Värde på 2.2S motor

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Magnus O
Posts: 6
Joined: Fri Oct 31, 2008 2:17 pm
Location: Åre

Värde på 2.2S motor

Post by Magnus O »

Här kommer min första post, har läst här länge men nu är det verkligen dags att bli lite mer aktiv här bland alla andra som gillar de här gamla bilarna.
Jag har även funderat på ett motorbyte, är sugen på lite mer bottendrag än vad min nuvarande motor ger. Men jag funderar naturligtvis över om det finns intresse och naturligtvis hur mycket den är värd.

Motorn är en 2.2S, orginal förutom att spjällhusen är bytt och kommer från en 2.4E. De är uppborrade till S-dimension och vacumuttagen är pluggade.
Motorn går riktigt bra, har justerats in på rullande landsväg och hamnade på strax under de 180 orginalhästarna den gången.

Miltalen är svårt att gissa eftersom denna motor blev bytt till min bil under 70-talet, sedan blev den stående från 79 tills för några år sedan då jag skakade liv i den. Troligtvis inte många tusen mil.

Nu till den stora nackdelen, när jag börjat kolla upp den nu så verkar inte motornumret stämma. Motorkoden är 911/02 medans det enligt motornumret ger en 2.2E motor.
Detta antar jag gör att värdet på motorn sänks en hel del jämfört med vad en S-motor med riktiga nummer skulle göra. Anledningen till detta kan ju även enbart spekulera i.

Ska bli roligt att höra vad ni tror.
Magnus O
Posts: 6
Joined: Fri Oct 31, 2008 2:17 pm
Location: Åre

Post by Magnus O »

Lyfter min fråga lite.

Ingen som har en aning, så här mellan tummen och pekfingret?

Man ser ju inte så många motorer utanannonserade så det är ju lite svårt att ha en egen uppfattning.
Post Reply