om du vill ha dokumentet mailat.
Mvh: Janne
P.S: Min 912/6 har haft solida skivor ända sen den byggdes om i början på 80-talet och det har aldrig funnits anmärkningar på detta på tidigare besiktningsprotokoll.
Hej
Måste bilen reggas om vid bytt motor enligt ovan eller räcker det att visa upp dokumentet?
Porsche 911 3,0MFI - 1973
Mini MkVII - 1997
BMW 335Xd - 2016
Mini MkVII - 1997
BMW 335Xd - 2016
Re: Sexa i 912a + bilprovningen = sant ?
swb vagnarna har egentligen det bättre chassit. långa hjulbasen blir mer gubbracer för autobahnkörning.
Oavsett vilken av de tre hjulbaserna så påverkar nog bränslemängden allra mest.
Oavsett vilken av de tre hjulbaserna så påverkar nog bränslemängden allra mest.
Re: Sexa i 912a + bilprovningen = sant ?
2 liters S 67/68 med förgasare fanns att få med 160,168 eller 175 hk. Insprutaren 1969 hade 170.
Under de första åren klagades det alltid på att bilen var för understyrd och senare i reklamen gjorde de en grej av att överstyrningen kom tillbaks i samband med introduktionen av S modellen. 67 har 4,5 tummare och 68 ökades fälgbredden till 5,5 och spacers. Summa summarum, en 68 har häftigare överstyrning när den väl kommer och det var det som rallyförarna verkligen uppskattade!
En länk med lite historia och några sidor att bläddra i. Bläddern sitter högt upp
http://auto.howstuffworks.com/porsche-911-history2.htm
Och en till:
http://www.caranddriver.com/reviews/196 ... est-review
Under de första åren klagades det alltid på att bilen var för understyrd och senare i reklamen gjorde de en grej av att överstyrningen kom tillbaks i samband med introduktionen av S modellen. 67 har 4,5 tummare och 68 ökades fälgbredden till 5,5 och spacers. Summa summarum, en 68 har häftigare överstyrning när den väl kommer och det var det som rallyförarna verkligen uppskattade!
En länk med lite historia och några sidor att bläddra i. Bläddern sitter högt upp
http://auto.howstuffworks.com/porsche-911-history2.htm
Och en till:
http://www.caranddriver.com/reviews/196 ... est-review
Re:
Hejsan rycker nu upp en väldigt gammal tråd. Men det börjar vara dags för reg besiktning för min 912a med ökad effekt. Hade säkert underlättat om jag har med mig en utskrift på detta dokument.Svarten wrote: ↑Mon May 20, 2013 9:23 pm Hejsan.
Jag ställde frågan till SBP för c:a 10 år sedan och fick ett utdrag faxat till mig, dokumentat heter: P-27-60-50.
Där står, för effektökning/motorbyte av 911 och 912, följande:
Upp till 96 kW behövs inga förändringar
Upp till 110 kW behövs ventilerade Porsche Bromsskivor fram och bak
Upp till 140 kW enligt ovan samt krängningshämmare fram och bak
Upp till 154 kW enligt ovan samt större bromsok fram (beläggarea 152 cm2 istället för 105 cm2). Bilar äldre än -73 ska ha integrerad spoiler i framstötfångaren (S-modell). Bilar före -68 måste byggas om till LWB
För 912 måste förspänningen i bakfjädringen ökas p.g.a den högre vikten på den 6-cylindriga motorn.
Säg till om du vill ha dokumentet mailat.
Mvh: Janne
P.S: Min 912/6 har haft solida skivor ända sen den byggdes om i början på 80-talet och det har aldrig funnits anmärkningar på detta på tidigare besiktningsprotokoll.
Har du eller någon annan på förumet möjligtvis kvar det?
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
61- Bubbla 1.2L
Re: Sexa i 912a + bilprovningen = sant ?
Dokument enligt önskemål..
- Attachments
-
- P27-60-50.jpg (1.11 MiB) Viewed 12117 times
-
- P27-63-01.jpg (1.18 MiB) Viewed 12117 times
-
- P27-60-60.jpg (1.11 MiB) Viewed 12117 times
-
- P27-60-61.jpg (1.6 MiB) Viewed 12117 times
Re: Sexa i 912a + bilprovningen = sant ?
Tack så mycket Kralle! Nu gäller det bara att ha lite tur och hitta en vettig besiktningsman, så rullar det snart en till bil i Umeå.
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
61- Bubbla 1.2L
Re: Sexa i 912a + bilprovningen = sant ?
Det ska nog gå bra! Fråga runt lite tills du hittar en entusiast (mekanikerna i området brukar ha koll)
En av besiktningarna här nere har haft en speciell dag när dom besiktigat hobby bilar. Alltid en lördag och det blev mer till en däcksparkarträff. Dom killarna var alltid vettiga såvitt jag vet
Re: Sexa i 912a + bilprovningen = sant ?
Det går nog bra!
När jag besiktade för att par år sen så var supporterklubben på provningen mäkta förvånade. Sitter motorn bak...
Men klagade i protokollet på att triangeln saknades, det låg två under frontluckan.
Ser att hjulbasen är skriven till 2210 i dokumentet. Det brukar stå 2211 med det är väl irrelevant i sig
När jag besiktade för att par år sen så var supporterklubben på provningen mäkta förvånade. Sitter motorn bak...
Men klagade i protokollet på att triangeln saknades, det låg två under frontluckan.
Ser att hjulbasen är skriven till 2210 i dokumentet. Det brukar stå 2211 med det är väl irrelevant i sig
Re: Sexa i 912a + bilprovningen = sant ?
Borde gå alldeles utmärkt!
Tror att de hade blivit förvånade om det sitter en 4-cylndrig motor
i den så det kommer inte att vara några problem.
Tror att de hade blivit förvånade om det sitter en 4-cylndrig motor
i den så det kommer inte att vara några problem.
Porsche 914 -1971, 1972, 1972, 1973
Porsche 912/6 -1967
Porsche 928 - 1982
VW EH 1979
VW liftbil 1978
VW DH 1973
Karmann-Ghia 1961
VW 1302S 1972
VW 1200 1956
VW Passat W8 2002
RAM 1500 2018
Ford 1934/928
Beach buggy 1967
Opel Insignia 2016
BMW Isetta 1960
Porsche 912/6 -1967
Porsche 928 - 1982
VW EH 1979
VW liftbil 1978
VW DH 1973
Karmann-Ghia 1961
VW 1302S 1972
VW 1200 1956
VW Passat W8 2002
RAM 1500 2018
Ford 1934/928
Beach buggy 1967
Opel Insignia 2016
BMW Isetta 1960