Kylfläkt - motor.
Kylfläkt - motor.
Tanken är att konvertera om kylfläkten på min VW T-1 motor till Porsche-kylfläkt så småningom.
Och om man inte vill köpa en helt ny komplett fläktenhet, utan hellre försöka att hitta begagnade istället. Och då undrar man ju lite om vad som passar med vad. För fläkten finns ju i en massa olika utföranden, om man nu jämför art.numren mellan de olika.
Modellen av fläkten är med 11 blad, 240 mm i dia. Och då har jag ett art.nr. att gå på: 901.106.010.03.
Vad ska fläkthuset ha för art.nr om den ska passa denna fläkt? Och likaså generatorn? Finns ju en del att välja på om man säger så.
Tacksam för lite tips på vad man kan använda sig utav för delar.
Och om man inte vill köpa en helt ny komplett fläktenhet, utan hellre försöka att hitta begagnade istället. Och då undrar man ju lite om vad som passar med vad. För fläkten finns ju i en massa olika utföranden, om man nu jämför art.numren mellan de olika.
Modellen av fläkten är med 11 blad, 240 mm i dia. Och då har jag ett art.nr. att gå på: 901.106.010.03.
Vad ska fläkthuset ha för art.nr om den ska passa denna fläkt? Och likaså generatorn? Finns ju en del att välja på om man säger så.
Tacksam för lite tips på vad man kan använda sig utav för delar.
Re: Kylfläkt - motor.
Finns 240mm och 226mm fläktar, den sista är rätt ovanlig och användes bara under ett eller två år.
Av 240mm varianten finns det så 5 och 11 bladiga, den 11 bladiga är vanligare och bättre.
Sen finns det som du säger varianter av den 11 bladiga, det är dock bara storleken på remskivan som ändrar sig.
Själva fläkthuset ändrar sig också, det är egentligen bara beroende på vilken generator som används. Nyare och kraftigare generatorer är längre och sitter djupare. Skulle tro att man kan fräsa ur för att få dit en större generator.
Tänk på att dessa fläktar är rätt gamla nu och de är i magnesium, speciellt fläkthuset är ganska skört. Originalgrejer är dyrt, men det finns eftermarknads fläktar och hus i aluminium som antagligen är billigare, hållbarare (och splitter nya).
964/993 fläktarna är annorlunda och inte kompatibla men de äldre, men de är i aluminium och lite tystare tack vare svepta blad.
Av 240mm varianten finns det så 5 och 11 bladiga, den 11 bladiga är vanligare och bättre.
Sen finns det som du säger varianter av den 11 bladiga, det är dock bara storleken på remskivan som ändrar sig.
Själva fläkthuset ändrar sig också, det är egentligen bara beroende på vilken generator som används. Nyare och kraftigare generatorer är längre och sitter djupare. Skulle tro att man kan fräsa ur för att få dit en större generator.
Tänk på att dessa fläktar är rätt gamla nu och de är i magnesium, speciellt fläkthuset är ganska skört. Originalgrejer är dyrt, men det finns eftermarknads fläktar och hus i aluminium som antagligen är billigare, hållbarare (och splitter nya).
964/993 fläktarna är annorlunda och inte kompatibla men de äldre, men de är i aluminium och lite tystare tack vare svepta blad.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Kylfläkt - motor.
Tack, det där var mycket bra information som du gav. Då vet jag lite mera om vad som gäller och vad som kan passa ihop.
Re: Kylfläkt - motor.
Tack, där står ju i stort sett allt nästan! Perfekt!
Re: Kylfläkt - motor.
Räkna med 5 000-10 000kr för en begagnad komplett fläktenhet med generator!
Re: Kylfläkt - motor.
Under 1000€ för magnesium fläkt och fläkthus, nytt från Rosepassion (ingen generator eller yttre remskivehalva). Det var billigare än jag trodde!
Aluminiumkopia var över 1500€, dyrare än jag trodde...
Jag skulle köpt en ny magnesiumfläkt, man kanske kan hitta begagnad lite billigare men då finns det alltid tveksamheter om skicket, 30-50 år gamla delar i magnesiumgjutgods....
Finns inte många som kan/vill/vågar svetsa i magnesium, något för 5000kr kan vara pengar i sjön.
Aluminiumkopia var över 1500€, dyrare än jag trodde...
Jag skulle köpt en ny magnesiumfläkt, man kanske kan hitta begagnad lite billigare men då finns det alltid tveksamheter om skicket, 30-50 år gamla delar i magnesiumgjutgods....
Finns inte många som kan/vill/vågar svetsa i magnesium, något för 5000kr kan vara pengar i sjön.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Kylfläkt - motor.
226 mm fläkten gick aldrig i serievagnar. Den är extremt ovanlig. Kallas ofta för lilla fläkten. Svindyr.
Den satt i R vagnar. (Men inte i R motorer om man skall vara petig, R motorn på Porsches internspråk är vässad till 150 hk...) även i 906 RSR ST. Finns även en kraftigare generator 900 watt till dem avsedd för rallybruk. Dessa motorer har de där gulaktiga gasbindeliknande armeringsarbeten av fläktkåpan. Även den väldigt dyr.
Finns nytillverkade i sandgjuten aluminium.
Den satt i R vagnar. (Men inte i R motorer om man skall vara petig, R motorn på Porsches internspråk är vässad till 150 hk...) även i 906 RSR ST. Finns även en kraftigare generator 900 watt till dem avsedd för rallybruk. Dessa motorer har de där gulaktiga gasbindeliknande armeringsarbeten av fläktkåpan. Även den väldigt dyr.
Finns nytillverkade i sandgjuten aluminium.
Re: Kylfläkt - motor.
SC 78-79, se listan ovan.Johannes wrote:226 mm fläkten gick aldrig i serievagnar. Den är extremt ovanlig. Kallas ofta för lilla fläkten. Svindyr.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Kylfläkt - motor.
Ja där ser man.
Då kanske den jag tänker på är 225 mm. Får mäta i förrådet nån dag när jag får tid över. Hur som helst är det gränsfall till att vara utanför ämnet.
Då kanske den jag tänker på är 225 mm. Får mäta i förrådet nån dag när jag får tid över. Hur som helst är det gränsfall till att vara utanför ämnet.
Re: Kylfläkt - motor.
Hej
Jag tror det föreligger lite förvirring kring fläkt och fläktstativ. R-motorerna (jag har en gång varit lycklig ägare till en riktig sådan, saknar den mycket, mycket mer än bilen) har liten fläkt och dessutom litet fläktstativ. Därav den speciella fläktkåpan av glasfiberarmerad plast, nästan genomskinlig. 911 SC (vissa av dem tror jag) har liten fläkt men ett mycket "tjockare" fläktstativ. Sedan finns det en uppsjö på utväxlingar till fläkten som redan påtalats här.
Jag tror det föreligger lite förvirring kring fläkt och fläktstativ. R-motorerna (jag har en gång varit lycklig ägare till en riktig sådan, saknar den mycket, mycket mer än bilen) har liten fläkt och dessutom litet fläktstativ. Därav den speciella fläktkåpan av glasfiberarmerad plast, nästan genomskinlig. 911 SC (vissa av dem tror jag) har liten fläkt men ett mycket "tjockare" fläktstativ. Sedan finns det en uppsjö på utväxlingar till fläkten som redan påtalats här.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Kylfläkt - motor.
En riktig R motor för kalenderbitare är 150 hk, enkeltändning och stor fläkt. Heter 2000R på Porsches internspråk.
R motor till vardagsspråk är dubbeltändningsvarianten.
901 106 103 00 R står det fläkthuset på de små som jag avsåg.
R motor till vardagsspråk är dubbeltändningsvarianten.
901 106 103 00 R står det fläkthuset på de små som jag avsåg.
Re: Kylfläkt - motor.
Ja det finns ju många olika språk här i världen. Det porschespråk jag pratat sedan 1981 definierar en R-motor som en med R-kammar och runt 110 literhästar.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Kylfläkt - motor.
Visst är det så om man skall bli förstådd, men ibland är det intressant med exakta termer
Re: Kylfläkt - motor.
5000, prisvärt!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Kylfläkt - motor.
Om länkarna nu funkade...
Re: Kylfläkt - motor.
Det är något med forumet, högerklicka och välj "öppna i ny flik" eller liknande.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79