Johannes wrote: ↑Sat May 04, 2024 7:04 pm Det går nog att maila över: Syfte/upplösning scannern kass. En snabb smäll med luren? Vet att det i nåt läge inte blev bra med inställning på kameran och PC/mac eller om det var med RAW format...Datorer är inte min grej. Gränsar till reservoarpenna.
Vet att det finns nån här på forumet som har meckat en del med bilen.
Per Cederholm berättade att han via nån på Lindhagensplan fått veta att hjulhusen rullades ut med ett vedträ. Porsches manual anger också att 6/7 tummare ihop inte fick användas på gata för att nämna något.
Artikeln som helhet finns nånstans på forumet - för det som letar. Minns väl när tidningen kom. Stog ute och svetsade på en elva och brände upp mig i solen och fastnade i huvlåset så de fick klippa loss mig från håret - länge sen alltså!
Läste igenom artikeln och det framgår att denna grupp % skapelse var byggd i 50 ex från fabrik. Intressant:
Eftersom det är en 67:a så kan man beakta att det ändrades i homologeringar och reglementen 1968. De äldre bakhomologerades så det passade in. Kanske tänker jag fel på nåt vis eller saknar underlag, men
TYP 911 Tourenwagen Gruppe 2 eller Spezialtourenwagen Gruppe 5
TYP 911L Tourenwagen Gruppe 2 och eller Specialtourenwagen Gruppe 5
TYP 911T GT Gruppe 3
TYP 911S GT Gruppe 3
1968 Tourenwagen -Europapokal grupp 5 där kunde man praktiskt taget åka med Carrera 6 motor eller en Motor från 911R (ej att förväxla med Porsches benämning 2000R för motorn)
För de där olika sport kit som fanns för olika tävlingsändamål så levererades själva trimdelarna till motorn ''lose beigelegt'' dvs i en låda bredvid för eget montage utfiaff det ej var lagligt på gatan för rally
Porsche använder bokstaven R för 2 olika ändamål ena kapitlet för Rallye och i kapitlet bredvid för Rennen, det innebär då racing möjligen backtävling.
För en Rennmotor som skulle användas i 911S eller 911T gick det att använda trimgrejor till motorn från Carrera 6.
Förgasare
Insugsrör
Kammar
Kolvar
Tändstift
Oljefälla
Koppling(men inte i vilka kombinationer med hjul hur som helst)
Ljuddämpare från 911R!
Topplock, fick från basmotorn modifieras med lägre satta ventiler och portade samt polerade kanaler. Likaså var en avstavning av topplock eller cylinder möjlig 0,8 mm för komp 10,4:1
Detta tolkar jag som att det inte var aktuellt med lock som hade dubbla tändstift! Således standard fördelare.
Vevstakar i titan från Carrera 6 och 911R var ej tillåtet i 911S men tillåtet i 911T.
911R med dubbeltändnings motorn på 210 hk debuterade på tävling 1967. Men de har ch nummer för modellår 1968 när de kommer till försäljning. De presenterades i november 1967 på Hockenheim för pressen och 1 Dezember 1967 kommer pressmeddelandet med spec och pris. Har det i arkivet.
Det kan man ha i bakhuvudet när man även läser om ljuddämparen.
Med andra ord skulle man åka grupp 5 så skulle man inte ha en 911S - åtminstone inte i Tysk nomenklatur. Den gick inte där. Sen har vi ju det där med gamla och nya grupper när nu det var. Dessutom var ju en 911T lättare i grunden tex ingen bensinvärmare ej heller krängare för att nämna något.
911R var ju en typisk grupp 5 som inte platsade nån annanstans.
1968 omnämner Porsche enbart grupp 2,3 och 5. Men åtminstone 1970 var de med i grupp 4. Hur det var 1969 vet jag inte.
Det kan ju även ha varit så att de 911T/R som de allt oftare benämns hade S motorn preparerad och dubbeltändningsmotorerna kom in senare - det var ju bara toppar, fördelare och kablar som saknades. Men jag är som vanligt inte tvärsäker.
Det övriga läser jag innantill i orignallitteratur från Porsche utgivet 1968
Hej Johannes,
Jobbigt när inte tekniken fungerar. Det är ägaren till den gula 911 S -67 i USA som gärna vill ha en kopia, så lyckas du att scanna in eller ta bra bilder så uppskattas det om du kan maila till mig martin.merell@gmail.com
Du kan kanske fråga någon kompis, tack på förhand!
Martin