Jag ska ta ur motor och växellåda ur min 911T från 1969.
Någon som har tips om ungefär var man ska sätta domkraften för att få bra balans, så att inte motorn tippar åt ena eller andra hållet?
/T
Motorns ungefärliga tyngdpunkt?
Motorns ungefärliga tyngdpunkt?
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Re: Motorns ungefärliga tyngdpunkt?
Det finns en liten ”knöl” på vevhuset rätt långt fram på motorn i färdriktningen sett. Där brukar jag sätta skålen på domkraften. Akta så du inte klämmer oljeröret. Du får nog lite bakvikt. Man bör vara två när man gör det. Nu har ju jag 915 låda så med din 901 låda får du nog ännu mera bakvikt.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Motorns ungefärliga tyngdpunkt?
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Re: Motorns ungefärliga tyngdpunkt?
Jag brukar lägga en brädbit tvärs över där Peter säger, och lyfta i värmekammrarna. Det känns stabilare
Innan du sänker helt, kan du känna om du har jämvikt, genom att vicka lite på motorn i längdriktningen.
Innan du sänker helt, kan du känna om du har jämvikt, genom att vicka lite på motorn i längdriktningen.
Re: Motorns ungefärliga tyngdpunkt?
Hej. Jag byter skruvarna i bakre motorfästena till M8-gängstång (med muttrar och stora brickor) innan jag sänker ner motorn. Då slipper man risken att motorn välter. Bara att skruva ner muttrarna lite i taget så fallet inte blir så högt om man skulle tappa den från domkraften.
Bild finns här:
viewtopic.php?p=40455&sid=3bff23d2aecb9 ... 423#p40455
Bild finns här:
viewtopic.php?p=40455&sid=3bff23d2aecb9 ... 423#p40455
Last edited by MartinG on Tue Sep 06, 2022 8:55 pm, edited 2 times in total.
RS -73 Replica | PCS 2424b
Re: Motorns ungefärliga tyngdpunkt?
Det är ju ganska enkelt med en svarvad tapp som passar i domkraften och sen svetsa på några armar som har kontakt med tex värmekammare om man nu inte åker med raka rör. Då är det antagligen så idiotsäkert som det går om uttrycket tillåts.
Motorer har blivit för dyra på senare år…
Motorer har blivit för dyra på senare år…
Re: Motorns ungefärliga tyngdpunkt?
Porsche har ett lyftok som funkar utmärkt
Vet dock inte hur lätta dom är att få tag på idag
Vet dock inte hur lätta dom är att få tag på idag
Re: Motorns ungefärliga tyngdpunkt?
Lyftok är ju det bästa förstås. Borde inte vara så svårt att svetsa till med den information som nu finns ovan.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Motorns ungefärliga tyngdpunkt?
Något sådant här kanske: Motorvagga
Re: Motorns ungefärliga tyngdpunkt?
Den var lätt att ta ut och jag fixade det själv, utan hjälp.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange