Generator 912.

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Generator 912.

Post by Christoffer E »

Mmm - min generator beter sig märkligt. Möjligen börjar den ta slut - här fiskar jag efter att det är nåt annat fel...*hoppas, hoppas*

Mätt över batteriet med enklare multimeter:

Avstängd bil - 12,45 - 12,5V

På tomgång utan "belastning" - får jag 12,3V och stadigt, långsamt sjunkande spänning.

Vid 3000 varv ger den 13.7V.

Vid tomgång - med strålkastare på får jag 11,7V!?

Vid 3000 varv - med strålkastare på - 13.1V.

Tankar om detta? Vad skall en bra generator ge för laddning vid arbetsvarv? borde det inte ligga uppåt 14+V? Kan det vara den gamla spänningsregulatorn som spökar? Vad är mest troligt? Mät-tips, någon?

Dvs - om jag t ex står i kö i stan så dränerar jag sakta men säkert batteriet med följden att när jag därefter stannar så har jag spänning under 12V i batt och kan inte få runt startmotorn. Om jag kör runt som vanligt och stänger av bilen omedelbart då jag parkerat så räcker laddningen precis lagom. Men generatorer har en tendens att försämras i en icke-linjär kurva har jag förstått? När den jobbar hårdare så tar den också slut fortare? Tänkte försöka reda i detta innan jag blir stående helt...

Tänkte kolla med expertisen på forumet först!

TACK! :-D // C
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
Jesse
Posts: 1692
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Generator 912.

Post by Jesse »

Jag lider av samma åkomma. Dvs. att den äter batteri vid låga varvtal och laddar vid högre.

I mitt fall har tidigare ägare satt i en felaktig generatorrem vilket torde innebära att det blir fel utväxling/förhållande mellan hur många varv remmen snurrar (laddning) / varvtal.

Därtill slirar remmen då förmodligen också eftersom den i mitt fall är för tunn.

Med halvljus på orkar den inte hålla 12v+..

Vore högst tacksam för alla typer av input!

Mvh
User avatar
Challe
Posts: 95
Joined: Fri Feb 29, 2008 11:14 am

Post by Challe »

Jag hade liknande symptom på min 914, bytte generator utan att det blev bättre (det var dock ändå dags att renovera generatorn då lagrena var slut) jag bytte slutligen laddregulator och därefter har det fungerat.

Här finns en felsökningsguide till generator/laddregulator problem

http://www.pelicanparts.com/techarticle ... oblems.htm
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Intressant artikel på PelicanP - Tack!. Jag botaniserar lite och postar eventuella slutsatser.

// C
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Niklas
Posts: 122
Joined: Wed Mar 04, 2009 6:02 pm
Location: Skivarp

Post by Niklas »

Hej!

Kolla kolen.
Är det en alternator så laddar den fullt vid ca 2500 varv borde vara ca 14V
Är det en generator så ger den mer vid högre varvtal och laddar mer.

Niklas
User avatar
HenrikL
Posts: 679
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Om man inte har rätta verktygen eller kunskapen så kan man ta med sig generator och laddrelä till en bilelektrisk firma och direkt få diagnos på om de är okej.
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

:-)

Kolen är i bra skick - och kollektorn är ren och inga direkta slitmärken vad jag kan se?
Bilen laddar 13,7V vid (aldrig mer) vid 3000 varv - men problemet är att med t ex halvjus och fläkten på så dras batteriet ur om man står på tomgång en liten stund - eftersom det inte laddar vid låga varv. Ska inte laddrelät kompensera ström dragen av den aktuella förbrukningen och dirigera mer ström till batteriladdning från generatorns överkapacitet?

Jag plockade bort B+ från laddregulatorn och mätte upp vad den gav "ut"- vilket gav helmärkliga värden som pendlade mellan 13,7V och 6V!!??? på konstant varvtal - tomgång. Så kanske är det laddrelät som är förbrukat (förmodligen riktigt gammalt?) - det tråkiga är att dom kostar 1500:- spänn!!?? *gaahhh*

Jag antar att detta är en "generator" - för den levererar väl likström och har ett separat laddrelä vid sidan av motorn. till skillnad frånt en alternator som ger växelström och har integrerad modul med laddrelä och kol (oftast)? Är det en definitionsfråga?

// C
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
HenrikL
Posts: 679
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Christoffer E wrote::det tråkiga är att dom kostar 1500:- spänn!!?? *gaahhh*
Är du säker på att du valt rätt märke som hobbybil om du blir upphetsad av en kostnad på 1500? :)
Christoffer E wrote:Jag antar att detta är en "generator" - för den levererar väl likström och har ett separat laddrelä vid sidan av motorn. till skillnad frånt en alternator som ger växelström och har integrerad modul med laddrelä och kol (oftast)? Är det en definitionsfråga?
Likströmsgenerator = likriktar spänningen mekaniskt. Kallas "generator" på engelska. Din 912 har en sådan.

Växelströmsgenerator = likriktar spänningen med dioder. Tidiga växelströmmare har externt laddrelä. Kallas "alternator" på engelska.

Det är inte så att du har ett kasst batteri? Ett batteri på upphällningen kan käka så mycket laddström att systemspänningen sjunker på låga varv.
Niklas
Posts: 122
Joined: Wed Mar 04, 2009 6:02 pm
Location: Skivarp

Post by Niklas »

Jag tycker också det låter som att batteriet inte tar laddning.
Kör in om en verkstad och fråga om de kan köra en analys på batteriet.
Ok batteriet är kanske gammalt så det är bara att köpa ett nytt.

Niklas
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Haha - det var inte summan så mkt som att det var det dyraste lilla laddrelät både jag och de synnerligen rutinerade killarna GKG Reservdelar hört talas om. :-) Jämför med Volvo's 99:- *skratt* Porschen är fortfarande faktiskt en av de billigaste bilarna jag nånsin ägt.:-) (sensmoral - kör inte Landrover om du inte tycker om att betala)

Har testat med både detta batteriet och ett fabriksnytt - symptomen är desamma. Nu kör jag bilen utan halvljus eller andra förbrukare på under dagarna - stänger av direkt och undviker köer - mao normalt höga arbetsvarv, ingen onödig förbrukning och knappt nåt stående tomgång - varvid batteriet håller ett stadigt 12,75V.

Eftersom jag får dessa märkliga värden (samma på både nytt och gammalt batt) när jag mäter vad laddrelät ger "ut" från B+ spaden - och då gör detta med batteriets + bortkopplat!!! - hur spelar då batteriets kondition in?

Anyways - jag ber generatorsnubbarna kolla på det - hoppades mest på att det var ngt vanligt förekommande. Kommer jag fram till nåt så får ni veta.
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Nytt från generatorexperterna! Likströmsgeneratorn ÄR svajjig och laddar inte alls förrän vid 1200rpm!!?? Dom mätte upp både generator och laddrelä och tyckte att alla värden höll sig inom rimliga och korrekta gränser. Mina märkliga värden berodde på att jag mätte på tomgång dvs ca 900 varv och då produceras ingen ström utan mest "mätbrus" sas.

Enligt dem var det inte mkt att göra - möjligtvis byta rem och få en högre utväxling på generatorn!!? (Vilket rimligen påverkar varvräknare och ALLT blir knäppt?) Själv tänkte jag att det inte kan stämma! Inte byggde Dr Porsche en bil som inte är självförsörjande på ström?

Jag snålar med strömmen och funderar vidare...

:?
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
Jesse
Posts: 1692
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Genetarorrem

Post by Jesse »

Skumt..

Jag tänkte börja med att byta min generatorrem som inte passar, någon som har måtten på en sådan till en 912a från 66, antar att det är samma 65-68? borde väl gå att hitta något likvärdigt?

Någon som har tips, kanske kan få tag på original utan att behöva vänta i en vecka? Hade nämligen tänkt ta en liten tur..

Kolen är steg 2, någon som har några rekommendationer på verkstad i Sthlm? Prisbild?

Mvh
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Min reservrem som alltid ligger i bagagerummet är:

9,5/10mm x 865mm

Kolen är ganska enkelt att byta själv? lyft på svarta plastkåpan på generatorn, lyft på fjädern och plocka bort det gamla. Lossa sladden och byt kol. Och omvänt för att skruva ihop. Easy-peasy!

Är du osäker på hur den laddar så kan du mäta direkt ut från polerna på generatorn med multimetern på likström. Den bör ge ca 14-14,5V. Varva den till 3000.

Jag brukar annars lämna grejjer till Eckart Vogel på Kungsholmen. Är mycket nöjd med honom. Finns en tråd överst med mekanikertips!
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
Jesse
Posts: 1692
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Mörker

Post by Jesse »

Puhh, 3 timmars kamp i garaget vart det idag..

Generatorn : Status

Kolen är ok, ca 3-4mm innan fjädern trycker ner vilket borde vara nyttjbar slityta.

Blir inte klok på, den laddar helt hopplöst ojämnt, 9-7, 12-14 täta hopp, ju mer jag varvar ju mindre späning. Jordade en extra gång i kaross för att se om det rörde sig om ett jordningsfel. När bilen är kall laddar den bra, precis som den skall, mäkta märkligt.

Någon tidigare ägare har kopplat in en elektrisk bränslepump rakt på batteriet, dvs. att den ligger och suger ström.

Övrigt :
Passade även på att kolla stiften, de bakre, sett från motorluckan var vita, detta torde betyda att de gått snålt/varmt? De främre såg bra ut, kanske kyls de
effektivare?

Jag skulle behöva en ny låsmekanism till passargerarsidan, den som sitter i karossen, dvs, inte i dörren. Någon som har tips? Även gummilist runt passargerardörren.

Mvh
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Post Reply