Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033
Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033
Hej,
Söker en WUR med Bosch nr 0 438 140 033 eller 017, nuvarande ligger något utanför gränsvärde och misstänker att det kan orsaka något svajig tomgång på kall motor, men är inte helt säker och skulle vilja säkerställa detta.
Tackar på förhand
//Andreas
Noll sju 29-669957
Söker en WUR med Bosch nr 0 438 140 033 eller 017, nuvarande ligger något utanför gränsvärde och misstänker att det kan orsaka något svajig tomgång på kall motor, men är inte helt säker och skulle vilja säkerställa detta.
Tackar på förhand
//Andreas
Noll sju 29-669957
911 Carrera 3.0 Coupé -77
Re: Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033
På vilket sätt är den utanför gränsvärdet, resistensen över kontaktstycket eller kontrolltrycket? Har du rengjort den noggrant?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033
Hej,
Styrtrycket är något lågt under varmkörning, har inte tagit isär något men anslutningar både el o bränsle är givetvis rengjorda.
911 Carrera 3.0 Coupé -77
Re: Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033
På min 924 så skruvade jag isär WUR:en och gjorde rent med bromsrengöring. Bytte inga packningar eller något. Den fungerade utmärkt efter det, med bra värden. Mitt problem var dock det motsatta vill jag minnas, lågt styrtryck vid kall motor vilket fick den att gå snålt under uppvärmning. Tror att filtren vid anslutningarna var igensatta.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033
Sorry, uttryckte mig otydligt.....då är det samma problem vi talar om, borde skrivit "under varmkörningsfasen".
Tackar för tipset!
Tackar för tipset!
911 Carrera 3.0 Coupé -77
Re: Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033
Om man har så små problem med en kjet så ska man nog vara riktigt nöjd!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033
Jag håller med om det fast nu pratar vi om en perfektionist
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033
Lågt styrtryck ger fet bränsleblandning. Man kan justera styrtrycket själv men det påverkar både varmt och kallt. Eventuellt är värmeelementet defekt som gör att uppvärmningen tar för lång tid, det kan man nog mäta fram på elanslutningen, den ska ha ett visst antal Ohm.
Det går att skicka iväg dem på renovering, men det brukar inte bli 100%.
Finns det nya att köpa från Bosch så gör det, om man är petig!
Det går att skicka iväg dem på renovering, men det brukar inte bli 100%.
Finns det nya att köpa från Bosch så gör det, om man är petig!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033
Det går och justera trycket ganska enkelt man kopplar på en manometer tar bort skruvarna, tar bort den nedre lockhalvan och låter resten sita ihop sätter tillbaka skruvarna och skruvar ihop den med lite brickor och muttrar sen sitter det en sexkants skruv i botten inne i huset som man justerar trycket med rätt varmt och kallt tryck hittar man på nätet i Bosch rephandböcker
Hälsningar
Thomas
Hälsningar
Thomas
Re: Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033
Så ser långt ifrån alla WURar ut.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033
De jag har justerat tidigare var WUR:ar som satt i en biltillverkare från Trollhättan, där o då handlade det om att justera längden på "pinnen".
Är som sagt sugen på att få reda på om/vad det är som orsakar driftstörningen.
Tackar för input i alla fall!
Är som sagt sugen på att få reda på om/vad det är som orsakar driftstörningen.
Tackar för input i alla fall!
911 Carrera 3.0 Coupé -77
Re: Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033
K jet är ju beprövat och i grunden en enkel konstruktion, även om de fått lambda, styrboxar i olika utförande med tomgångsmotorer etc. Ställbart flöde med justerskruv ut från bränsledonet etc
Testarossa, MB 16 V, 911 Turbo Volvo Grupp A bilar, Saab Turbo. Listan är lång…
Men hur har du det med sprutbilden?
Lite osäker på rak arm vad de där har, men är det inte en kallstartsventil med i bilden som kan hänga i för länge av ex vis en trist givare, eller så tätar den inte.
Har du även tillsatsluftslid på din - de kärvar ibland och då hjälper det inte med styrtrycket.
Finns även programmerbar för den experimentlystne om det inte är super original som hägrar. Mittelmotor bla annat vill jag minnas.
Styrtrycket ger i första hand läget på mängdskivan och därmed luftflöden. Sen finjustering med co skruven. Ett kvarts varv hit eller dit.
På sätt och vis har styrtrycksventilen och dess bimetall en enklare chokefunktion om man så vill.
Har du haft möjlighet att mäta styrtryck, systemtryck, co?
Styrtrycksenheten värms ju upp även av motorn. Går att fuskvärma den vid riktig kallstart och se vad som händer.
Kallstartsventil kan man ju koppla in en lampa på och se hur den får ström. Där är det oftast enklast att mäta systemtrycket
Testarossa, MB 16 V, 911 Turbo Volvo Grupp A bilar, Saab Turbo. Listan är lång…
Men hur har du det med sprutbilden?
Lite osäker på rak arm vad de där har, men är det inte en kallstartsventil med i bilden som kan hänga i för länge av ex vis en trist givare, eller så tätar den inte.
Har du även tillsatsluftslid på din - de kärvar ibland och då hjälper det inte med styrtrycket.
Finns även programmerbar för den experimentlystne om det inte är super original som hägrar. Mittelmotor bla annat vill jag minnas.
Styrtrycket ger i första hand läget på mängdskivan och därmed luftflöden. Sen finjustering med co skruven. Ett kvarts varv hit eller dit.
På sätt och vis har styrtrycksventilen och dess bimetall en enklare chokefunktion om man så vill.
Har du haft möjlighet att mäta styrtryck, systemtryck, co?
Styrtrycksenheten värms ju upp även av motorn. Går att fuskvärma den vid riktig kallstart och se vad som händer.
Kallstartsventil kan man ju koppla in en lampa på och se hur den får ström. Där är det oftast enklast att mäta systemtrycket