Chassifärg

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Jesse
Posts: 1692
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Chassifärg

Post by Jesse »

Är det någon på forumet som vet vart jag får tag på stryktålig halvblank, svart chassifärg som är penslingsbar. Väljer att inte pulverlacka min hjulupphängning så jag söker alternativ.

Eastwood har en produkt som säljs av Skevab i Sverige men jag vill gärna kunna åka till en butik och plocka från hyllan.

Image

Por15 är också ett alternativ men fraktkostnaden från Tyskland (närmsta ÅF? var för dyr för min snålhet)

Image

Alla tips mottages varmt, måste ju finnas en uppsjö liknande industrifärger?
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Niklas
Posts: 122
Joined: Wed Mar 04, 2009 6:02 pm
Location: Skivarp

Post by Niklas »

Hej!

Köpte på Ebay i Tyskland.
Finns 2K färger i sprayburk.
Tex siden matt men de blandar vad du vill ha.
Tror de kostade 14 Euro / styck.

Funkar perfekt!


Niklas
Porsche 914 -1971, 1972, 1972, 1973
Porsche 912/6 -1967
Porsche 928 - 1982
VW EH 1979
VW liftbil 1978
VW DH 1973
Karmann-Ghia 1961
VW 1302S 1972
VW 1200 1956
VW Passat W8 2002
RAM 1500 2018
Ford 1934/928
Beach buggy 1967
Opel Insignia 2016
BMW Isetta 1960
User avatar
HenrikL
Posts: 679
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

För tio år sedan hade jag ett sommarjobb där det bl.a. ingick att måla stålkonstruktioner under underhållsstopp på ett stålverk. Där använde vi industrifärger som var grymt slitagetåliga, men som luktade skunk och krävde gasmask. Jag försökte senare köpa samma färg i svart för att använda i garaget, men fick till svar att den inte såldes till privatpersoner.

Det finns något som heter "mekanlack" på välsorterade färgaffärer, men jag har haft varierande lycka med att använda det på chassiedelar.
User avatar
MagnusW
Posts: 3019
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag använder POR-15. Det sitter verkligen bra, värt att tänka på är att man bör använda en topcoat på rostskyddsfärgen annars blir den ful av uv-ljus.

Den funkar också väldigt bra på rost. Jag målade en rostig järnbit för några år sedan och slängde ut den bakom garaget och färgen sitter fortfarande kvar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Jesse
Posts: 1692
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Tack för tipsen!

Jag var iväg till Västberga och köpte lite Hagmans 2K CA och passade på att dyka in på en industrifärgsåterförsäljare. Fick tag på en 2K epoxi som används i det marina, den skall sitta som berget sades det, hade velat ha något "enklare" men så går det när man är ivrig.

Återkommer med utvärdering
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Jesse,

Du har ju sett mina motorumsplåtar bla? - Jag har fått rekommenderat en färg från en vän som bygger T-Fordar. Dom kör Nordsjö PANSAROL på både ram och detaljer. Det är en oljefärg som man både kan spraya (vilket jag gjorde) och pensla. Fin finish och enligt utsago en ganska seg och flexibel färgfilm som inte spricker eller fnasar. På inrådan från Fordbyggarna så blästrade jag, tvättade med bensin och målade på. Jag har kört en säsong och det verkar kanon.
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Johannes
Posts: 2157
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Hagmans CA är suverän!


Du kan jobba med 2K från Dupont om du vill. Möjligen kan man kalla den för 4K. En specialthinner från dupont och mattpasta skall till. Det är väldigt avigt att få till rätt glans med pastan...

Opelrallysvart var en gammaldags referens.
User avatar
Jesse
Posts: 1692
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Christoffer - Tack för tipset! Bra att ha flera alternativ så man kan experimentera!

CA' n är bra men den är lite bökig, när den torkar avtar vidhäftningen på den om man vill toppa med annan lack så man måste nästan slipa lite på den, någon annan som märkt sådana tendenser? Kanske bara är jag, amatör som man är.

Jag köpte något väldigt likt Johannes, fick mattningsmedel med, får bli till att experimementera fram "rätt" finish.


Hade ett jäkla slit med skrapning av motirrummet igår, 2dm2 på 3h, orkar inte hålla på så mer så jag körde klassisk tapet/kaustiksoda-blandning och pensla på nyss, jäklar i min låda vad det verkar!

Återkommer till det i min renoveringstråd.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Post Reply